Prasa2005-12-22
0

Gazeta Wyborcza liderem

Trybuna jak Radio Maryja - listopadowy ranking najbardziej opiniotwórczych mediów.

Gazeta Wyborcza pozostała liderem w listopadowym rankingu najbardziej opiniotwórczych mediów przygotowanym przez Instytut Monitorowania Mediów. Od Rzeczpospolitej dzieli ją coraz więcej publikacji – tym razem 237 materiałów.

Analiza powstała w oparciu o 4946 listopadowych przekazów z prasy, radia i telewizji, w których odnotowano 6013 odniesień do innych mediów. Najwięcej z nich dotyczyło Gazety Wyborczej, na którą powoływano się 1303 razy. Drugie miejsce nadal należy do Rzeczpospolitej, ale dzienniki dzieli większa niż w październiku różnica cytowań – 237 materiałów. Na trzeciej pozycji pozostaje bez zmian Życie Warszawy (538).

W ścisłej czołówce znalazł się Puls Biznesu (245 materiałów), który czwarte miejsce w rankingu w dużej mierze zawdzięcza szeroko komentowanemu wywiadowi z Andrzejem Lepperem na temat polskiej gospodarki i jego wypowiedzi o Leszku Balcerowiczu. Piąte miejsce przypadło Super Expressowi (234), który wyprzedził zajmujący od dwóch miesięcy czwartą lokatę Fakt (174). Super Express był często przywoływany w kontekście przeglądów prasy, domniemanych związków Zbigniewa Wassermana z aferą paliwową oraz polskiej polityki.

Gazeta Wyborcza - 1303
Rzeczpospolita - 1066
Życie Warszawy - 538
Puls Biznesu - 245
Sper Express - 234
Wprost - 179
Fakt - 174
Gazeta Prawna  - 156
Radio Zet - 132
Polityka - 119
Trybuna - 115
Radio Maryja - 115
Nesweek - 102
RMF - 100
Nasz Dziennik - 70

Radio Zet utrzymało pozycję lidera wśród stacji radiowych, podobnie jak Onet.pl pośród najchętniej cytowanych portali internetowych. W rankingu najczęściej przywoływanych stacji telewizyjnych nastąpiła zmiana na szczycie – pierwsze miejsce zajęła TVP1, na drugie spadł TVN. Zaskoczeniem jest drugie miejsce Radia Maryja wśród najchętniej cytowanych stacji radiowych. To debiut tego radia w pierwszej piętnastce rankingu. Na Radio Maryja powoływano się najczęściej w związku z wypowiedziami polityków, a zwłaszcza członków rządu na antenie stacji.

W listopadzie pojawiły się nowe tematy - odnotowano sześć szerzej opisywanych afer. Są to m.in. sprawa związków Zbigniewa Wassermana z aferą paliwową, sprawa więzień CIA w Polsce oraz fałszywych pieniędzy w sklepach Biedronka. Najczęstszym tematem powołań były tradycyjnie wzmianki w przeglądach prasy – w listopadzie odnotowano ich znaczną liczbę: 2126.

Mediami, które z największą częstotliwością korzystały z doniesień innych środków masowego przekazu są TVN 24 i TVP3.

83 proc. powołań dotyczyło mediów ogólnopolskich, a pozostałe 17 proc. - lokalnych. Najwięcej cytatów z mediów lokalnych pochodziło z województwa mazowieckiego, w którym liderem ponownie zostało Życie Warszawy.

Wprost zachował pozycję najczęściej cytowanego tygodnika ogólnopolskiego (179 materiałów). Kolejne miejsca zajęły Polityka (119) oraz Newsweek (102). Tygodnik Ozon cytowany był w październiku 39 razy. Dziennik Nowy Dzień zadebiutował w zestawieniu cytowań z 68 powołaniami.

Autor:kk

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas