Finanse to najmniej podatna na promocje branża oferująca usługi dla klientów indywidualnych. Co trzeci respondent przyznaje, że przy wyborze produktów finansowych nie zwraca uwagi na promocje. Osoby, które uwzględniają promocje w swoich decyzjach, za najatrakcyjniejszą uważają obniżkę ceny produktu (53%), zaś za najmniej atrakcyjną: zaproszenie na imprezy sponsorowane przez firmy (6%) - wynika z Monitora Promocji ARC Rynek i Opinia.
Promocje w branży finansowej, z których klienci korzystają najczęściej to: zaproszenia na imprezy i wydarzenia sponsorowane przez różne firmy (21%), loterie (13%) oraz konkursy (11%), a także zwrot pieniędzy w przypadku braku efektów działania produktu (11%). Najbardziej atrakcyjnymi promocjami z punktu widzenia klientów są: obniżka cen, większa ilość produktów za tą samą cenę lub dodatkowy produkt gratis.
Najbardziej atrakcyjne formy promocji w branży finansowej (możliwość wyboru wielu odpowiedzi)
Głównymi źródłami informacji na temat promocji w branży finansowej są: internet (45%), reklama telewizyjna (42%) oraz bezpośrednia informacja od sprzedawcy (34%).
Z obserwacji dyskusji klientów na forach internetowych wynika, że 77% z nich pozytywnie wypowiada się na temat promocji produktów finansowych. Internauci raczej pozytywnie oceniają promocje banków, w tym np. cashback, bonusy pieniężne otrzymywane za otwarcie konta lub dołączanie do ofert polis ubezpieczeniowych.
„Z naszego badania wynika, że konsumenci stosunkowo rzadko korzystają z promocji produktów finansowych. Wynika to z faktu, że np. w porównaniu z branżą FMCG tych promocji jest znacznie mniej. Z drugiej strony decyzja dotycząca wyboru produktu finansowego poprzedzona jest pogłębioną analizą różnych ofert, po której następuje próba dostosowania istniejących ofert do własnych potrzeb. Dlatego promocje w branży finansowej mają drugorzędne znaczenie. Jednocześnie wśród internautów pojawiają się opinie, że w przypadku interesującego bonusa np. w postaci darmowego Internetu, warto wziąć pod uwagę promocję, jednak nie powinna być ona kluczowa w podejmowaniu decyzji” - mówi Grzegorz Sygnowski z ARC Rynek i Opinia.
Celem badania Monitor Promocji 2012 jest przedstawienie zwyczajów, zmian oraz tendencji w zachowaniach konsumentów w obliczu akcji promocyjnych. Badanie zrealizowano przy pomocy dwóch metod badawczych. Pierwszą część badania zrealizowano poprzez mix technik CAWI oraz CAPI na reprezentatywnej miejskiej próbie ludności w wieku 16-49 lat (osoby najczęściej uczestniczące w promocjach w populacji ogólnopolskiej, które skorzystały z przynajmniej jednej promocji w ciągu ostatnich 12 miesięcy), N=831. Drugą część badania zrealizowano techniką Online Buzz Research, opierającą się na analizie treści dyskusji online na polskich forach, blogach i portalach społecznościowych (analiza ponad 1 tys. opinii na temat promocji).