Badania2012-10-05
2

Ekologia ważna dla 4/5 studentów

Zdecydowana większość polskich studentów twierdzi, że ekologia jest ważna w codziennym życiu. Młodzi ludzie oczekują także odpowiedzialności społecznej i ekologicznej od firm, ceniąc te atrybuty ewentualnych pracodawców wyżej niż międzynarodowe środowisko pracy czy wysoką pozycję firmy na rynku - wynika z badania TNS Polska.

Dla 81% młodych ludzi ekologia jest bardzo ważna lub ważna w codziennym życiu. Przeciwnego zdania jest 9% pytanych, w tym zaledwie co setny ankietowany zdecydowanie deklaruje, że nie ma ona dla niego żadnego znaczenia. Niezależnie od cech społeczno-demograficznych (płeć, typ uczelni, kierunek, wielkość miejsca zamieszkania, itp.) odpowiedzi respondentów są podobne.

Pytani o swoje proekologiczne codzienne zachowania, studenci w zdecydowanej większości deklarują oszczędzanie energii (90%) i wody (85%), ale także korzystanie z toreb wielokrotnego użytku (77%). Ponad połowa pytanych twierdzi, że segreguje odpady. Inne zachowania są mniej popularne, ale wciąż jedna trzecia (31%) zwraca uwagę na oznaczenia związane z ekologią i środowiskiem umieszczone na opakowaniach, a co piąty młody Polak (21%) kupuje produkty przyjazne środowisku.

Studenci byli także pytani o stosunek do kwestii odpowiedzialności społecznej firm działających w Polsce, w tym o wagę atrybutów związanych z odpowiedzialnością przy wyborze pracodawcy.

Odpowiedzialna firma kojarzy się młodym ludziom głównie z odpowiedzialnością wobec pracowników – na ten aspekt wskazało 66% badanych. Dla ponad połowy respondentów (51%) odpowiedzialna firma powinna oferować odpowiedzialne produkty. Dwa pozostałe skojarzenia - odpowiedzialna produkcja i odpowiedzialność wobec otoczenia społecznego - pojawiają się rzadziej i wymieniane są przez co trzeciego studenta (odpowiednio 35% i 30% pytanych).

Studenci zostali także poproszeni o wskazanie, które atrybuty przyszłego pracodawcy są dla nich ważne. I znowu zdecydowanie najważniejsza jest troska o pracowników - 97 proc. badanych uważa tę cechę za ważną lub bardzo ważną. Na drugim miejscu wymieniana była etyka w biznesie (91%). W dalszej kolejności, jako cechy ważne u przyszłego pracodawcy, studenci wymieniali odpowiedzialność społeczną (87%), innowacyjność (84%) i odpowiedzialność ekologiczną (77%). Najniżej uplasowały się takie atrybuty jak wysoka pozycja na rynku (74%) i międzynarodowe środowisko pracy (66%).

Studenci sceptycznie postrzegają działalność firm w obszarze odpowiedzialności. Tylko 9% uważa, że większość firm funkcjonujących na polskim rynku działa odpowiedzialnie, podczas gdy 39% sądzi, że działa tak mniejszość firm. Kolejne 39% zapytanych jest zdania, że tyle samo działa odpowiedzialnie, co nieodpowiedzialnie, a 14% nie ma w tej kwestii wyrobionego zdania.

Badanie „Młodzi 2012 o ekologii i społecznej odpowiedzialności biznesu” zostało przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie firmy Henkel w dniach od 3 do 16 września br., techniką CAWI (wspomaganego komputerowo wywiadu prowadzonego przez stronę www), na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 studentów.

Autor:km

Więcej informacji:ekologia

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas