W październiku br. e-commerce stanowił 7,3 proc. wartości rynku sprzedaży detalicznej, wobec 6,8 proc. miesiąc wcześniej. W przypadku sektora prasowo-książkowego ten udział wyniósł już 25,2 proc., a w segmencie odzieżowo-obuwniczym - 19,4 proc. - wynika z danych GUS.
Według danych GUS w październiku wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących zwiększyła się w porównaniu z wrześniem o 9,1 proc.
Natomiast udział e-commerce w rynku sprzedaży detalicznej w sektorze „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” wzrósł miesiąc do miesiąca z 22,5 proc. do 25,2 proc., w sektorze „tekstylia, odzież, obuwie” - z 18,2 proc. do 19,4 proc., a w segmencie „meble, RTV, AGD” - z 11,8 proc. do 12,8 proc.
Biznes
|
Sklepy w centrach handlowych zostaną otwarte. Kina, restauracje i kluby fitness zamknięte przez kolejny miesiąc
|
Rekordowe wzrosty e-commerce w pierwszej fali epidemii
W styczniu i lutym br. e-commerce stanowił 5,6 proc. wartości sprzedaży detalicznej. W czasie wiosennej fali epidemii jego udział urósł do 11,9 proc. w kwietniu, po czym zmalał do 6,1 proc. w sierpniu.
W kategorii prasy, książek i pozostałej sprzedaży wyspecjalizowanej udział e-commerce zwiększył się z 18,7 proc. w styczniu, przez 39,9 proc. w kwietniu, do 25,2 proc. w październiku.
W kategorii tekstyliów, odzieży i obuwia wiosenny wzrost był dużo większy - do 61,3 proc. w kwietniu, natomiast w wakacje nastąpił spadek do 16-17 proc.
Sprzedaż detaliczna 2,3 proc. w dół
Łączna wartość sprzedaży detalicznej w cenach stałych w październiku br. zmalała rok do roku o 2,3 proc. To pierwszy spadek w ujęciu rok do roku od czerwca br. W czasie pierwszej fali epidemii w kwietniu ujemna dynamika wyniosła ponad 22 proc., a w marcu i maju - prawie 10 proc.
W porównaniu z wrześniem sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 2,1 proc. Z kolei w okresie od stycznia do października zmalała rok do roku o 3 proc. (w cenach stałych).
Spada sprzedaż prasy i książek
W kategorii „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” w październiku br. sprzedaż detaliczna w cenach stałych zmalała rok do roku o 3,7 proc., a w porównaniu z wrześniem br. - o 4,1 proc. Natomiast od stycznia do października br. nastąpił spadek rok do roku o 3,8 proc.
Większy spadek sprzedaży zanotowały sektor paliwowy (w październiku o 13,4 proc. rok do roku) oraz tekstyliów, odzieży i obuwia (o 3,7 proc. rok do roku).
Znacząco wzrosła natomiast sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD - o 11,9 proc. rok do roku, a o 6,5 proc. z miesiąca na miesiąc.
Przy cenach bieżących sprzedaż detaliczna w październiku zmniejszyła się rok do roku o 2,1 proc., natomiast w porównaniu z wrześniem poszła w górę o 2,3 proc. W okresie styczeń-październik nastąpił spadek o 2,5 proc.
W sektorze prasy, książek i innej sprzedaży wyspecjalizowanej sprzedaż zmalała, odpowiednio, o 2,4, 3,9 i 2,8 proc.
Wzrosły wynik sprzedażowe kategorii „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 0,9 proc. rok do roku), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 3,4 proc.) oraz „meble, RTV, AGD” (o 13 proc.).
Dane dotyczą przedsiębiorstw handlowych i niehandlowych o liczbie pracujących powyżej 9 osób. Grupowania przedsiębiorstw dokonano na podstawie PKD 2007, zaliczając przedsiębiorstwo do określonej kategorii we-dług przeważającego rodzaju działalności, zgodnie z aktualnym w omawianym okresie stanem organizacyjnym. Odnotowane zmiany (wzrost/spadek) wolumenu sprzedaży detalicznej w poszczególnych grupach rodzajów działalności przedsiębiorstw mogą zatem również wynikać ze zmiany przeważającego rodzaju działalności przedsiębiorstwa oraz zmian organizacyjnych (np. połączenia przedsiębiorstw). Nie ma to wpływu na dynamikę sprzedaży detalicznej ogółem.