Internet2018-11-29
24

Polscy użytkownicy Facebooka będą mogli dodatkowo odwoływać się od zablokowania wpisów i profili

Ministerstwo Cyfryzacji zawarło z Facebookiem umowę przewidującą uruchomienie punktu kontaktowego dla polskich użytkowników serwisu. Platforma ma pozwalać internautom na dodatkowe odwołanie się od decyzji Facebooka w wypadku usunięcia kont lub zamieszczonych na nich kontrowersyjnych treści, a wniosek ma zostać rozpatrzony w ciągu 72 godzin.

O zawarciu odpowiedniego porozumienia z Facebookiem poinformował podczas konferencji minister cyfryzacji Marek Zagórski w obecności Markusa Reinischa, wiceprezesa Facebooka ds. polityki publicznej w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Prace resortu związane z uruchomieniem punktu kontaktowego dla użytkowników Facebooka były prowadzone od kilku miesięcy. Teraz doszło do podpisania odpowiedniej umowy.

W założeniach zapowiadana platforma będzie służyć polskim użytkownikom Facebooka, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.

72 godziny na rozpatrzenie

Z punktu kontaktowego będzie można skorzystać jeśli usunięte treści, profile lub strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Minister Zagórski zaznaczył podczas konferencji że na razie współpraca i możliwości odwołania będą ograniczone do takich treści jak mowa nienawiści czy fake newsy.

Warunek drugi - użytkownik powinien się wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o usunięciu profilu czy treści, a Facebook odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.

- Dzięki dobrej współpracy z polskim przedstawicielstwem Facebooka będziemy pierwszym krajem na świecie, którym takie rozwiązanie zacznie działać. Porozumienie, które podpisaliśmy wspiera ochronę wolności słowa w internecie, a użytkownicy portalu dostaną dzięki niemu de facto dodatkową instancję odwoławczą od blokad – wyjaśnia Zagórski.

Według planów po uruchomieniu punktu kontaktowego decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o własne standardy społeczności.

Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a te, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, będą odblokowane. Według zapewnień w przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku Facebook zrobi wszystko, by przesłać do punktu kontaktowego uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.

Formularz na stronie NASK

MC zapowiada, że planowany punkt kontaktowy zostanie uruchomiony w najbliższym czasie, w trakcie konferencji nie podano jednak dokładnych terminów. Według nieoficjalnych informacji uzyskanych przez Wirtualnemedia.pl zapowiedziane rozwiązanie jest na ostatnim etapie realizacji, a punkt kontaktowy powinien wystartować najpóźniej w styczniu 2019 r.

Punkt kontaktowy ma być prowadzony przez NASK. Na dedykowanej stronie użytkownicy będą musieli wypełnić stosowny formularz i potwierdzić go za pomocą własnego profilu zaufanego.

MC przyznaje, że oprócz Facebooka prowadzi obecnie rozmowy także z innymi największymi platformami społecznościowymi takimi jak Twitter oraz Google. W przyszłości punkt kontaktowy może zostać zatem rozbudowany o możliwość kontaktu z kolejnymi serwisami i aplikacjami social media.

Resort cyfryzacji zaprzecza jakoby za stworzeniem pierwszego punktu kontaktowego Facebooka w Polsce stał fakt, że w naszym kraju pojawia się wyjątkowo wiele agresywnych i hejterskich treści. Zaznacza jedynie, że polski oddział serwisu był w tej sprawie bardzo życzliwy i skłonny do współpracy w kwestii udostępnienia użytkownikom dodatkowych narzędzi w komunikacji z serwisem.

Wokół funkcjonowania Facebooka w Polsce pojawiały się w przeszłości kontrowersje związane z zamieszczanymi tam treściami. W listopadzie 2016 r. serwis zablokował konta organizacji prawicowych związane z Marszem Niepodległości, z kolei w kwietniu br. usunął treści promujące ONR oraz Narodowe Odrodzenie Polski. W kilku wypadkach po odwołaniach Facebook przywrócił w serwisie kontrowersyjne wpisy.

W III kwartale br. Facebook zanotował przychód na poziomie ponad 13,5 mld dol., a zysk netto wzrósł do ponad 5,1 mld. Liczba użytkowników odwiedzających co miesiąc społecznościowy portal to obecnie blisko 2,3 mld.

Autor:ps

KOMENTARZE(24)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas