Kobiety kierują się zmysłami. Muszą dotykać, testować, sprawdzać materiał, konsystencje kremu, zapach etc. Dotyczy to takich branży jak kosmetyki, artykuły spożywcze, odzież, obuwie ale również meble i wyposażenie domu, produkty technologiczne. Oprócz zmysłów dla pań znaczenie mają rekomendacje - pisze Emilia Sabat z Buzz Media.
Gdy przyjrzymy się markom kobiecym to ich komunikacja wygląda podobnie czyli: kosmetyki poza ofertą swoich produktów, proponują konsumentkom porady dotyczące make-up, odzieżowe - porady dotyczące stylizacji. Do tego dochodzą wszelkie karty lojalnościowe i rabaty z okazji świąt etc. Dla mnie ten styl przekazu wieje nudą. Choć przyznam, że w sumie dla mnie jako kobiety to całkiem przyjemna sprawa…
Jak wynika z badania przeprowadzonego nas i Dom Badawczy Maison, przed zakupem kobiety chciałyby przetestować przede wszystkim:
• 90% kosmetyki pielęgnacyjne
• 86% kosmetyki kolorowe
• 84% gadżety elektroniczne
• 83% nowości spożywcze
• 81% art. spożywcze i sprzęty elektroniczne codziennego użytku
Markom bardzo opłaca się umożliwienie kobietom wzięcia udziału w kampaniach marketingu rekomendacji. Dlaczego? Ponieważ jak wynika z naszego badania 51% kobiet w przeciągu ostatniego miesiąca kupiło coś w wyniku rekomendacji znajomego, a 88% kobiet poleca swoim znajomym produkt lub usługę.
Wartościowe są dla nich im również działania społecznie. W tym wypadku można przytoczyć przykład Avonu. Ten światowy gigant kosmetyczny poza bardzo kobiecym biznesowo - marketingowym mechanizmem sprzedaży konsultantka-zakup-konsumentka jest od wielu lat inicjatorem akcji Wielka Kampania Życia - marszy w walce z rakiem. I dlatego różowa wstążka na stałe kojarzyć się będzie z marką Avon a więc i sam brand zyskał na wizerunku społecznie odpowiedzialnej firmy. Z kolei Intimissimi powzięła się na z pozoru karkołomne przedsięwzięcie - chciała zostać pierwszą bieliźniarską firmą, która poprzez recycling pomaga oszczędzać energię i środowisko. I ten brzmiący dość surrealistycznie plan udało się zrealizować z sukcesem! Firma zachęciła kobiety do przynoszenia swojego starego stanika, w zamian otrzymywały rabat na zakup z nowej kolekcji Intimissimi. Wykorzystane biustonosze zostały użyte do produkcji nowatorskich, wspomagających utrzymywanie ciepła materiałów budowlanych. Kolejnym przykładem dającym radość matkom i dobra aurę swojej marce jest NIVEA ze swoją akcją budowania placów zabaw połączonych ze szkółkami piłkarskimi. Warto również wspomnieć o trwającej do lat Viziriadzie, podczas której polskie mamy z pomocą Vizira, mogły wspierać rozwój małych sportowców ze swojej okolicy.
Skoro już jesteśmy przy marketingu skierowanym do matek. Dla nich (głównie kobiet w ciąży i młodych matek) marki fundują specjalnie dedykowane portale. Poza przedstawieniem produktów przyszła mama może zapoznać się z poradami, zapytać o daną sprawę eksperta. I właśnie ekspert odgrywa tu dużą rolę ponieważ poza lekarzem i znajomymi rodzicami, mama nie ma się do kogo zgłosić z problemem związanym z dzieckiem. Do dyspozycji ma w tym wypadku m.in. „Zdrowy Start w Przyszłość” marki Nestle oraz Bebiko Klub. Wzrasta również liczba serwisów parentingowych.
Jednak przy całej swej marketingowej sile - zarówno działania prospołeczne jak i promowanie marek w tle eksperckich portali nie mogą się równać ze skutecznością rekomendacji jakie przekazują sobie nawzajem mamy. Jak wynika z badania „Polki same o sobie” kobiety chętnie rekomendują produkty dla najmłodszych. 43% poleca swoim znajomym kosmetyki dla dzieci, 38% jedzenie dla dzieci oraz artykuły dla nich np. zabawki, wózki. Jest zatem potencjał do tego aby komunikacja z kobietami przebiegała inaczej i wróciła do korzeni czyli realnej rozmowy.
Obok bycia mamą inny dobry potencjał dla kobiecego marketingu rekomendacji stanowią usługi związane z robieniem zakupów. Usługi bankowe to trudny dla nas kobiet temat (tylko my potrafimy zrozumieć ból nadchodzącego wyciągu z karty kredytowej) ale mimo wszystko chętnie polecamy oferty finansowe - 35% kobiet rekomenduje usługi bankowe swoim znajomym.
Jednak przy okazji Dnia Kobiet i pisania o marketingu warto podkreślić, że wciąż Polki czują się niedoceniane przez wielu producentów i usługodawców. Jak wynika z badania „Polki same o sobie”, Polki czują największe zaniedbanie pod względem komunikacji do nich w takich branżach jak: motoryzacja, komputery, banki oraz alkohole. Wprawdzie to branże stereotypowo kojarzone z facetami. Ale zastanawiające jest, że na szóstym miejscu znalazła się branża kosmetyczna (wskazało ją 14% badanych kobiet, podobnie jak ja ubezpieczenia finansowe). Może to oznaczać, że marketerzy wciąż nie znają dobrze swoich konsumentek. A należy pamiętać, że to przede wszystkim kobiety podejmują decyzje zakupowe dla swojej rodziny! Mają wpływ aż na 88% decyzji dotyczących codziennych zakupów oraz 76% wszystkich dokonywanych przez rodzinę decyzji zakupowych. 38% Polek kupuje swojemu mężowi/ partnerowi większość ubrań i kosmetyków.
Więc rekomenduję Dzień Kobiet również jako Dzień Zakupowych Decydentek.
autor: Emilia Sabat, key account manager agencja Buzz Media