W kwietniu 2009 roku spadła sprzedaż wszystkich dziennikówogólnopolskich - najwięcej stracił 'Dziennik', najmniej 'GazetaPrawna'. Szczegóły w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Liderem sprzedaży ogółem* dzienników ogólnopolskich pozostaje"Fakt", wydawany przez Axel SpringerPolska. Sprzedaż gazety w kwietniu 2009 r. wyniosła 473912 egz., czyli o 8 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008roku - wynika z najnowszych danych Związku KontroliDystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.
Średnia sprzedaż zajmującej drugie miejsce "GazetyWyborczej" (Agora) wyniosła 358 522 egz. Jest to wynik o12 proc. gorszy niż w kwietniu 2008 roku.
Na trzecim miejscu utrzymał się "Super Express"(Murator), który zmniejszył swoją sprzedaż o 2,5 proc. do196 129 egz.
Za podium znalazła się "Rzeczpospolita"(Presspublika), która zanotowała spadek o 15 proc. Wkwietniu br. tytuł sprzedawał się w ilości 116 500 egz. - tonajgorszy wynik w historii.
Na piątym miejscu "Dziennik" (Axel SpringerPolska) ze średnią sprzedażą ogółem wynoszącą 83 441 egz.(spadek o 41 proc.).
W kwietniu** br. w porównaniu z marcem wzrost sprzedaży odnotowałatylko "Gazeta Prawna" (Infor Biznes).
Zobacz tabelę
*
sprzedaż ogółem to sprzedaż gazet w kioskach i w prenumeracie -taki sposób prezentowania danych rekomenduje ZKDP. W prasieprzedstawiane są wyniki z kategorii "rozpowszechnianie płatnerazem", które obejmuje - oprócz sprzedaży ogółem - sprzedaż wramach której gazety zostały sprzedane po cenie nie niższej niż 30%ceny egzemplarzowej i nie spełniają warunków sprzedażyegzemplarzowej lub prenumeraty. Na przykład są sprzedane przezwydawcę w celu dalszego bezpłatnego rozpowszechniania (np. wsamolotach, PKP, hotelach itp.) lub na podstawie umów barterowych wzamian za towary lub usługi.
**
Dane od stycznia 2009 r. są przygotowane według nowej wersji"Regulaminu kontroli" ZKDP, w której zmienione zostały m.in. zasadyprenumeraty tzw. pakietów pism, składających się z co najmniejdwóch tytułów kontrolowanych przez ZKDP. Poprzednio do prenumeratymożna było zaliczyć tylko jeden z nich, a pozostałe byłykwalifikowane jako "inne płatne formy rozpowszechniania". Obecnie,po spełnieniu określonych warunków, do prenumeraty można zaliczyćwszystkie tytuły. Przykładem prenumeraty pakietowej jest oferta"Dziennik" + "Gazeta Prawna", która dotychczas była kwalifikowanado rubryki "prenumerata" w przypadku "Gazety Prawnej" i jako "innepłatne formy rozpowszechniania" w przypadku "Dziennika".