Technologie2022-03-21
10

Do 2027 roku ubędzie 7 mln abonentów płatnej telewizji w Europie

Telewizor do streamingu z Android TV (fot. Adrian Gąbka)Telewizor do streamingu z Android TV (fot. Adrian Gąbka)

Platformy cyfrowe i sieci kablowe z samej Europy Zachodniej stracą 7 mln abonentów płatnej telewizji w latach 2021-2027. Z danych Digital TV Research wynika, że pod koniec prognozowanego okresu będzie ich 100 mln. Powodem rezygnacji są serwisy streamingowe, które są coraz chętniej oglądane w Europie.

Liczba abonentów płatnej telewizji spadnie w 14 z 18 prognozowanych krajów w latach 2021-2027. Niemieccy operatorzy stracą 2 mln abonentów, brytyjscy 1,4 mln a francuscy prawie milion. - Przychody na rynku płatnej telewizji w latach 2021-2027 spadną o 5 mld dol., do 22 mld dol. To spadek o 18 proc. - powiedział Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.

Liczba abonentów płatnej telewizji spadnie o 7 proc., ale przychody spadną szybciej powodując niższe ARPU telewizji i mniejszy nacisk na telewizję ze strony operatorów telekomunikacyjnych.

IPTV wyprzedzi telewizję satelitarną w 2026 roku, aby stać się najbardziej lukratywną platformą technologiczną - dodał.

Streaming w Europie coraz popularniejszy

Z raportu  Q4 2021 State of Streaming: Europe Conviva wynika, że na starym kontynencie serwisy streamingowe cieszą się coraz większą popularnością.

W IV kwartale ub.r. cała Europa odnotowała 20-procentowy wzrost oglądalności treści w streamingu. Europa Południowa i Zachodnia odnotowały około dwukrotnie większy wzrost, bo 44 proc. i 34 proc.

Kontrastuje to z globalnym rynkiem streamingowym, który w IV kwartale 2021 r. wzrósł zaledwie o 7 proc. w porównaniu z tym samym kwartałem 2020 r.

- Podobnie jak wiele innych części świata, Europa nie tylko utrzymuje znaczny wzrost popularności streamingu, który zaobserwowała podczas pandemii, ale także nadal odnotowuje wzrost kwartał do kwartału, gdy pandemia zaczyna zanikać - powiedział Keith Zubchevich, prezes i dyrektor generalny Conviva. - Ponieważ rynek streamingu w Europie dojrzewa, a widzowie mają większy wybór treści, większą swobodę decydowania o tym, jak oglądać te treści na jakich urządzeniach oraz więcej opcji między treściami płatnymi lub z reklamami, ciągły pomiar tych zmian jest potrzebny - dodał.

Zobacz także: Początek końca telewizji satelitarnej? „Dramatyczne spadki”

Jakość streamingu w IV kwartale 2021 roku była różna na całym świecie, z najbardziej zauważalnymi problemami jakościowymi związanymi z czasami rozpoczęcia wideo, które były wolniejsze r/r w każdym regionie, w tym w Europie, która miała najdłuższy czas rozpoczęcia odtwarzania wideo na całym świecie. Na szczęście w Europie odnotowano również spadek buforowania (o 35 proc. rok do roku) i awarii wideo (o 14 proc. rok do roku) oraz wzrost przepływności (o 21 proc. rok do roku).

Raport Convivy ujawnia również, w jaki sposób preferencje urządzeń w Europie różniły się od reszty świata w IV kwartale. W Europie duże ekrany (podłączone telewizory, inteligentne telewizory i konsole do gier) stanowiły 68 procent czasu oglądania, Samsung TV miał największy udział w oglądaniu na dużym ekranie (20 procent), a następnie Android TV i Amazon Fire TV z odpowiednio 13 procentami i 12 procentami. Roku, który ma 31,8 procent udziału w świecie, odnotował zaledwie 5 procent czasu oglądania z dużego ekranu w Europie.

