Reklama2013-06-10
0

Farmacja, sklepy i FMCG z większymi wydatkami reklamowymi, w dół telekomy (raport)

W I kwartale br. koncerny farmaceutyczne cennikowo wydały na reklamę 8,7 proc. więcej niż przed rokiem, a firmy z sektora handlowego - aż o 29,7 proc. więcej. Za to o 16,6 proc. zmalały wydatki firm telekomunikacyjnych.

Z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl wynika, że w I kwartale br. najważniejszym sektorem dla rynku reklamowego pozostała farmacja. Producenci leków i farmaceutyków i leków cennikowo przeznaczyli na reklamę (bez internetu) ponad miliard złotych, o 8,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Według analityków domu mediowego Equinox Polska pokazuje to opłacalność ekonomiczną wydatków reklamowych i ich pozytywny wpływ na przychody ze sprzedaży i generowane marże.

Przy czym zdecydowanie największy reklamodawca z branży farmaceutycznej - Aflofarm Polska - obniżył swój cennikowy budżet o 17,6 proc. - z 275,7 do 227,3 mln zł. Jednak i tak Alfofarm wydał trzy razy więcej niż kolejny pod tym względem USP Zdrowie.

Cennikowe inwestycje reklamowe producentów żywności wzrosły w skali roku o 3 proc., czyli równo z dynamiką całego rynku reklamowego. Największym marketerem z tego sektora było Ferrero Polska, którego budżet zwiększył się aż o 68 proc. - z 51,9 do 87,1 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Nestle Polska z budżetem wynoszącym 74,6 mln zł (wzrost o 12 proc.) i Unilever Polska z 53,7 mln zł (wzrost o 2 proc.).

>>> Polska reklama zmaleje w 2013 r. o 4-5 proc., telewizja straci 8-10 proc.

Z kolei reklamodawcy z sektora handlowego zwiększyli swoje wydatki aż o 29,7 proc. Na pierwsze miejsce wskoczył Lidl Polska, którego inwestycje wzrosły w skali rok aż o 70 proc. - do 87,5 mln zł. Natomiast budżet Metro Group (właściciela sieci hipermarketów Real, Media Markt i Saturn oraz sieci hurtowni Metro & Makro Cash and Carry) zwiększył się o 18 proc. - do 81,2 mln zł. Jak dodają analitycy Equinox Polska, rekordowo mocno wzrosły inwestycje reklamowe OBI (o prawie tysiąc proc.) oraz Neonetu (o 325 proc.).

Kilkunastoprocentowe wzrosty wydatków reklamowych zanotowali producenci artykułów użytku domowego (15,8 proc.), komputerów i sprzętu audio/video (15,7 proc.) oraz mebli, dekoracji i sprzętów domowych (10,1 proc.).

>>> Reklama internetowa na plusie, kryzys w mediach tradycyjnych (opinie)

Za to firmy z branży telekomunikacyjnej ograniczyły swoje cennikowe wydatki reklamowe o 16,6 proc. Z tego sektora największe budżety marketingowe miała T-Mobile Polska, przed P4 (operatorem Play), PTK Centertel (operatorem Orange) i Polkomtelem (zobacz szczegółowe dane).

Podobny spadek wydatków reklamowych (dokładnie 16,4 proc.) zanotowali producenci odzieży, natomiast koncerny motoryzacyjne ograniczyły swoje budżety o 8,2 proc.

Zobacz tabelę

Zestawienie nie obejmuje internetu, w którym nie ma jeszcze danych z I kwartału br. Natomiast według badania IAB AdEx w całym ub.r. na reklamę internetową faktycznie przeznaczono 2,2 mld zł, a największe udziały w tym rynku miały branża finansowa i motoryzacyjna - po 14 proc., oraz sektor handlowy - 11 proc. (zobacz szczegóły).

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas