82 proc. dużych firm uważa, że informatyzacja biznesu pozwala im na budowanie przewagi konkurencyjnej. Według 20 proc. przedstawicieli tego sektora przedsiębiorstw, głównym kierunkiem rozwoju informatyzacji jest integracja własnych systemów informatycznych z systemami klientów. Kolejnym najczęściej wskazywanym kierunkiem jest rozwój systemów integrujących pracę sprzedaży, produkcji i logistyki (19 proc.) - wynika z badania ICAN Research.
W ciągu ostatnich lat duże firmy działające w Polsce przeszły transformację od prostych rozwiązań informatycznych wspierających funkcjonowanie kadr i finansów do rozbudowanych systemów ERP zbierających dane oraz przetwarzających je w informacje o charakterze zarządczym. Myśląc o przyszłości, duże przedsiębiorstwa planują rozwijanie systemów informatycznych zintegrowanych w różnym stopniu z systemami IT klientów oraz wspieranie rozwiązaniami informatycznymi procesów produkcyjnych i logistycznych.
Przedstawiciele wszystkich badanych firm zgodnie twierdzą, że informatyka w ich przedsiębiorstwach wchodzi w nowy etap polegający na wykorzystaniu potencjału informatyzacji w możliwie jak największej liczbie obszarów biznesowych. Przedsiębiorstwa są świadome korzyści wynikających z takiej zmiany, dlatego u coraz większej liczby z nich rozwój IT jest stałym elementem strategii biznesowej.
Wykorzystanie informatyki w budowaniu przewagi konkurencyjnej badanych przedsiębiorstw rozwija się w dwóch kierunkach: zwiększania orientacji na klienta (gromadzenia, przetwarzania i wykorzystania wiedzy o jego potrzebach oraz budowaniu dostosowanej do nich oferty) oraz zwiększania elastyczności i sprawności organizacyjnej (umożliwiają firmom skuteczne dostosowywanie się do ciągle zmieniającej się rzeczywistości, w jakiej prowadzą swój biznes).
Według przedsiębiorców z sektora dużych firm, informatyzacja pełni najważniejszą rolę w takich obszarach jak produkcja (24 proc. wskazań), finanse (18 proc.) i sprzedaż (15 proc.).
Natomiast odpowiadając na pytanie w jakich obszarach działalności ich firmy najlepiej radzą sobie z informatyzacją, respondenci na pierwszym miejscu wymienili finanse (77 proc. wskazań), a następnie sprzedaż (68 proc.), podczas gdy na produkcję wskazało 55 proc. badanych (podobny wynik uzyskała informatyzacja marketingu).
Duże firmy i korporacje najczęściej finansują informatyzację ze środków własnych - robi tak 98 proc. z nich. Co piąta korzysta z funduszy unijnych, a co dziesiąta (11 proc. wskazań) - z kredytów.
Prawie połowa badanych (47 proc.) w informatyzacji swoich firm stosuje model outsourcingu informatycznego. Najczęściej korporacje jako firmy z dużymi zasobami korzystają z pomocy wyspecjalizowanych firm zewnętrznych - czyni tak 89 proc. z nich.
W 2013 roku 9 proc. dużych firm przeznaczyło na informatyzację mniej niż 50 tys. zł. Od 100 tys. do 499 tys. wydało na ten cel 11 proc., a więcej niż 5 mln zł - 12 proc. przedsiębiorstw.
93 proc. firm, dla których informatyzacja jest istotna, zgodnie twierdzi, że właśnie ten model rozwoju pozwolił im zwiększyć efektywność prowadzonego biznesu. W większości są to przedsiębiorstwa działające w sektorze produkcji i usług (odpowiednio 45 proc. i 43 proc).
Zdecydowanie intensywniej w porównaniu do polskich firm informatyzują się przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. W większości (53 proc.) zajmują one wiodące pozycje w swoich sektorach, a co piąta (22 proc.) jest liderem w swojej branży. Ponadto w firmach tych dyrektorzy IT coraz częściej pełnią funkcję członków zarządu, dzięki czemu mają większy wpływ na decyzje w zakresie informatyzacji. Dodatkowo już teraz firmy te posiadają więcej stanowisk informatycznych, pracowników IT i oddziałów, a także większe budżety na IT, niż grupa firm przywiązujących mniejszą uwagę do informatyzacji, wśród których większość stanowią firmy produkcyjne.
Badanie zostało przeprowadzone przez ICAN Research na zlecenie Orange Polska w czerwcu i lipcu 2014 r. w oparciu o metodę CATI/CAWI. Składało się na nie 310 ankiet adresowanych do dyrektorów IT oraz osób decyzyjnych (prezesi, właściciele) w korporacjach zatrudniających ponad 250 pracowników, podejmujących decyzje o zakupach sprzętu, oprogramowania i technologii teleinformatycznych. W celu uzyskania reprezentatywności danych wyniki zostały przeważone według struktury branż uwzględniającej podział działalności gospodarczych realizowanych przez podmioty gospodarcze, tj. Polskiej Klasyfikacji Działalności.