W IV kwartale 2021 r. odsetek wyświetlonych reklam na świecie wzrósł o 16 proc. (kwartał do kwartału). Niewykorzystane możliwości reklamowe spadły o 2 proc., a szybkość transmisji wzrosła o 4 procent. Na tym kończą się dobre wiadomości dla rynku reklamowego, ponieważ czas rozpoczęcia odtwarzania reklam znacznie wzrósł w IV kwartale 2021 roku, z 0,3 sekundy w III kwartale do 2,6 sekundy w IV, a buforowanie reklam wzrosło z 1,3 proc. w III kwartale do 1,5 proc. w IV.

Ogromne spadki na świecie, nieznaczne w Polsce

Stany Zjednoczone to najbardziej rozwinięty rynek telewizyjny na świecie, z którego trendy prędzej czy później docierają do Polski. Między innymi z USA płyną bardzo niepokojące wiadomości dotyczące telewizji satelitarnej. Amerykańska platforma DirecTV odnotowała spadek liczby abonentów z 25 mln w 2017 roku do 15 mln obecnie. Z kolei Dish Network ma 8 mln klientów, podczas gdy 5 lat temu miał ich 13 mln.

Największe platformy cyfrowe i sieci kablowe, które łącznie reprezentują 93 proc. amerykańskiego rynku straciły w 2021 roku prawie 4,7 mln klientów. Analitycy Leichtman Research Group zwracają uwagę, że w 2020 roku spadek był jeszcze większy. Wyniósł wówczas 4,9 mln klientów. Do spadku liczby abonentów tradycyjnych operatorów dochodzi nie tylko w USA, ale także w Europie. Platformy Sky w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech straciły w 2021 roku 198 tys. abonentów.

Pod początku roku amerykański Dish Network ogłosił, że tylko w IV kwartale stracił 273 tys. abonentów. Kurs akcji platformy na giełdzie spadł o 13,54 proc. (do 21,13 dol. za akcję) w ciągu dnia. Straty okazały się bowiem znacznie gorsze od oczekiwań rynkowych. Analitycy przewidywali, że z platformą pożegna się 139 tys. abonentów. Za oceanem po blisko 20 latach wrócił temat fuzji Dish Network z DirecTV. Wówczas urząd antymonopolowy nie zgodził się na połączenie platform. - Powody regulacyjne, aby nie zezwalać na fuzję, już nie istnieją - stwierdził Ergen. Obecnie amerykański rynek podbijają platformy streamingowe typu Netflix, Amazon Prime Video, Disney+ HBO Max, Discovery+. Z ich subskrypcji można zrezygnować w dowolnym miesiącu, umowy z platformami są zazwyczaj na dwa lata.

W Polsce od 2020 roku Canal+ nie podaje wyników odnośnie liczby posiadanych abonentów i subskrybentów. Wówczas operator miał 2,37 mln zł klientów bezpośrednich (0,3 proc. więcej niż rok wcześniej), czyli korzystających z Platformy Canal+, oferty telekomunikacyjnej, serwisów VoD i jej pakietów na platformie Player należącej do TVN Grupy Discovery. Polsat Box w raportach finansowych skupia się na liczbie sprzedanych usług. Pod koniec 2020 roku Cyfrowy Polsat miał natomiast 5,010 mln aktywnych usług płatnej telewizji w systemie abonamentowym. Ich liczba spadła o 28 tys. w porównaniu z 2019 rokiem. Pewne spojrzenie na sytuację dają jednak dane opublikowane przez Orange. Firma zakończyła 2021 rok z 995 tysiącami klientów usług telewizyjnych (710 tys. klientów IPTV i 285 tys. klientów satelitarnych). Liczba klientów IPTV wzrosła o 41 tys., a satelitarnych zmniejszyła się o 54 tys.

Autor:ag

KOMENTARZE(10)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas