Internet2014-02-17
13

Grupa WP zaczyna od przeglądu serwisów i zwolnień. „Chcemy premii za bycie liderem”

Jacek Świderski, prezes Grupy Wirtualna PolskaJacek Świderski, prezes Grupy Wirtualna Polska

W najbliższych miesiącach Grupa Wirtualna Polska przeanalizuje portfolio swoich serwisów i zdecyduje o zamknięciu lub połączeniu najsłabszych. - Chcemy zwiększyć nasze przychody i być partnerem pierwszego wyboru dla internautów i reklamodawców - mówi Wirtualnemedia.pl Jacek Świderski, prezes firmy.

Grupa Wirtualna Polska powstała po przejęciu Wirtualnej Polski od Orange Polska przez Grupę o2 i fundusz Innova Capital. Kwota transakcji to 383 mln zł, a sfinalizowano ją w zeszły czwartek, po uzyskaniu zgody UOKiK-u. W zarządzie i radzie nadzorczej nowej firmy znaleźli się założyciele Grupy o2, przedstawiciele Innova Capital, a także Łukasz Wejchert (w przeszłości m.in. prezes Onetu) i Tomasz  Czechowicz, szef funduszu MCI Management, który przejął 20 proc. udziałów w spółce.

>>> Grupa Wirtualna Polska bez zarządu WP, a z Łukaszem Wejchertem

Prezes Grupy Wirtualna Polska Jacek Świderski w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przyznaje, że do startu nowej spółki przygotowywano się od kilku miesięcy. - Co prawda WP i o2 były jeszcze konkurentami, ale okres między podpisaniem umowy 23 października ubiegłego roku a jej sfinalizowaniem 13 lutego wykorzystaliśmy na przeprowadzenie warsztatów, przygotowanie strategii i struktury dla połączonych podmiotów oraz wszystkich innych planów, które zaczynamy wdrażać - opisuje. - Natomiast formalne łączenie firm potrwa do końca czerwca, ze względu na procedury sądowe oraz migrację systemów informatycznych, systemu księgowego i adserwera - zaznacza.

W pierwszej kolejności spółka połączyła biura reklamy obu portali. Wspólne biuro, kierowane przez Joannę Pawlak, poprzednio dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w WP, zacznie działać 24 lutego.

- Chcemy zwiększyć nasze przychody i być partnerem pierwszego wyboru, od którego zaczyna się planowanie internetowych kampanii reklamowych. Zwłaszcza że zapewniamy dotarcie do ponad 80 proc. polskich internautów - mówi Jacek Świderski. - Jak porównamy przychody i pozycję Onetu oraz WP - a w zeszłym roku te dane były podawane - to przy niewielkiej różnicy w zasięgu była ogromna różnica w przychodach. Na korzyść Onetu przemawiało bowiem bycie liderem. Naszym celem jest teraz uzyskanie tej premii - dodaje.

Według danych Megapanelu z listopada ub.r. serwisy Grupy WP - razem z przejętą w grudniu ub.r. witryną Dobreprogramy.pl - mają 17,4 mln użytkowników oraz 2,82 mld odsłon, wyprzedzając - jeśli chodzi o polskich wydawców - Grupę Allegro - GG o ok. milion, a Grupę Onet - RASP o ponad 2 mln użytkowników (zobacz szczegółowe dane).

Firma nie zamierza opuścić dotychczasowego biura Wirtualnej Polski w Gdańsku. - W tej chwili nie ma planów umieszczenia wszystkich pracowników w jednej siedzibie - stwierdza Świderski. Przy czym połączonych w jeden pion zostanie ponad 250 pracowników redakcji wszystkich serwisów Grupy WP. - Naszą strategię jest dostarczanie wartościowych treści użytkownikom. Szczególnie pod marką Wirtualna Polska będziemy się starali pokazać nową jakość - zapowiada szef firmy. Pionem redakcyjnym będzie kierował Michał Brański, wiceprezes spółki do spraw strategii.

Oprócz redakcji Grupa WP zatrudnia ponad 200 osób w działach IT, badań i rozwoju. Natomiast zarząd firmy nie podaje łącznej liczby pracowników. Czy w najbliższym czasie nastąpią zwolnienia? - Kiedy łączą się dwa podobne podmioty, to zdrowy rozsądek podpowiada w wybranych obszarach optymalizację. Ale równie dobrze jeżeli mamy dwóch kandydatów na jedno miejsce, możemy jednemu zaproponować stanowisko w innej organizacji - zauważa Jacek Świderski. - Jest jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretach, natomiast niestety nie unikniemy zwolnień - przyznaje.

Grupa WP prowadzi obecnie analizę wszystkich swoich serwisów - zajmuje się tym zespół dotychczasowych menedżerów WP i o2 kierowany przez Michała Brańskiego. Badają oni, skąd jest ruch na poszczególne strony, jaki jest profil ich użytkowników i jaki content.

- Chcemy, aby te najniżej wiszące owoce zostały zerwane w najbliższych kilku miesiącach, powiedzmy do wakacji. I jeśli trzeba przesunąć daną redakcję w inne obszary czy dokonać jakichś innych zmian, to żeby nastąpiło to jak najszybciej - zapowiada Jacek Świderski. - Przy czym to nie jest takie proste, bo niektóre serwisy pokrywają się tematycznie, ale niekoniecznie pod względem profilu użytkowników - zauważa. - Chcielibyśmy mieć treści w każdym istotnym segmencie tematycznym. Na pewno portale WP.pl i o2.pl oraz ich poczty mailowe pozostaną niezależne - deklaruje.

Przypomnijmy, że już we wrześniu ub.r. Grupa o2 zawiesiła serwisy Filmtok.pl, Mototok.pl i Lansik.pl (więcej na ten temat), natomiast Wirtualna Polska w połowie ub.r. zamknęła strony Hityczykity.pl i Alefaceci.pl.

W swojej nowej strategii Grupa WP wymienia cztery główne obszary: wideo, mobile, treści premium i e-commerce. Pierwsze dwa są istotne z punktu widzenia reklamowego.

- W tej chwili reklama wideo jest absolutnym bestsellerem, mamy wyprzedane wszystkie takie produkty na wiele tygodni do przodu. Dobrze w czasie kryzysu sprzedają się również mailingi, a także reklamy display w poczcie mailowej - opisuje Jacek Świderski. - Duże nadzieje pokładamy w reklamie mobilnej, która wciąż jest mała, ale mamy wrażenie, że podobnie jak w zeszłym roku wideo stało się takim bestsellerem, tak być może w drugiej połowie tego roku reklamodawcy przekonają się do mobile’u - dodaje.

Firma nie ujawnia konkretnych planów rozwoju w sektorze e-commerce. - Na pewno nie będziemy rozpoczynali konkurencji z Allegro, natomiast uważamy, że jest szereg obszarów, nisz w tym segmencie, które mogą być dla nas długoterminowo ciekawe - stwierdza prezes spółki. - Mogę tylko powiedzieć, że będziemy się zastanawiać, czy czasami nie zrobić czegoś samemu. Jednak ponieważ nasz nowy partner jest mocno nastawiony na akwizycje, przeglądamy już rynek pod kątem możliwych przejęć - zaznacza.

Grupa WP nie spodziewa się w br. świetnych wyników finansowych, ze względu na koszty zakupu Wirtualnej Polski i jej integracji z o2. - Pracujemy nad tym, aby w roku 2015 i 2016, czyli latach poprzedzających nasze wejście na giełdę, pokazać już wyniki po osiągnięciu synergii - zapowiada Jacek Świderski.

Tym samym spółka podtrzymuje plan debiutu giełdowego, który ma nastąpić w perspektywie trzech lat. - Ale wszystko zależy od tego, jak będzie wyglądała sytuacja na rynkach kapitałowych - zaznacza Świderski. - Jednym z powodów wyboru Innova Capital do kupna WP był fakt, że fundusz ten po kilku latach wychodzi ze swoich inwestycji. Chcemy, żeby z Grupy Wirtualna Polska dokonał wyjścia poprzez ofertę publiczną, dzięki czemu my, założyciele o2, będziemy mogli de facto odzyskać samodzielną kontrolę nad spółką - podkreśla.

>>> Eksperci o fuzji o2 i WP: powstaje portal nr 1, zmieni się układ reklamowy (opinie i analiza)

 

Autor:Tomasz Wojtas

KOMENTARZE(13)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas