Prasa 2016-03-04
20

"Gazeta Wyborcza" najbardziej opiniotwórcza w 2015 r., wysoko Wirtualnemedia.pl

Adam Michnik, redaktor naczelny Adam Michnik, redaktor naczelny "Gazety Wyborczej"; fot. PAP/Tomasz Gzell

W 2015 r. najczęściej cytowanym polskim medium była "Gazeta Wyborcza". Wśród serwisów internetowych liderem był Onet.pl, a w czołówce tej kategorii znalazł się portal Wirtualnemedia.pl - wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.

W rankingu najczęściej cytowanych mediów w 2015 r. na fotelu lidera znalazła się "Gazeta Wyborcza", wyprzedzając dziennik "Rzeczpospolita" oraz radio RMF FM. Na kolejnych miejscach uplasowały się telewizja TVN24 oraz Radio ZET.

W Top 15 zestawienia znalazło się w sumie 10 tytułów prasowych, 3 stacje telewizyjne i 2 rozgłośnie radiowe.

Rok 2015 został zdominowany przez tematy związane ze zmianami w rzeczywistości politycznej podyktowanymi wyborami prezydenckimi oraz parlamentarnymi. W mediach często poruszano kwestie rywalizacji międzypartyjnych, kampanii wyborczych oraz zmian, które miałyby zostać wprowadzone po objęciu władzy przez nowy obóz rządzący. Szerokim echem odbiła się afera podsłuchowa i wypływające na światło dzienne nowe, nieznane wcześniej zapisy rozmów pomiędzy politykami, które skutkowały szeregiem dymisji w rządzie Ewy Kopacz. Często komentowano także problem imigracyjny w Europie.

Wśród najczęściej cytowanych tygodników i dwutygodników pierwsze miejsce zajął "Newsweek", a miesięcznikiem, na który najczęściej powoływały się inne media, był "Forbes".

Spośród stacji telewizyjnych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie TVN24. Na drugiej pozycji znalazły się cytowania TVN, a na trzeciej - TVP Info.

Spośród rozgłośni radiowych najczęściej powoływano się na informacje podawane na antenie RMF FM, a na kolejnych miejscach znalazły się Radio ZET i Tok FM.

Wśród najczęściej cytowanych portali na pierwszym miejscu sklasyfikowano Onet.pl, za którym uplasowały się wpolityce.pl i tvn24.pl. Na informacje z portalu Wirtualnemedia.pl powoływano się 384 razy.

Najczęściej przywoływanym medium ekonomicznym był "Dziennik Gazeta Prawna”, wyprzedzając "Puls Biznesu” oraz "Forbes”.

Z kolei najczęściej cytowanym medium regionalnym w 2015 r. było Radio Kraków. Na drugim miejscu znalazło się Radio Gdańsk, a na trzecim - Radio Szczecin.

Analiza została przeprowadzona przez Instytut Monitorowania Mediów na podstawie 56 780 przekazów z mediów (wycinków prasowych, programów radiowych i telewizyjnych) z okresu 1 stycznia - 31 grudnia 2015 r. Dziennikarze odnosili się do wiadomości z innych mediów 53 254 razy (36 632 razy w prasie, 11 752 w telewizji i 8 894 w radio). Analiza obejmuje ponad 1000 gazet i czasopism oraz stacje telewizyjne (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Kraków, TVP Sport, TVP Info, TVN, TVN24, TVN Biznes i Świat, TVN Turbo, TVN Meteo, Polsat, Polsat News, Polsat Sport, TV4, Canal+, TV Trwam, TV Puls) i wybrane programy w rozgłośniach radiowych (PR1, PR3, PR4, Radio Dla Ciebie/RDC, Radio Maryja, Muzo.fm, Radio RMF FM, Radio ZET, Radio Tok FM, Radio Gdańsk, Radio Katowice, Radio Kielce, Radio Merkury, Radio Szczecin, Radio Wrocław, Radio Lublin). Badanie wykonano na podstawie materiałów z monitoringu prasy, radia i telewizji, w których pojawiały się nazwy tytułów prasowych, portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych lub tytuły ich programów. Badanie nie obejmuje cytowań opublikowanych w internecie. Natomiast pod uwagę brane są cytowania mediów internetowych, jeśli pojawiły się one w prasie, radio bądź w telewizji.

Autor: km

KOMENTARZE (20) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas