W IV kwartale 2010 roku w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) sprzedano 31,5 miliona pecetów.
To tylko o 2,4 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2009 (30,8 mln) - wynika z danych firmy badawczej IDC, która prognozowała wzrost o 4,3 proc.
W Europie Zachodniej sprzedaż spadła o 7 proc., do czego w największym stopniu przyczynił się 29-proc. spadek sprzedaży netbooków, będący wynikiem rosnącej popularności tabletów. O 19 proc. zmalała także sprzedaż komputerów stacjonarnych, a o 0,5 proc. laptopów, podczas gdy tempo wzrostu sprzedaży pecetów typu all-in-one zwolniło do 1,8 proc.
Tymczasem w Europie Środkowo-Wschodnie sprzedaż w ujęciu rocznym wzrosła o 20,4 proc., a w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki o 22,9 proc.
IDC podaje również, że w Europie Środkowo-Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (CEMA) łącznie w IV kwartale sprzedano 12,3 miliona komputerów - o 21,5 proc. więcej rok do roku.
Na pozycję lidera w regionie EMEA wrócił Hewlett-Packard, spychając na drugie miejsce Acera. Pierwszą piątkę dostawców uzupełniły firmy Dell, Asus i Samsung.
Czołowa piątka sprzedawców komputerów w regionie EMEA w IV kw. 2010 r. (000 sztuk)
Z kolei w całym 2010 roku, głównie dzięki bardzo dobrym pierwszym sześciu miesiącom, liczba komputerów sprzedanych w omawianym regionie zwiększyła się wobec roku 2009 o 12,8 proc., z 97,5 do nieco ponad 110 milionów.
Wśród producentów kolejność była podobna jak w IV kwartale, z tą różnicą, że na piątej pozycji znalazła się Toshiba.
Czołowa piątka sprzedawców komputerów w regionie EMEA w 2010 r. (000 sztuk)
Zobacz tabelę