Telewizja2011-05-17
9

Cyfrowy Polsat z mniejszym zyskiem. 3,5 mln abonentów

Cyfrowy Polsat zakończył I kw. br. z mniejszym zyskiem niż rok temu. Platforma ma już prawie 3,5 mln abonentów i ocenia, że do pozyskania na rynku jest jeszcze milion klientów. W tym roku powinno ruszyć płatne VoD w internecie i LTE.

Przychody Cyfrowego Polsatu w I kwartale br. wyniosły 411 mln zł i były o 9 proc. wyższe niż w I kwartale ub.r., EBITDA spółki wzrosła o 1 proc. do 124 mln zł. Spadł natomiast zysk netto - o 11 proc. do 76 mln zł. Spadek ten spowodowany był wyższymi kosztami amortyzacji wynajmowanych dekoderów. - Obecnie 90 proc. dekoderów jest udostępnianych abonentom, pozostają majątkiem firmy - tłumaczył na konferencji Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.

Spółka zakończyła I kwartał br. z liczbą 3,47 mln abonentów, co oznacza, że jej baza netto wzrosła w ciągu roku o 230 tys. klientów, a w samym I kwartale br. przyrost netto wyniósł ok. 33 tys. abonentów. Na koniec marca br. 2,73 mln abonentów słonecznej platformy korzystało z pakietu Familijnego i opcji premium, a 744 tys. z najtańszych pakietów Mini i Mini Max. Telefonia komórkowa Cyfrowego Polsatu miała na koniec marca br. 120 tys. użytkowników (więcej o 91 tys. niż rok wcześniej), a z usługi dostępu do bezprzewodowego internetu korzystało 36 tys. abonentów (wzrost o 30 tys.).

Średni przychód na abonenta (ARPU) pakietu Familijnego wyniósł w I kwartale br. 43,6 mln zł po wzroście o 3,8 proc. rok do roku. Natomiast ARPU pakietu Mini poszło do góry o 7,5 proc. do 11,4 zł. Dominik Libicki spodziewa się, że nabycie części praw do meczów Ekstraklasy (więcej o tym), które transmitowane będą prawdopodobnie głównie w kanale Polsat Futbol, wpłynie na wzrost ARPU platformy w tym roku. Polsat Futbol dostępny jest bowiem w dodatkowo płatnym pakiecie Sport HD.

Churn (współczynnik odpływu abonentów) Cyfrowego Polsatu w I kwartale br. wyniósł 9,6 proc. w porównaniu do 9,1 proc. w I kwartale 2010 roku. Było to jednak mniej niż w całym 2010 roku, gdy churn kształtował się na poziomie 10,3 proc.  Wpływ na ten współczynnik miało wyłączenie w w lutym br. z oferty platformy czterech kanałów BBC, co dało abonentom możliwość rozwiązania umów terminowych (więcej na ten temat).

Platforma stawia na dalszy wzrost abonentów telewizji. Libicki powiedział na konferencji, że do nasycenia rynku płatnej telewizji jeszcze trochę brakuje. - Do 'wzięcia' jest jeszcze około miliona klientów. Chcemy w tym uczestniczyć - podkreślił. Powołał się na szacunki zgodnie z którymi nasycenie rynku płatną telewizją wynosi ok. 72 proc., przy czym trudno ocenić ilu klientów korzysta z więcej niż jednego dostawcy. Według Libickiego, stopień nasycenia rynku może wynieść ostatecznie ok. 80 proc.

Cyfrowy Polsat jeszcze w tym roku zamierza wdrożyć usługę CP Online, będącą płatnym wideo na żądanie w internecie, skierowaną do wszystkich użytkowników sieci. - Uruchomimy ją, gdy znajdziemy odpowiedni kontent - tłumaczy Libicki. Będzie to kolejny etap działalności spółki w internecie po starcie w zeszłym miesiącu serwisu catch-up TV pod nazwą Strefa Wideo skierowanego do abonentów platformy (zobacz szczegóły).

Rozwijana będzie też usługa internetowa. Cały czas zwiększa się liczba stacji bazowych działających w technologii HSPA+, a w marcu ruszyły testy internetu w technologii LTE, który pozwala na transfer z prędkością nawet do 100 Mb/s (więcej na ten temat). Jeśli testy wypadną zgodnie z oczekiwaniami i rozwiąże się problem braku kolejnych pozwoleń na uruchomienie nadajników LTE, to internet w tej technologii powinien zostać komercyjnie uruchomiony w II półroczu br.

Autor:pp

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas