Telewizja2014-04-28
28

Fokus TV ma sporą szansę na sukces (opinie)

Stacja Fokus TV ma szansę na osiągnięcie sukcesu rynkowego, bo będzie jedynym kanałem popularnonaukowym w naziemnej telewizji i postawi na nowe, polskie programy - uważają pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci rynku mediów.

Fokus TV ma charakter edukacyjno-poznawczy, a w jego ofercie są przede wszystkim programy edukacyjne i poradnikowe oraz filmy dokumentalne i paradokumentalne o różnorodnej tematyce (historycznej, przyrodniczej czy społecznej (zobacz szczegóły ramówki). Nadaje od poniedziałku 28 kwietnia br. na pierwszym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej dzięki wygranej w konkursie zorganizowanym w ub.r. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.

- W ofercie telewizji naziemnej brakowało stacji popularnonaukowej, co daje Fokus TV szansę na dobry start - mówi Wirtualnemedia.pl Justyna Porębska, account manager w firmie Atmedia. - Stacja deklaruje, że będzie pozyskiwać treści nieemitowane wcześniej dotąd w Polsce. A więc zaczyna nadawanie, wykorzystując całkowicie nowy kontent. To cieszy i pozwala mieć nadzieję na nową jakość - dodaje Radosław Dzieliński, senior media planner w domu mediowym Lowe Media.

Maciej Gronau, media manager w domu mediowym MediaCom Warszawa, podkreśla, że programy dokumentalne i poradnikowe nadawane na antenie Fokus TV mogą stać się silną alternatywą dla seriali dominujących w większości kanałów ogólnodostępnych. - Szczególnie wieczorne pasma dokumentalne mogą przynieść stacji dużą widownię, ponieważ inne kanały nie oferują w tych godzinach takich programów - mówi Gronau.

Nadawca Fokus TV zapowiada, że chce pod koniec roku osiągnąć 1 proc. udziału  w rynku w grupie wiekowej 16-59 lat (stosuje tę sam przedział wiekowy, co ostatnio Telewizja Polska - poznaj szczegóły). - Sukces stacji zależy przede wszystkim od oferty programowej, ale patrząc na historię innych stacji naziemnych, jak Stopklatka TV czy TVP ABC, to osiągnięcie 1 proc. udziału w oglądalności w grupie komercyjnej wydaje się być realne - mówi Porębska.

Stopklatka TV już w pierwszym miesiącu nadawania (od 17 marca do 17 kwietnia br.) miała 0,56 proc. udziału w grupie 16-49 (więcej na ten temat), z kolei w całym rynku udział nadającego od połowy lutego br. TVP ABC wyniósł w marcu 0,78 proc. (dowiedz się więcej).

- Zdobycie 1 proc. widowni do końca roku jest możliwe pod warunkiem, że stacja będzie reagowała w sposób ekspansywny na opinie swoich widzów - zwraca uwagę Gronau.

Zgodnie z założeniami, za trzy lata Fokus TV ma mieć już 2 proc. udziału w rynku  Zdaniem Macieja Gronau osiągnięcie takiego wyniki to duże wyzwanie ze względu na silną konkurencję w naziemnej telewizji cyfrowej oraz rosnące udziały stacji tematycznych. - Cel jest śmiały, aczkolwiek przy aktywnej walce o widza możliwy do zrealizowania - uważa jednak Radosław Dzieliński.

Poza naziemną telewizję cyfrową Fokus TV będzie dostępny też u operatorów telewizji płatnej. Trafi do platform Cyfrowy Polsat i nc+ oraz - jak zapowiada nadawca - do 95 proc. sieci kablowych. Justyna Porębska podkreśla, że zdobycie widzów płatnej telewizji to trudniejsze zadanie, ponieważ konkurencja wśród stacji typu „factual” dziś jest ogromna. W ofercie kablówek i platform jest kilkanaście kanałów tego typu, na czele z obecnymi od wielu lat w Polsce silnymi markami, takimi jak Discovery Channel czy National Geographic Channel (zobacz zestawienie oglądalności stacji dokumentalnych).

- Pojawienie się nowej stacji nie powinno mocno obniżyć widowni kanałom dokumentalnym ponieważ będzie ona w głównej mierze czerpać widownię spośród stacji ogólnopolskich. Widzowie stacji National Geographic czy Planete+ są mocno związani z nimi i jakością ich programmingu, przez co wybiorą jedynie pojedyncze pozycje z ramówki Fokus TV - uważa Gronau.

Z kolei Radosław Dzieliński sądzi, że Fokus TV raczej odbierze widzów stacjom kablowo-satelitarnym o zbliżonym profilu programowym. Podkreśla też, że ciężko mówić jest o Fokus TV w kontekście telewizji o profilu dokumentalnym, bowiem jest on kanałem edukacyjno-poznawczym, oferującym - zgodnie z deklaracją - treści w modelu edutainment (edukacja i rozrywka).

Autor:Patryk Pallus

KOMENTARZE(28)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas