Internet2013-10-02
7

Grupa o2 stawia na Pudelka i Kafeterię, a ogranicza markę Tok.pl

Shutterstock.comShutterstock.com

Po zawieszeniu serwisów Filmtok.pl i Mototok.pl jedyną stroną Grupy o2 pod marką Tok.pl pozostaje Biztok.pl. Wśród serwisów show-biznesowych spółka stawia na Pudelka (zamykając Lansik.pl), a wśród motoryzacyjnych na Autokrata.pl.

Jak informowaliśmy we wtorek, z końcem września przestały być aktualizowane serwisy Lansik.pl, Luxlux.pl, Filmtok.pl, a miesiąc wcześniej - Mototok.pl. Większość osób redagujących te serwisy zakończyła współpracę z Grupą o2. - Nasza strategia zakłada cykliczny przegląd i zamykanie nierentownych projektów oraz koncentrację sił wokół najlepiej rokujących. Decyzja odnośnie każdego z serwisów ma swoje indywidualne powody - tłumaczył w rozmowie Wirtualnemedia.pl Jacek Świderski, członek zarządu Grupy o2 odpowiedzialny za finanse (przeczytaj więcej na ten temat).

Zawieszenie Filmtok.pl i Mototok.pl oznacza, że wśród serwisów pod marką Tok.pl działa obecnie tylko Biztok.pl. Wszystkie te strony zostały uruchomione nieco ponad 2,5 roku temu - jako pierwszy w grudniu 2010 roku ruszył Filmtok.pl, a na początku 2011 roku wystartowały Mototok.pl i Biztok.pl. W ciągu ostatniego roku zdecydowanie najlepiej radził sobie ten ostatni - w lipcu br. zanotował o 143 tys. real users więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 59,8 proc.) i aż o 4,24 mln odsłon więcej (czyli ponad trzy razy więcej niż przed rokiem), natomiast czas spędzany na stronie przez przeciętnego użytkownika wzrósł o prawie 4 minuty, czyli 60 proc. (wszystkie dane z Megapanelu PBI/Gemius).

Z kolei Filmtok.pl zanotował co prawda 128 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 29 proc), ale liczba odsłon zwiększyła się tylko minimalnie, a czas przypadający na średniego użytkownika zmalał o ok. półtorej minuty (czyli o 32 proc.). Natomiast Mototok.pl w lipcu br. nie odwiedziło wystarczająco wielu uczestników Megapanelu, żeby móc określić liczbę użytkowników serwisu. W skali roku stracił on 96 tys. odsłon (to spadek o 7 proc.).

>>> Najpopularniejsze serwisy tematyczne w lipcu 2013

Zobacz tabelę


Na niekorzyść Mototok.pl działały stabilne wyniki drugiego serwisu Grupy o2 o motoryzacji - Autokrata.pl. W lipcu br. miał on o 43 tys. użytkowników więcej niż rok wcześniej (to wzrost o 22 proc.), a liczba odsłon podskoczyła aż o 1,75 mln (czyli o 76 proc.).

Zobacz tabelę

 

Zdecydowanie silniejszych konkurentów w obrębie Grupy o2 miał Lansik.pl. Pudelek.pl to przecież serwis, z którym Grupę o2 najmocniej kojarzy przeciętny użytkownik. Dodatkowo na początku ub.r. firma uruchomiła jego wersję wideo - Pudekek.tv, natomiast wiosną br. zaczęła działać kolejna witryna pod marką Pudelek - społecznościowy PudelekX.pl, który w lipcu br. zanotował już 1,06 mln użytkowników i 13,1 mln odsłon (więcej na ten temat).

Oprócz Pudele.tv Grupa o2 uruchomiła w ostatnich latach dwa inne serwisy z autorskimi treściami wideo o tematyce show-biznesowej i lifestylowej: Lajk.tv i Kafeteria.tv. Ten pierwszy został zawieszony z końcem kwietnia br. po niecałym roku działania (przeczytaj o tym więcej), natomiast ten drugi ruszył na początku września (zobacz szczegóły). Kafeteria.tv podobnie jak Pudelek.tv funkcjonuje pod marką innego popularnego serwisu Grupy o2 - Kafeteria.pl. Ponadto wiosną br. gruntownie odświeżona została Wrzuta.pl (więcej o tym).

Na tym tle - a zwłaszcza wyników odwiedzalności Pudelek.pl - Lansik.pl pozostawał witryną niszową. W lipcu br. tak samo jak Mototok.pl nie przyciągnął odpowiedniej liczby uczestników Megapanelu, żeby można było oszacować liczbę jego realnych użytkowników. Natomiast liczba odsłon strony zmalała w skali roku o 2,49 mln (to spadek o 25 proc.).

Zobacz tabelę

 

O tym, że Grupa o2 nie utrzymuje przesadnie długo niszowych serwisów tracących na popularności, może świadczyć przykład Fejsika - uruchomionego w połowie 2010 roku, a poświęconego Facebokowi. Szczyt popularności serwisu przypadł w 2011 roku (w czerwcu miał 342 tys. real users i 2,25 mln odsłon), natomiast rok 2012 rozpoczął z 351 tys. użytkowników i 2,43 mln odsłon (dane ze stycznia). W marcu ub.r. miał 304 tys. real users i 2,14 mln odsłon, w maju - 231 tys. real users i 1,4 mln odsłon, we wrześniu - 159 tys. real users i 2,18 mln odsłon, w listopadzie - 149 tys. real users i 1,16 mln odsłon, a w grudniu - zaledwie 318 tys. odsłon. Pod koniec grudnia ub.r. Fejsik.pl przestał być aktualizowany.

W tej sytuacji jedynym serwisem Grupy o2 poświęconym w całości nowym technologiom jest Pej.cz, działający od połowy 2011 roku. W lipcu br. zanotował on 212 tys. real users (28 tys. mniej niż rok wcześniej) i 1,42 mln odsłon (spadek o 591 tys., czyli o 30 proc. w skali roku), a przeciętny użytkownik spędził na nim 5,5 minuty.

Wszystkie strony Grupy o2 w lipcu br. miały 9,36 mln użytkowników, 666,2 mln odsłon oraz godzinę i 27 minut spędzane przez średniego użytkownika.

Zobacz tabelę

 

Autor:tw

KOMENTARZE(7)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas