Internet2014-01-29
22

GG rekordowo mało popularne. Tak jak NK.pl przegrywa z Facebookiem

Komunikator GG zanotował w ostatnich latach duży spadek popularności na komputerach. - Naszym bezpośrednim konkurentem stał się chat Facebooka, ale w mobile’u jesteśmy bezwzględnym liderem - komentuje Tomasz Jażdżyński, szef GG Network.

Od kiedy wiosną 2012 roku aplikacje w badaniu Megapanel PBI/Gemius zaczęły być mierzone w oparciu o nowe kryteria (dwa najważniejsze to liczba użytkowników i uruchomionych aplikacji), komunikator GG sukcesywnie traci na popularności.

Co prawda liczba jego użytkowników w ujęciu miesięcznym z ponad 5 mln wiosną 2012 roku urosła do ponad 6 mln na przełomie 2012 i 2013 roku (z rekordowymi 6,7 mln w grudniu 2012 roku), jednak tylko z kwietnia na maj ub.r. zmalała o 1,1 mln, a przez dalsze pół roku o kolejny milion. W efekcie w listopadzie ub.r. z GG korzystało już tylko 4,2 mln użytkowników, czyli jedna piąta polskich internautów, podczas gdy rok wcześniej było to ponad 30 proc. wszystkich użytkowników sieci.

Zobacz tabelę


Stałe spadki GG notowało pod względem liczby uruchomionych aplikacji (czyli liczby komputerów, na których chociaż raz w miesiącu uruchomiono komunikator) oraz liczby wygenerowanych plików cookies. Wiosną 2012 roku komunikator działał na ponad 10 mln komputerów, natomiast jesienią 2012 - już na milionie mniej. W maju ub.r. ta liczba spadła poniżej 8 mln, a w październiku - poniżej 7 mln, by w listopadzie wynieść 6,26 mln. Zasięg GG pod tym względem od marca 2012 do listopada 2013 zmalał o 38 proc. - z 52,2 do 29,6 proc.

Jeszcze mocniej zmniejszyła się liczba plików cookies generowanych przez komunikator - z 14,1 mln w marcu 2012 do 8 mln rok później (spadek o 43 proc.) i do zaledwie 4,57 mln w listopadzie ub.r. (to prawie trzy razy mniej niż w marcu 2012).

Dla porównania: liczba uruchomionych aplikacji Skype’a wzrosła z 8,31 mln w marcu 2012 roku do 9,51 mln w listopadzie ub.r. Skype tak jak większość zagranicznych aplikacji i serwisów nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ilu ma w Polsce użytkowników i ile plików cookies generuje.

Ostatnia zupełnie nowa wersja GG, oznaczona numerem 12, została udostępniona wiosną 2012 - opcje komunikacyjne połączono w niej m.in. z grami społecznościowymi, wirtualnym dyskiem, radiem Open.fm i pocztą e-mailową (więcej na ten temat). Przy czym z tej ostatniej usługi zrezygnowano wiosną ub.r. (więcej o tym). Jednocześnie w ub.r. pojawiały się nowe aplikacje GG na systemy mobilne.

Zdaniem Tomasza Jażdżyńskiego, szefa zarządzającej GG firmy GG Network, spadek popularności komunikatora wynika przede wszystkim ze wzrostu znaczenia wewnętrznego chatu działającego na Facebooku. - Stał się on bezpośrednim konkurentem GG, a wzrost jego popularności odbił się na korzystaniu z GG. Widać to szczególnie w przypadku aplikacji desktopowej (instalowanej na komputerach), której dane są widoczne w Megapanelu - stwierdza.

Jednocześnie Jażdżyński zauważa, że Megapanel nie mierzy korzystania z aplikacji na urządzeniach mobilnych, gdzie GG nadal ma silną pozycję. - Według naszej oceny wśród lokalnych usługodawców jesteśmy bezwzględnym liderem na rynku mobilnym. Każdego miesiąca GG jest uruchamiane na ponad milionie telefonów, z których przeważająca większość to tzw. smartfony - opisuje. - W ciągu minionych kilku lat wielu naszych użytkowników zdecydowało się na korzystanie wyłącznie z mobilnej wersji komunikatora, co również wpłynęło na widoczny w Megapanelu spadek korzystania z aplikacji desktopowej - dodaje.

Na kolejnej podstronie zastanawiamy się z ekspertami, czy GG może powtórzyć los NK.pl

Autor:tw

KOMENTARZE(22)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas