Prasa 2023-07-13
5

Helsińska Fundacja Praw Człowieka o Polska Press: Przejęcie przez Orlen negatywnie wpłynęło na swobodę działalności dziennikarskiej

Dorota Kania, członkini zarządu Polska Press, fot. materiały prasowe Dorota Kania, członkini zarządu Polska Press, fot. materiały prasowe

„Przejęcie przez Orlen spółki Polska Press, największego wydawcy mediów regionalnych w Polsce, negatywnie wpłynęło na swobodę działalności dziennikarskiej w tych mediach” - stwierdza Helsińska Fundacja Praw Człowieka w raporcie poświęconym wydawnictwu.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka przedstawiła raport o sytuacji w wydawnictwie Polska Press po przejęciu go przez PKN Orlen. Raport „Od prasy regionalnej do Orlen Press. Sytuacja w mediach należących do Polska Press” sfinansował Fundusz Obywatelski im. Henryka Wujca. Powstał on na podstawie wywiadów z dziennikarzami (aktualnymi i byłymi) Polska Press (w tym także redaktorami naczelnymi i kierownikami działów), oceniano sytuację zarówno przed przejęciem firmy przez Orlen, jak i już po tym wydarzeniu.

HFPC zaznacza, że „przejęcie przez Orlen spółki Polska Press, największego wydawcy mediów regionalnych w Polsce, negatywnie wpłynęło na swobodę działalności dziennikarskiej w tych mediach”.

Opisane przykłady takich praktyk to: faworyzowanie partii rządzącej i marginalizowanie opozycji, ograniczanie wyboru tematów uznawanych za wrażliwe z perspektywy rządzących (np. prawa osób LGBT, sytuacja uchodźców, niektóre wiadomości dotyczące Orlenu), pozamerytoryczne ingerencje w teksty oraz zażyłość kierownictwa redakcji z politykami (lokalnymi i wojewódzkimi) związanymi z rządzącą większością.

Wybory testem sprawdzającym jakość dziennikarstwa

Według biorących udział w badaniu część zmian na stanowiskach naczelnych i wicenaczelnych miała być motywowana politycznymi interesami. Niektórzy rozmówcy wyrażali zdanie, że media Polska Press „mają jeszcze długą drogę do TVP Info”, inni stwierdzali, że działają już one w sposób zbliżony do „Wiadomości” TVP. Pojawiały się także opinie, że kluczowym testem sprawdzającym jakość dziennikarstwa mediów regionalnych będą wybory w latach 2023-2025.

Rozmówcy w większości wskazywali, że przed przejęciem Polska Press przez Orlen „cieszyli się pełną wolnością w zakresie doboru tematów, a ewentualne ingerencje w przygotowywane materiały były motywowane jedynie przesłankami merytorycznymi”. Zwracali jednak uwagę, że przed grudniem 2020 roku „na dobór tematów i sposób ich prezentacji istotny wpływ miała polityka korporacji nastawiona na maksymalizację dochodów z reklam w wydaniach internetowych. Ta polityka sprzyjała rozwijaniu dziennikarstwa, które często promowało wybór tematów błahych, lecz angażujących czytelnika (»klikanie tekstów«)”.

To jednak miało się nie zmienić: „rozmówcy i rozmówczynie zwracali uwagę, że firma utrzymuje politykę maksymalizacji dochodów z reklam internetowych, co w dalszym ciągu sprzyja promowaniu materiałów przyciągających uwagę tytułem kosztem pogłębionych materiałów dziennikarskich”.

Wynagrodzenia bez zmian, uporządkowanie kwestii związanych z ochroną praw pracowniczych

Zdaniem badanych, przejęcie Polska Press przez Orlen „nie poprawiło w istotny sposób wynagradzania dziennikarzy i dziennikarek. Przyznane podwyżki oraz bony paliwowe, zdaniem części rozmówców i rozmówczyń, nie wpłynęły istotnie na poprawę warunków wynagradzania”. Zwracali oni jednak uwagę na fakt, że „po zmianach właścicielskich uporządkowano pewne kwestie związane z ochroną praw pracowniczych jak np. rozliczanie nadgodzin i pracy w weekendy”.

O komentarz do raportu poprosiliśmy redaktorkę naczelną Polska Press Dorotę Kanię. Czekamy na odpowiedź.

Autorami badania są Zuzanna Nowicka, Konrad Siemaszko i Małgorzata Szuleka. W jego ramach w okresie od sierpnia ub.r. do kwietnia br. przeprowadzono 23 wywiady z dziennikarzami i dziennikarkami, którzy pracują bądź pracowali w 14 redakcjach Polska Press. Średni staż pracy rozmówców wynosił 18 lat (osoba o najkrótszym stażu pracowała sześć lat, a o najdłuższym – 38). Spośród 23 rozmówców ośmioro wciąż zatrudnionych jest w firmie.

„W toku przygotowania końcowego raportu zwróciliśmy się do zarządu Polska Press oraz związku zawodowego z pytaniami na temat sytuacji w mediach regionalnych, jednak nie otrzymaliśmy na nie odpowiedzi” - kończą autorzy badania.

Orlen kupił Polska Press pod koniec 2020 roku, transakcję sfinalizowano na początku marca 2021 roku. Niedługo później zmienił się cały skład zarządu firmy i wszyscy poza jednym (Stanisławem Wróblem z „Echa Dnia”) naczelni dzienników regionalnych.

W ub.r. Polska Press przy wzroście przychodów o 4,7 proc. do 329,3 mln zł i kosztów operacyjnych o 13,7 proc. do 375,4 mln zł miała 23 mln zł straty netto, o 7,8 mln zł mniej niż przed rokiem. Wydawnictwo więcej zarobiło z reklam i usług poligraficznych.

Autor: jsx

KOMENTARZE (5) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas