Telewizja 2016-03-03
67

„Fakty” pokonały „Wiadomości”. Program kierowany przez Marzenę Paczuską stracił 470 tys. widzów

Krzysztof Ziemiec, prowadzący Krzysztof Ziemiec, prowadzący "Wiadomości", fot. TVP

W lutym br. „Fakty” TVN po raz pierwszy od wielu miesięcy miały więcej widzów niż „Wiadomości” TVP1, które zanotowały - rok do roku - największy spadek widowni wśród wszystkich programów informacyjnych. Liderem oglądalności pozostał „Teleexpress”.

Nadawany w TVP1 „Teleexpress” w lutym 2016 roku oglądało średnio 3,97 mln widzów, co zapewniło stacji 34,08 proc. udziału w rynku telewizyjnym. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej serwis stracił 9,55 proc. widzów, czyli 420 tys. oglądających, a jego udział zmalał z 36,28 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl.

Z trzeciego na drugie miejsce awansowały „Fakty” TVN. Ich oglądalność na głównej antenie TVN zwiększyła się o 0,41 proc. (15 tys. widzów; był to jedyny wzrost w segmencie programów informacyjnych) i w lutym 2016 roku wyniosła 3,54 mln osób przy udziale na poziomie 24,19 (rok wcześniej 23,33 proc.).

„Fakty” nadawane są jednak równolegle też w TVN24 Biznes i Świat, a średnia oglądalność programu na dwóch antenach w zeszłym miesiącu wyniosła 3,71 mln widzów. Tym samym „Fakty” miały w sumie mniej o 220 tys. widzów (5,55 proc.) niż w lutym ub.r. na trzech kanałach Grupy TVN (wtedy serwis nadawany był też dodatkowo w stacji TVN24).

Na trzecią pozycję spadły „Wiadomości” TVP1, będące rok wcześniej wiceliderem rankingu. Widownia tego dziennika zmniejszyła się relatywnie najbardziej w zestawieniu. Serwis stracił 470 tys. widzów (12 proc.), a jego średnia oglądalność w lutym br. wyniosła 3,44 mln osób. Udział „Wiadomości” w rynku zmalał z kolei z 24,51 proc. do 22,33 proc.

Przypomnijmy, że w połowie stycznia br., gdy szefem serwisu TVP1 została Marzena Paczuska, wymieniono większość prowadzących i reporterów „Wiadomości”. Zmieniła się narracja i przekaz serwisu. Jest w nim więcej materiałów politycznych, więcej mówi się o tym, co dobrego robią obecne władze Polski, a opozycja jest często krytykowana. Trzeba też podkreślić, że program jest poważniejszy, nie ma w nim raczej materiałów tabloidowych czy lżejszych, a takie były stale obecne do połowy ub.r., kiedy zmienił to poprzedni prezes TVP Janusz Daszczyński (tego typu materiały nadają cały czas "Fakty" TVN).

„Fakty” w samym TVN miały w lutym br. o 100 tys. widzów więcej niż „Wiadomości” w TVP1, a łącznie z widownią w TVN24 Biznes i Świat, przewaga serwisu Grupy TVN nad programem informacyjnym TVP1 wyniosła 260 tys. oglądających.

Dodajmy, że „Wiadomości” w lutym br. miały mniej o 260 tys. widzów niż w styczniu br., gdy oglądało je 3,7 mln widzów. W tym ujęciu „Fakty” w TVN straciły 20 tys. widzów.

Tuż za podium znalazły się tradycyjnie „Wydarzenia” Polsatu. Średnia widownia tego dziennika wyniosła 2,58 mln osób, po spadku o 0,78 proc. Serwis ten emitowany jest jeszcze na antenie Polsat News oraz Polsat News 2. Łącznie zatem „Wydarzenia” na trzech stacjach w lutym br. oglądało 2,75 mln widzów, czyli o 0,98 proc. mniej niż przed rokiem.

Natomiast wynik plasującej się na piątej pozycji „Panoramy” TVP2 poszedł w dół o 6,52 proc. do 1,69 mln widzów.

Zobacz tabelę


Wśród widzów w wieku 16-49 lat w lutym 2016 roku na pozycji lidera oglądalności znalazły się „Fakty”, których widownia w TVN wzrosła o 2,92 proc. (łącznie na wszystkich antenach spadła jednak o 6,69 proc.) W tej grupie najwięcej także straciły „Wiadomości” - ich widownia zmalała aż o 14,95 proc.

Zobacz tabelę

Autor: Patryk Pallus

KOMENTARZE (67) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas