Biznes2023-11-08
10

Wygraną Igi Świątek w Cancun w Canal+ Sport oglądało 430 tys. widzów. "Wybrała inną drogę reklamową niż Robert Lewandowski"

Iga Świątek, źródło: Instagram/Iga ŚwiątekIga Świątek, źródło: Instagram/Iga Świątek

Iga Świątek odnosi kolejne sukcesy nie tylko na korcie, ale także na płaszczyźnie biznesu. Jaką eksperci widzą dla niej przyszłość? - Nie wiem, czy sam oczekuję od niej większej aktywności na polu biznesowym, bo nie jestem przekonany, czy to jest zgodne z jej podejściem, czy ona „to czuje” - mówi Tomasz Redwan w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. A jak wygląda Świątek na tym polu w porównaniu do Lewandowskiego? - Można z bardzo dużym prawdopodobieństwem założyć, że Iga nie będzie kopiować strategii marketingowych Roberta - wskazuje Adam Pawlukiewicz.

Iga Świątek wygrała w poniedziałek turniej WTA Finals w Cancun -  a jak wynika z danych firmy Nielsen relację w Canal+ oglądało prawie 430 tys. widzów.

To prestiżowa impreza, ostatnia w tegorocznych rozgrywkach kobiecego tenisa. W nagrodę otrzymała nie tylko puchar, punkty do rankingu Organizacji Kobiecego Tenisa (WTA), ale także finansowe wyróżnienie.

Pula nagród tegorocznego Turnieju Mistrzyń w Meksyku wyniosła dziewięć milionów dolarów. Polka jako zwyciężczyni zawodów otrzyma nieco ponad trzy miliony.

Strona biznesowa kariery Igi Świątek

22-letnia Świątek w całej zawodowej karierze zarobiła na korcie już ponad 24,5 mln dolarów (dane z oficjalnej strony WTA). Tylko w tym sezonie uzyskała z tytułu nagród turniejowych prawie 10 mln. Kilka tygodni temu nasza tenisistki przekroczyła magiczną barierę 20 mln zarobionych na korcie. Tym samym wskoczyła do top 20 najlepiej zarabiających tenisistek w historii.

Goni Agnieszkę Radwańska, która zakończyła karierę w 2018 roku, a z nagród uzyskała łącznie ponad 27 mln dolarów. Na czele zestawienia są legendy amerykańskiego tenisa - siostry Serena i Venus Williams (odpowiednio 94 mln i 42 mln).

W sierpniu magazyn "Forbes" opublikował ranking najlepiej zarabiających tenisistów w ciągu ostatnich 12 miesięcy bez podziału na płeć. Pierwszy w tej klasyfikacji był Serb Novak Djoković (38,4 mln dolarów), drugi Hiszpan Carlos Alcaraz (31,4), a trzecia Iga Świątek (22,4). Nasza tenisistka zarobiła w analizowanym okresie 8,4 mln na korcie, po za nim 14 mln. Pod względem samych zarobków z tytułu nagród tenisowych uzyskała trzeci wynik po Djokoviciu (13,4 mln) i Alcarazie (11,4 mln). Sukces Polki jest tym większy, że nie licząc imprez Wielkiego Szlema, w większości pozostałych turniejów kobiety nadal zarabiają w tenisie mniej niż mężczyźni. W zakresie wpływów sponsorskich Świątek uplasowała się w zestawieniu "Forbesa" na czwartej pozycji. Jedynie za: Djokoviciem (25 mln), Alcarazem (20 mln) i Emmą Raducanu (15 mln).

Pod koniec ubiegłego roku Świątek nawiązała współpracę z agencją IMG. To największy w środowisku tenisowym podmiot zajmujący się marketingiem sportowym. Z ramienia IMG tenisistką opiekuje się  Max Eisenbud, który przez lata reprezentował interesy m.in. Marii Szarapowej, byłej numer jeden rankingu. Partnerami Igi Świątek pozostają obecnie: PZU, Rolex, Tecnifibre, ON, Oshee, Porsche, Infosys i Visa. Pięciu ostatnich sponsorów związało się z zawodniczką już za czasów trwania współpracy z amerykańską agencją.

Adam Pawlukiewicz z Pentagon Research zauważa, że na temat biznesów Igi Świątek jest i tak stosunkowo cicho. - O działalności typowo biznesowej Igi media nie są informowane i to dobrze świadczy o niej i jej ojcu. Oczywiście te pieniądze inwestują, ale prawdziwy biznes lubi ciszę. Pozycja na rynku reklamowym jest „akuratna". Na pierwszym miejscu są: poziom sportowy i naturalny urok osobisty. Koncentracja tylko na kilku markach jest dobrą strategią. Iga jest wciąż bardzo młoda i będzie miała czas na wybranie marek, z którymi można zawrzeć długoletnie kontrakty, które będą obowiązywać nawet po zakończeniu kariery - wskazuje Pawlukiewicz dla Wirtualnemedia.pl.

Ma własną drogę

Max Eisenbud reprezentuje również interesy Emmy Raducanu, mistrzyni US Open 2021. Brytyjka zawarła kontrakty m.in. z British Airways, Dior, Tiffany i Porsche. Świątek wybrała inną taktykę biznesową niż Raducanu, o czym w rozmowie z portalem Sport.pl opowiadała Alina Sikora z teamu polskiej tenisistki. - Iga jest skoncentrowana na rozwoju sportowym i działalności społecznej. W naturalny sposób z takiego podejścia wynika, że mniej czasu dedykuje aktywnościom stricte sponsoringowym w porównaniu do innych zawodniczek. Dobre wyniki na korcie zdecydowanie utrzymują zainteresowanie sponsorów jej osobą na bardzo wysokim poziomie.  A i wiele marek zwraca się do Igi i marzy właśnie o niej jako swojej ambasadorce, bo uznają jej wartości i jej etos pracy za najbardziej spójny ze swoimi działaniami - tłumaczyła Sikora.

Tomasz Redwan, ekspert marketingu sportowego i sponsoringu z agencji REDSport, przyznaje, że nie jest przekonany, czy płaszczyzna biznesowa w przypadku Igi Świątek musi być za wszelką cenę jeszcze bardziej rozwijana. - Zawsze wychodziłem z założenia, że można płaszczyznę biznesową Igi jeszcze bardziej rozwinąć, o ile ona sama zgodzi się na to. A widać, że jest niechętna, a na pewno nie na tyle chętna, jak niektórzy może by chcieli z branży marketingu sportowego. Czy Iga zamierza iść w stronę detalicznego marketingu? Występować w kampaniach pięciu-siedmiu firm? Nie wiem, czy sam oczekuję od niej większej aktywności na polu biznesowym, bo nie jestem przekonany, czy to jest zgodne z jej podejściem, czy ona „to czuje”. Widzę, że ciąży bardziej w kierunku działalności społecznej, charytatywnej - wskazuje Redwan w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Jak eksperci patrzą na stronę wizerunkową tenisistki? - Iga jest dziewczyną, która może się podobać ludziom, jest bliższa kibicom, autentyczna. To sprawia, że ludzie utożsamiają się z nią. Przy okazji to też globalna zawodniczka, która jest rozpoznawalna wszędzie. Jest absolutnym topem światowego sportu. Można ją stawiać w jednym szeregu naprawdę z największymi światowymi gwiazdami przeszłego i obecnego tenisa czy sportu w ogóle. To geniusz sportowy, nie mam żadnych wątpliwości. Od początku jej kariery myślałem, że byłoby lepiej, gdyby definiowała się tylko przez imię - Iga. Z drugiej strony zauważyłem, że sędziowie uczą się wymawiania jej nazwiska. To na pewno cieszy. Na rynku polskim Iga radziła sobie świetnie już wcześniej, zanim nawiązała współpracę z amerykańską agencją - mówi Redwan.

Świątek a Lewandowski

A czy Iga Świątek stała się godnym następcą Roberta Lewandowskiego na poziomie biznesowym w polskim sporcie? - Kilka lat temu mówiłem, że ciężko jest z marketingiem sportowym w Polsce, bo nie mamy bohaterów, sportowców na światowym poziomie. Pojawił się Robert Lewandowski, który jednak jest detalistą. Jest w stanie reklamować wszystko. To akurat błąd w jego przypadku. Nie stworzył sobie takiego ekskluzywnego portfela. Lewandowski współpracuje ze wszystkimi  od Lidla przez Totalizatora do Coca Coli. Mógłby reklamować nawet parówki Berlinki. Jemu jest wszystko jedno - byle tylko zgadzało się na koncie. To nie jest dobry sposób kreowania wizerunku - uważa Redwan.

Zdaniem Pawlukiewicza Świątek wybrała inną taktykę wizerunkową. - Można z bardzo dużym prawdopodobieństwem założyć, że Iga nie będzie kopiować strategii marketingowych Roberta. Nie będzie twarzą wielu marek, ale raczej skoncentruje się na kilku bardzo silnych. Poza tym, mamy do czynienia z rewolucją w marketingu związanym z wprowadzeniem nowych technologii informatycznych do sportu i do mediów. W najbliższych czasach sponsorzy będą się koncentrować nie na wizerunku i liczbie ekspozycji logotypów, ale na sprzedaży własnych produktów i usług. Już w tej chwili algorytmy tzw. sztucznej inteligencji są wykorzystywane w wielu projektach e-commerce. Może się okazać, że modele matematyczne „przeniosą" widzów w nowe, zaskakujące obszary dyscyplin sportowych i mediów - uważa nasz rozmówca.

Pawlukiewicz przyznaje też, że ciężko porównywać dziś tenisistkę do piłkarza. - Nie ma tu porównań wprost. Dwie różne dyscypliny, jedna drużynowa, druga indywidualna. Jedna elitarna, druga popularna. Iga ma za sobą 3 lata kariery, Robert 13 - kończy. 

Autor:Dominik Senkowski

KOMENTARZE(10)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas