Telewizja2018-10-01
4

Discovery Polska ze 103 mln zł wpływów i 25 mln zł zysku, 11 mln zł straty nadawcy Metro TV

Katarzyna Kieli Katarzyna Kieli

W ub.r. Discovery Polska, jeszcze przed fuzją z Grupą TVN, zanotowało spadek przychodów sprzedażowych o 7,1 proc. do 102,76 mln zł oraz 25,65 mln zł zysku netto (wobec 32,37 mln zł rok wcześniej). Spółka Green Content nadająca kanał Metro TV miała 11,58 mln zł straty netto.

Wpływy sprzedażowe Discovery Polska zmalały ze 110,65 mln zł w 2016 roku do 102,76 mln zł w ub.r. Firma zarabia przede wszystkim na sprzedaży oferty reklamowej jej kanałów - w ub.r. wpływy z tego źródła wyniosły 98,86 mln zł, a z rozliczeń z Grupą Discovery - 3,89 mln zł. Brokerem reklamowym nadawcy jest TVN Media.

Z kolei przychody od jednostek powiązanych z Discovery Polska spadły z 10,18 do 3,89 mln zł. Discovery Polska ma 100 proc. udziałów w węgierskiej i rumuńskiej spółce Discovery. Jesienią ub.r. kupiło od Agory za 19 mln zł 51 proc. udziałów spółki Green Content nadającej Metro TV (wcześniej za 49 proc. udziałów zapłaciło 14 mln zł).

Discovery Hungary zanotowało w ub.r. 1,81 mln zł zysku netto, Discovery Romania - 5,7 mln zł zysku, a Green Content - 11,58 mln zł straty netto. Zaznaczmy, że spore straty zanotowały w ub.r. także nadawcy innych kanałów z ósmego multipleksu naziemnej telewizji cyfrowej: Nowa TV (49 proc. jej udziałów na przełomie ub. i br. kupiła Telewizja Polsat), Zoom TV (za 30 proc. jego udziałów Kino Polska TV zapłaciła na początku br. 10 mln zł). oraz Telewizji WP.

Do Discovery Polska należą kanały pod markami Eurosport (w ub.r. Eurosport 1 miał 0,58 proc. udziału w rynku oglądalności, a Eurosport 2 - 0,19 proc.) i Discovery (Discovery Channel miał 0,56 proc. udziału, Investigation Discovery - 0,28 proc., Discovery Science - 0,25 proc., Discovery Historia - 0,11 proc., Discovery Life - 0,09 proc.), TLC (0,26 proc.), DTX (0,15 proc.), Animal Planet HD (0,05 proc.) i Metro TV (0,25 proc.). Ogółem zanotowały one 2,77 proc. udziału.

Więcej na wynagrodzenia, mniej na usługi obce

Koszty operacyjne Discovery Polska nieznacznie zmalały - z 78,05 mln zł w 2016 roku do 77,3 mln zł w ub.r. Wydatki na usługi obce zmniejszyły się z 39,81 do 32 mln zł, natomiast na wynagrodzenia - wzrosły z 26,93 do 33,73 mln zł. Na koniec ub.r. w firmie były zatrudnione 162 osoby, podczas gdy w całym ub.r. średnia liczba pracowników wynosiła 137, a w 2016 roku - 100.

Wynagrodzenie trzyosobowego zarządu (byli w nim Katarzyna Kieli, Dorota Żurkowska-Bytner i Rafał Ogrodnik) wyniosło w ub.r. 7,24 mln zł, wobec 7,58 mln zł rok wcześniej.

Przychody firmy z prowizji Discovery Communications Europe zmalały z 14,84 do 14,67 mln zł, pozostałe przychody Discovery Communications wzrosły z 71,18 do 74,8 mln zł, a prowizja affiliate Discovery Communications Europe spadła z 22,62 do 11 mln zł.

Zysk brutto Discovery Polska zmniejszył się z 38,56 mln zł w 2016 roku do 31,46 mln zł, a zysk netto - z 32,37 do 25,65 mln zł. Cały zeszłoroczny zysk przeznaczono na dywidendę właścicielowi firmy - koncernowi Discovery Networks International.

Discovery Polska połączyło się z Grupą TVN

Na początku marca br. koncern Discovery sfinalizował przejęcie Scripps Networks Interactive poprzedniego właściciela Grupy TVN. Wartość akwizycji to ok. 14,6 mld dolarów.

W efekcie powołano wspólne kierownictwo Discovery i TVN w Polsce. Prezesem obu firm został Piotr Korycki, a w zespole zarządzającym są także Edward Miszczak, Adam Pieczyński, Piotr Tyborowicz, Maciej Maciejowski, Marek Szydłowski i Agnieszka Trysła (poprzednio w TVN) oraz Dorota Żurkowska-Bytner i Rafał Ogrodnik.

Z Grupy TVN odeszli niektórzy menedżerowie, a TVN Media rozstało się z ok. 20 pracownikami.

Autor:tw

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas