Badania2015-02-09
8

Facebook i YouTube najpopularniejszymi serwisami społecznościowymi w Polsce, hyper social coraz mniej popularne

Najpopularniejszymi serwisami społecznościoweymi w Polsce pozostają Facebook i YouTube. Słabnie natomiast tendencja do korzystania z wielu tego typu platform społecznościowych - wynika z badania IRCenter.

Co szósty internauta korzysta z Facebooka codziennie, a serwis YouTube odwiedzamy kilka razy w tygodniu (33%). Użytkownicy pozostałych kanałów korzystają z nich kilka razy w ciągu miesiąca.

Pomimo nieustająco wysokiej popularności głównych mediów społecznościowych, internauci coraz częściej podejmują decyzję o rezygnacji z aktywnego korzystania z wielu serwisów równocześnie (hyper social). W 2014 roku tylko 8% internautów korzystało z 5 serwisów społecznościowych miesięcznie, podczas gdy w 2013 roku robiło to 18%. Tendencja ta jest szczególnie silna w przypadku blogów i Twittera, z których coraz częściej rezygnują osoby młode.



W tradycyjnych mediach społecznościowych stopniowo zachodzi zmiana pokoleniowa. Miejsce młodych (18-24 lata) mieszkańców największych miast zajmują "młodzi dorośli" (24-34 lata), mieszkający w miastach do 200 tys. mieszkańców. To grupa osób, dla której kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych mają rekomendacje znajomych.

W media społecznościowe wkracza też coraz więcej osób starszych (55+). Preferowane przez nich serwisy to Instagram (+5%) i Facebook (+3%).

Młodzi internauci, którzy porzucają tradycyjne platformy społecznościowe, deklarują wzrost częstotliwości korzystania z internetu mobilnego (20%). Jednocześnie na przestrzeni ostatnich 3 lat zaobserwowano dynamiczny wzrost zainteresowania serwisem Snapchat, a także Whatsapp i Vine.


W porównaniu do ubiegłego roku o 11% mniej internautów deklaruje aktywne czytanie blogów (co najmniej raz w miesiącu). Zdecydowaną większość z nich stanowią młode kobiety (18-24 lat), mieszkające w największych ośrodkach miejskich w kraju. Ich miejsce zajmują starsi mężczyźni (+10%).

Z kolei pomimo niewielkiego spadku popularności (-1%), serwis Instagram coraz silniej angażuje, co czwartego internautę w Polsce (+2,5% więcej treści niż w 2013 r.). Osoby, które korzystają z Instagrama przynajmniej raz w miesiącu, można scharakteryzować jako aktywne i wyjątkowo dobrze zorientowane w mediach społecznościowych. Praktycznie każda z nich korzysta z serwisu YouTube i Facebook, co 8 czyta blogi, co 7 odwiedza serwis Twitter, a co 6 korzysta z LinkedIn. Pomimo przyciągania tak zaangażowanej grupy odbiorców, serwis nie do końca przypadł do gustu młodzieży i studentom (-9%). Ich miejsce zajmuje segment "młodych dorosłych" oraz najstarszych internautów (55+).

Dane pochodzą ze zrealizowanego przez IRCenter badania "Social Media w Polsce. 2014". Badanie ma charakter cykliczny i ma na celu pomiar trendów konsumpcji mediów cyfrowych w Polsce. Dane ilościowe zostały zebrane metodą CAWI za pośrednictwem panelu badawczego na reprezentatywnej próbie 1200 internautów. Część danych dotyczących wypowiedzi użytkowników została dostarczona przez SentiOne.

Autor:km

KOMENTARZE(8)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas