Radio2023-08-25
4

KRRiT konsultuje, ile czasu media publiczne mają przeznaczyć na bloki referendalne

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła w czwartek konsultacje w sprawie trzech rozporządzeń, regulujących kwestie związane z nadchodzącymi wyborami i referendum. Dotyczą one czasu w mediach na audycje referendalne, a także komunikatów Państwowej Komisji Wyborczej. Uwagi do projektów można zgłaszać do końca sierpnia.

W czwartek KRRiT ogłosiła konsultacje do projektów trzech rozporządzeń, z czego dwa zmieniać mają wcześniejsze rozporządzenia (z 2011 roku), trzecie zaś dotyczy referendum.

W pierwszym projekcie, zmieniającym rozporządzenie „w sprawie czasu oraz ramowego podziału czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie nieodpłatnie audycji wyborczych, trybu postępowania dotyczącego podziału czasu, zakresu rejestracji oraz sposobu przygotowania i emisji audycji wyborczych w programach publicznej radiofonii i telewizji” regulator zmienia tylko i uaktualnia obszary emitowania regionalnych programów Telewizji Polskiej oraz spółek radiofonii regionalnej.

Ile czasu na referendum w radiu, ile w TVP

Drugi projekt rozporządzenia dotyczy „czasu przeznaczonego na rozpowszechnianie audycji referendalnych oraz ramowego podziału czasu w programach ogólnokrajowych i regionalnych”. Ma to związek z ogłoszonym na dzień 15 października referendum ogólnokrajowym. W projekcie czytamy, że w Programie 1 TVP czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynieść ma łącznie 360 minut; podobnie ma też być w TVP2. Na antenie TVP Polonia ma to być 180 minut. Bloki audycji nie mogą być krótsze niż 10-minutowe. „W każdym programie regionalnym Telewizji Polskiej czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi 600 minut” – informuje projekt rozporządzenia KRRiT; tam bloki mają nie być krótsze niż 15 minut.

Więcej czasu na promocję referendum regulator przewiduje na antenach Polskiego Radia. W Trójce oraz w PR1 ma to być po 500 minut, PR dla Zagranicy ma przeznaczyć na referendalne bloki 300 minut, zaś Dwójka i Czwórka – po 250 minut. Bloki mają być nie krótsze niż 6 – 12 minut (w zależności od anteny). „W każdej spółce radiofonii regionalnej czas rozpowszechniania audycji referendalnych wynosi 900 minut” – przewiduje KRRiT.

Wreszcie w trzecim rozporządzeniu KRRiT zmienia przepis z 2011 roku i postanawia, że zapowiedzi programowych nie wlicza się już do czasu ogłoszeń nadawcy. Chodzi o aktualizację przepisów pod kątem zmienionej w 2021 roku ustawie o radiofonii i telewizji. ”Obowiązujący przepis art. 16 ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji nie reguluje czasu ogłoszeń nadawcy, do którego odwołuje się § 6 ust. 2 w/w rozporządzenia. W związku z powyższym przedmiotowy przepis należy uchylić” – czytamy w uzasadnieniu.

KRRiT przed każdymi wyborami zobowiązana jest do postanowienia, ile czasu mają przeznaczyć spółki mediów publicznych na prezentacje wyborczych komitetów. Partie polityczne, fundacje, stowarzyszenia i organizacje społeczne mają prawo do bezpłatnego czasu antenowego w mediach publicznych na kampanię referendalną. O zamiarze skorzystania z tego prawa muszą zawiadomić PKW do 5 września.

Autor:jk

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas