Internet2022-03-30
1

Big Techy będą musiały kontrolować treści w social mediach. Porozumienie w kwietniu

Margrethe VestagerMargrethe Vestager

Margrethe Vestager, europejska komisarz ds. konkurencji zapowiedziała, że unijne porozumienie w sprawie ustawy o usługach cyfrowych (DSA) może zostać osiągnięte w kwietniu 2022 r. Nowe przepisy będą zobowiązywały największe firmy technologiczne do kontroli treści zamieszczanych na ich platformach społecznościowych pod groźbą kar na poziomie 6 procent rocznych obrotów.

Niedawno negocjatorzy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy uzgodnili nowe przepisy o nazwie Digital Market Act (DMA) mające na celu ograniczenie siły rynkowej dużych platform internetowych. Największe Big Techy będą musiały współpracować z mniejszymi podmiotami, a użytkownicy zyskają nowe uprawnienia. Regulacje mogą wejść w życie jesienią 2022 r.

Big Techy twierdzą jednak, że to zbyt krótki okres dla tak skomplikowanych przepisów. W odpowiedzi Margrethe Vestager, europejska komisarz ds. konkurencji zapowiedziała, że nie będzie przedłużenia tego okresu, ponieważ firmy są świadome, co stanowi praktyki antykonkurencyjne i monopolistyczne.

Czytaj także: Europejscy nadawcy radiowi chcą wpisania asystentów głosowych do unijnej dyrektywy

DSA na horyzoncie

Okazuje się, że w nadchodzącej przyszłości DMA nie będzie jedyną nową regulacją obejmującą gigantów technologicznych. Margrethe Vestager ujawniła, że porozumienie między krajami UE a unijnymi ustawodawcami, które zobowiązywałoby Big Techy do podjęcia większych wysiłków w celu nadzorowania treści na ich platformach, może zostać uzgodnione w przyszłym miesiącu, czyli w kwietniu br.

W 2021 r. Vestager zaproponowała ustawę o usługach cyfrowych (DSA), która zmusza gigantów technologicznych do podjęcia większych wysiłków w celu zwalczania nielegalnych treści pod groźbą kar sięgających 6 proc. ich światowego obrotu.

Kraje UE i unijni prawodawcy ustalają teraz szczegóły, przy czym toczy się debata na temat definicji rynku internetowego podlegającego przepisom oraz kryteriów zakazu reklamy ukierunkowanej.

Czytaj także: Giganci technologiczni wydają rocznie niemal 100 mln euro na lobbing w UE. "To zrozumiałe"

- Mamy do czynienia z bardzo silnym impulsem do działania - zaznaczyła Vestager w rozmowie z Reutersem. - A przywództwo francuskiej prezydencji może pozwolić nam na sfinalizowanie ustawy o usługach cyfrowych przed końcem kwietnia. Jeśli będziemy ciężko pracować i będziemy mieć szczęście, to może się udać.

Na razie nie wiadomo jednak dokładnie jak długo potrwa ewentualne wdrażanie w życie DSA i od kiedy nowe przepisy stałyby się obowiązujące.

Autor:ps

KOMENTARZE(1)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas