Radio2019-10-21
22

Hanna Maria Giza bez czasu antenowego w Dwójce. "Sprawa jest zamknięta"

Hanna Maria Giza / fot. Grzegorz Śledź/PR2Hanna Maria Giza / fot. Grzegorz Śledź/PR2

Dziennikarka Hanna Maria Giza przez ponad 25 lat prowadziła audycję „Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego”. Program został jednak usunięty z jesiennej ramówki Dwójki Polskiego Radia, a sama prowadząca - pozbawiona czasu antenowego. Do tej pory nie przedstawiono jej żadnej propozycji w zamin, miała też usłyszeć, że "sprawa jest zamknięta".

W jesiennej ramówce Programu II Polskiego Radia nie znalazła się audycja "Klub ludzi ciekawych wszystkiego", którego gospodynią od 1995 roku była Hanna Maria Giza.

W rozmowie z nami przed kilkoma tygodniami stwierdziła, że nikt wcześniej nie rozmawiał z nią o ściągnięciu „Klubu…” z anteny. O decyzji kierownictwa miała dowiedzieć się od dziennikarzy obecnych na kolegium redakcyjnym. W rozmowie z nami dziennikarka nie chciała oficjalnie komentować zamieszania wokół jej programu, powiedziała tylko, że „nie ma nadziei, że Klub wróci na antenę”.

O sprawie rozmawiano także podczas posiedzenia rady programowej Polskiego Radia. Z relacji jednego z jej członków wynikało, że spotkano się z prezesem Polskiego Radia Andrzejem Rogoyskim oraz dyrektor anteny Małgorzatą Małaszko-Stasiewicz.

Szefowa Dwójki – jak wynikało z relacji naszego rozmówcy - najpierw miała stwierdzić, że rozmawiała na temat ściągnięcia z anteny „Klubu…” z Hanną Marią Gizą, po czym kiedy ktoś odpowiedział, że to nieprawda - miała zadeklarować chęć spotkania w kolejnych dniach i "zaproponowania czegoś w zamian".

Ze źródeł związanych z Programem Drugim PR otrzymaliśmy informację, że dyrektor Małaszko jest zdziwiona sugestią, że miała deklarować spotkanie z autorką „Klubu Ludzi Ciekawych Wszystkiego”. Miała też stwierdzić, że niczego takiego nie obiecywała radzie programowej (posiedzenia są rejestrowane oraz protokołowane).

Spytaliśmy Ewelinę Steczkowską - rzecznik prasową Polskiego Radia - o dalszą współpracę z Hanną Marią Gizą. - Uprzejmie informuję, że spółka nie komentuje spraw personalnych i relacji z pracownikami, a zwłaszcza ze współpracownikami. Dyrektor każdej anteny Polskiego Radia ma prawo doboru prowadzących - jest to autonomiczna decyzja redaktora naczelnego - odpowiedziała Steczkowska.

"Ramówka zgodna z oczekiwaniami słuchaczy"

Hanna Maria Giza w sprawie usunięcia audycji jej autorstwa miała napisać też list do prezesa Polskiego Radia. - Od 2016 roku cotygodniową emisję Klubu Ludzi Ciekawych Wszystkiego Dyrekcja Programu Drugiego ograniczyła do dwóch edycji w miesiącu, co wywołało protesty słuchaczy wysyłane i do dyrekcji, i do ówczesnego prezesa Polskiego Radia. Zlekceważono je. Teraz "Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego" (najwyższa słuchalność spośród audycji publicystycznych) po prostu usunięto z anteny, wprowadzając w to miejsce kontynuację wakacyjnych audycji, „Dwójka na miejscu” - argumentowała dziennikarka w liście do prezesa.

W odpowiedzi otrzymała pismo od rzecznik prasowej spółki, w którym stwierdziła ona, że „Dwójka, tak jak wszystkie programy Polskiego Radia zmienia się zgodnie z oczekiwaniami".

- Jest wskazane i potrzebne, aby każda antena wprowadzała nowe, atrakcyjne, ciekawe audycje i pasma. Wszelkie zmiany są zawsze przemyślane i mają służyć słuchaczom. Tym bardziej, że proponują je dziennikarze Dwójki co najmniej dwa razy w roku przy cyklicznych zmianach ramówek - odpisała Ewelina Steczkowska na list do prezesa Polskiego Radia.

Giza: Czuję się zażenowana i zawstydzona

Z kolei w treści listu, będącego odpowiedzią Hanny Marii Gizy na argumenty rzeczniczki - do którego treści dotarliśmy - czytamy: - Czuję się zażenowana, ponieważ prośbę o przywrócenie moich autorskich audycji z cyklu „Klub Ludzi Ciekawych Wszystkiego” skierowałam do pana prezesa, a nie do rzecznika prasowego PR. Od pana odpowiedzi nie otrzymałam, a pani Ewelina Steczkowska nie sugeruje nawet, że odpowiada w pana imieniu – pisze dziennikarka.

Dodaje, że „Polskie Radio zawsze było dla niej nie tylko źródłem informacji, ale także obowiązujących wysokich standardów kultury”. - Czuję się zawstydzona, ponieważ tzw. odpowiedź pani rzecznik świadczy o tym, że nie przeczytała ze zrozumieniem mojego listu adresowanego do pana prezesa, bo w ogóle się do niego nie odnosi. Sprawia za to wrażenie tekstu jakby podyktowanego, stojącego zresztą w rażącej sprzeczności z rzeczywistością: „Dwójka, tak jak wszystkie inne Programy Polskiego Radia, zmienia się zgodnie ze społecznymi oczekiwaniami” - czytamy dalej.

Dziennikarka dodaje: - Przecież słuchacze Dwójki w Polsce i za granicą właśnie oczekują, a wręcz domagają się przywrócenia na antenę KLCW i dają temu wyraz w setkach protestów wysyłanych m.in. na ręce Pana Prezesa. Czuję się zażenowana i zawstydzona tym, że całe fragmenty tzw. „odpowiedzi” wysłanej do mnie, zostały metodą kopiuj/wklej przeniesione z listów Pani Rzecznik, skierowanych do słuchaczy protestujących przeciwko zdjęciu z anteny Programu Drugiego „Klubów Ludzi Ciekawych Wszystkiego”. W dalszym ciągu, wraz z tysiącami słuchaczy Dwójki, oczekuję przywrócenia „Klubu Ludzi Ciekawych Wszystkiego” na antenę - podkreśla autorka audycji.

Z jednej z odpowiedzi do słuchacza - skierowanej przez rzeczniczkę - z którą mogliśmy się zapoznać wynika, że rzeczywiście otrzymał on tę samą odpowiedź, co dziennikarka.

Ściągnięcie "Klubu…" uzasadniono także faktem, że tematy podejmowane w nieobecnym już na antenie programie będą poruszane w dwóch formatach: "O wszystkim z kulturą" o godzinie 17.30 i "Rozmowy po zmroku" o godzinie 21.30.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Udział Dwójki pod względem słuchania w III kwartale 2019 roku w grupie wiekowej 15-75 lat wyniósł 0,4 proc.

Autor:NB

KOMENTARZE(22)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas