Reklama2020-06-19
3

Colgate zmieni nazwę i logo pasty do zębów Darlie. Wcześniej rebranding marek zapowiedziały PepsiCo i Mars

Koncern Colgate-Palmolive oświadczył, że pracuje nad nową wizualizacją swojej chińskiej marki pasty do zębów, Darlie. To efekt antyrasistowskich protestów, które rozlały się po całych Stanach Zjednoczonych. W środę zmiany w wizerunku marek zapowiedziały firmy PepsiCo (marka Aunt Jemima) i Mars (produkty Uncle Bens).

Darlie to popularna chińska marka pasty do zębów, produkowana przez Hawley & Hazel, w której 50 proc. udziałów ma Colgate-Palmolive od 1985 r. Na opakowaniach znajduje się wizerunek uśmiechniętego człowieka w cylindrze o nieokreślonym kolorze skóry.

Pierwotnie pasta nazywała się "Darkie" (co oznacza "murzyn") i miała na opakowaniu wizerunek czarnego mężczyzny w cylindrze. Kiedy Colgate-Palmolive przejął udziały w firmie Hawley & Hazel, w Stanach Zjednoczonych pojawiły się kontrowersje związane z logo i nazwą pasty. Ówczesny dyrektor generalny Colgate, Reuben Mark, zmienił nazwę produktu na "Darlie", a wizerunek Afroamerykanina na nieco inną twarz, aby uniknąć oskarżenia o rasizm. Chińska nazwa marki nadal jednak oznacza "murzyna" - to określenie, które dla osób o czarnym kolorze skóry jest obraźliwe.

Po zmianie wizerunku pasty, Colgate ogłosił, że produkt nie będzie sprzedawany poza Azją. Pasta do zębów Darlie cieszy się jednak dużą popularnością i bez problemu można ją kupić na amerykańskich platformach sprzedażowych, m.in. na eBay. Obecnie jest to jedna z najlepiej sprzedających się marek past do zębów w Chinach, Tajwanie, Hongkongu, Malezji, Singapurze i Tajlandii. Według Euromonitor International Darlie kontroluje 17 proc. rynku past do zębów w Chinach, 21 proc. w Singapurze, 28 proc. w Malezji i 45 proc. na Tajwanie.

PepsiCo i Mars też zmieniają wizerunek marek

Decyzja Colgate-Palmolive o rebrandingu jest związana z antyrasistowskimi protestami, które od kilku tygodni trwają w wielu miastach Stanów Zjednoczonych. Wywołała je śmierć Afroamerykanina George'a Floyda w czasie interwencji policyjnej pod koniec maja br.

- Od ponad 35 lat wspólnie z producentem pracujemy nad rozwojem marki Darlie, w tym znacznymi zmianami nazwy, logo i opakowania. Obecnie współpracujemy z naszym partnerem w celu dalszego rozwoju wszystkich aspektów marki - powiedział agencji Reuters rzecznik firmy Colgate.

To kolejna taka decyzja międzynarodowego koncernu. W środę jeden z największych na świecie producentów napojów PepsiCo Inc. zdecydował, że zmieni logo i nazwę swoich produktów z ponad 130-letnią tradycją. Powodem tej decyzji jest walka ze stereotypami rasowymi. Chodzi o markę śniadaniową Aunt Jemima, która na opakowaniu ma wizerunek Afroamerykanki, a jej nazwa (Ciocia Jemima) nawiązuje do czarnych służących z okresu niewolnictwa. Zmianę opakowania produktów Uncle Bens rozważa również Mars Inc.

Autor:Beata Czuma

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas