PR2013-06-28
8

ComPress zarobiła najwięcej w 2012 r. Ranking agencji PR

W ub.r. zdecydowanie najwyższe przychody ze sprzedaży wśród firm PR zanotowała Partner of Promotion. Natomiast najwięcej "na czysto" zarobiły Compress i Hill and Knowlton - wynika z danych ZFPR.

Według analizy Związku Firm Public Relations, agencja Compress zanotowała w ub.r. fee income w wysokości 6,1 mln zł, Hill and Knowlton - 5,9 mln zł, Martis Consulting - 5,1 mln zł, a Martis Consulting -  5,1 mln zł. Wskaźnik fee income zdefiniowano jako różnicę pomiędzy przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, takimi jak: zakup powierzchni reklamowej, zakup i produkcja materiałów reklamowych, transport, catering, wynajem hoteli, sal i sprzętu, obsługa akcji promocyjnych, wynajem osób prowadzących, monitoring mediów itp.

W rankingu według fee income wzięło udział 14 agencji. W celu potwierdzenia wiarygodności danych finansowych przekazanych przez agencje w wybranych losowo agencjach przeprowadzono audyt sprawdzający. Łączny wynik fee income tych 14 agencji wyniósł 51,3 mln zł. Jedną trzecią tej sumy stanowiły wyniki trzech czołowych agencji, a 52 proc. - wyniki pięciu czołowych.Natomiast średni wynik fee income wszystkich badanych agencji PR wyniósł 3,7 mln zł.

- Do tej pory w polskich badaniach branży PR nie pojawiło się zestawienie, którego głównym kryterium jest fee income. Zdecydowaliśmy się na klasyfikację wg przychodów z honorariów, ponieważ chcieliśmy pokazać realną wartość doradztwa public relations.Ze względu na wyzwania wynikające z pionierskiego charakteru metodologii zastosowanej przy badaniu oraz ograniczonych możliwościach udziału agencji sieciowych, przedstawiamy także ranking wg przychodów netto – komentuje Rafał Szymczak, prezes zarządu Związku Firm Public Relations.

Zobacz tabelę


Opracowano również zestawienie, którego kryterium stanowił przychód netto ze sprzedaży usług. Dane finansowe przekazane przez agencje zostały zweryfikowane na podstawie ich sprawozdań finansowych.

Łączny przychód netto ze sprzedaży usług 24 agencji biorących udział w rankingu wyniósł w 2012 roku179,1 mln zł. Liderem została agencja Partner of Promotion z wynikiem 33,7 mln zł. Drugie miejsce zajęła agencja Havas PR Warsaw z wynikiem 13,9 mln zł, natomiast trzecie miejsce z 10,7 mln zł przychodu przypadło w udziale agencji Grayling Polska. Na dalszych pozycjach znalazły się:  Hill and Knowlton z przychodem 10,6 mln zł, Multi Communications z przychodem 9, 7 mln zł, ComPress z 9,5 mln zł, 24/7 PR z 8,7 mln zł, On Board PR z 7,3 mln zł, Profile z 7,1 mln zł oraz zamykająca pierwszą dziesiątkę Lighthouse Consultants, która osiągnęła przychód w kwocie 7 mln zł.  Łączny przychód netto ze sprzedaży usług w 2012 r. firm z czołowej dziesiątki wyniósł 118,1 mln zł, co stanowi 66 proc. przychodu wypracowanego przez wszystkie agencje uwzględnione w rankingu.

Zobacz tabelę

 

Autor:tw

KOMENTARZE(8)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas