Badania2007-07-11
0

Drobne przyjemności w życiu są ważne

Polacy cenią sobie drobne przyjemności - czynności i drobne zakupy- postrzegając je jako ważny element współczesnego, stresującegożycia.

Najczęściej źródłem takich "drobnych przyjemności", którepozwalają oderwać się od codzienności, dają odprężenie i podnosząna duchu są czynności i sytuacje związane z odpoczynkiem,kontaktami rodzinnymi i towarzyskimi. Istotne i sprawiająceprzyjemność są także pewne rodzaje zakupów - konkretnych rzeczy czyusług, przy czym takie wydatki wiążą się często ze sprawianiemprzyjemności innym osobom. Za takie zakupy, będące źródłem drobnychprzyjemności ciągle jeszcze najczęściej płaci się gotówką - wynikaz badania RI Pentor.

Respondenci spędzają czas wolny od pracy, szkoły czy zajęćdomowych w inny sposób niż chcieliby to robić - większość chciałabywyjeżdżać za miasto, wypoczywać i dbać o siebie, gdy tymczasemfaktycznie najwięcej osób ogląda telewizję, spotyka się z bliskimi,czyta książki i gazety lub pracuje na działce. Zapytani przezinstytut badawczy RI Pentor o spędzanie czasu wolnego najczęściejwskazywali oglądanie telewizji (29% wskazań), spotykanie się zbliskimi (krewnymi lub przyjaciółmi) - 21%, czytanie książek lubgazet (20%), pracę w ogrodzie lub na działce (19%). Na"leniuchowaniu", czy wysypianiu się spędza wolny czas 14% badanych,na wycieczkach za miasto 9%, na dbaniu o siebie (kosmetyka,fryzjer, solarium, kąpiel) - 4%. Natomiast badani chcieliby wwolnym czasie wyjeżdżać za miasto (27%), "leniuchować" (18%),spotykać się z krewnymi i przyjaciółmi (16%), dbać o siebie 13% lubczytać 12%.

Często łatwiej sprawić sobie lub komuś drobną przyjemnośćkonkretnymi zakupami. Ponad dwie trzecie osób (69%) traktuje zakupyniektórych konkretnych rzeczy czy usług jako przyjemności.Deklaracje takie składa przy tym znacząco więcej mężczyzn (74%) niżkobiet (64%).

Najwięcej, bo 79% badanych deklaruje, że drobną przyjemnośćstanowi dla nich kupienie sobie słodyczy. Na drugim miejscurankingu przyjemnych zakupów znalazły się wyjazdy weekendowe (67%),a na trzecim wydatki związane z zakupem perfum, kosmetyków (66%wskazań).
Dla 64% badanych przyjemność stanowi wyjście do kawiarni lubrestauracji. Ponad połowa respondentów wskazywała także na zakupkwiatów, książek lub prasy (w obu przypadkach po 59% wskazań),zakup biletów do kina lub na imprezy kulturalne (55%), a takżezakup biżuterii i dodatków oraz alkoholu (po 50% wskazań).

Z wypowiedzi respondentów wynika, że na większość takichprzyjemności mogą sobie oni pozwolić tylko kilka razy w miesiąculub nawet rzadziej. Wśród "przyjemnych" wydatków dokonywanych zczęstotliwością do jednego tygodnia (czyli codziennie, dwa razy lubraz na tydzień) badani najczęściej wymieniali zakup słodyczy(łącznie 78% wskazań), książek i prasy (49%), napojów alkoholowych(44%) oraz wyjście na miasto (23%). Zdecydowanie rzadziej - wwiększości przypadków raz na miesiąc lub jeszcze rzadziej -pozwalamy sobie na takie wydatki, jak wyjazdy weekendowe (74%),zakup płyt CD/DVD (76%), biletów do kina, teatru oraz na imprezykulturalne (80%), kwiatów (81%), kosmetyków (81%), kupno odzieży(84%) czy biżuterii i dodatków (93%).

"W badaniu Pentora drobne przyjemności kojarzą się bardziej zesferą ducha niż materii. Najchętniej zaś wybieramy przyjemnościdarmowe lub niemal bezpłatne, jak np. oglądanie telewizji. Pod tymwzględem dogoniliśmy już Amerykanów. Wśród materialnychprzyjemności prym wiodą słodycze. To nie dziwi, jako że węglowodanysą dla większości ludzi najprostszym i najszybszym rozrusznikiemośrodków przyjemności w mózgu" - skomentował wyniki badaniapsycholog społeczny Profesor Janusz Czapiński.

Jedynie co dziesiąty z respondentów (9%) nie kupuje żadnychprezentów swoim bliskim po to, by sprawić im przyjemność. 90% osóbdokonuje takich zakupów dla rodziny i znajomych; najczęściej są tosłodycze (28%), kosmetyki (15%), odzież i obuwie (12%). Książki dlabliskich kupuje 6% badanych, kwiaty - 5%.

Respondenci deklarują, że średnio miesięcznie na drobneprzyjemności najczęściej wydają od 50 do 100 zł (23% badanych).Nieco mniejsza grupa wydaje od 100 do 200 zł (22%). 14% badanychwydaje poniżej 50 zł, taki sam procent pozwala sobie na wydatki wprzedziale od 200 do 300 zł. Powyżej 1000 zł na przyjemnościśrednio w miesiącu przeznacza 2% osób.

Badanie pokazuje, że dominującym sposobem płacenia za drobneprzyjemności jest gotówka. W ten sposób, w zależności od kategorii,płaci od 62% badanych w przypadku zakupu płyt CD/DVD do 86% wprzypadku zakupu słodyczy. Karty płatniczej do płacenia za drobneprzyjemności używa od 2% badanych w przypadku zakupu kwiatów do 14%w przypadku zakupu obuwia.

"Pewną niespodzianką był dla nas niewątpliwie spory dystansmiedzy preferowanymi, a faktycznie realizowanymi sposobamispędzania czasu wolnego oraz jak dużą rolę w życiu Polakówodgrywają drobne przyjemności - zarówno te ze sfery niematerialnej,jak i te codzienne, których zaspakajanie częściej łączy się zzakupami konkretnych rzeczy i usług" - powiedział EugeniuszŚmiłowski, prezes Research International Pentor.

Badanie RI Pentor przeprowadził na zlecenie Visa Europe.

Autor:

Więcej informacji:pentor

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas