Reklama2008-02-18
0

Ile jest w Polsce nośników reklamy zewnętrznej?

Liczba nośników reklamy w Polsce wyniosła 31 grudnia 2007 roku114.504 sztuki - wynika z zestawienia Izby Gospodarcza ReklamyZewnętrznej. Izba opublikowała właśnie coroczny raport dotyczącywielkości reklamy outdoorowej.

Ogólna liczba nośników reklamy w ubiegłym roku nie zmieniła sięi tak jak w ciągu ostatnich pięciu lat zbliżona była do łącznejwielkości oscylującej wokół stu tysięcy. Nie wpłynęły na nią zmianyjakościowe nośników - rozbudowa jednych pociągała za sobązmniejszenie liczby innych, a także wprowadzanie na rynekoutdoorowy nowych formatów. Poniższa tabela pokazuje szczegółoweliczby nośników w poszczególnych kategoriach według stanu na 31grudnia 2007 roku:

Zobacz tabelę


Jakie wnioski wynikają z tego zestawienia? Najbardziej zauważalnązmianą, która nastąpiła w ubiegłym roku, jest podwojenie się liczbypowierzchni ekspozycyjnych na nośnikach typu scroll (backlight 9 m2ze zmienną liczbą powierzchni ekspozycyjnych). Pod koniec 2006 rokubyło ich około 800 (w tabeli jest podana tylko liczba konstrukcji -265 sztuk), a 2007 roku - już 1.572. Oferują je dwie firmy: Ströeroraz AMS S.A.

Godny uwagi jest również wzrost - o ponad 27 procent - liczbynośników typu frontlight 18 m2. Rozwój ten wymuszony został niejakoprzez potrzeby polskich reklamodawców, którzy coraz bardziejstawiają na kampanie wizerunkowe wymagające lokalizacji ichnośników w najbardziej pożądanych miejscach: największych miastachoraz rejonach graniczących z nimi, a ostatnio także wzdłuż głównychlinii komunikacyjnych łączących te miasta.

Z kolei stosunkowo powoli rośnie liczba nośnikówwielkoformatowych typu frontlight oraz podświetlanych - typubacklight, co jest związane przede wszystkim z wysokimi kosztamiich produkcji i instalacji. W zakresie nośników typu frontlight 36m2 liderem pozostaje News Outdoor Poland, dla nośników 48 m2 jestnim nadal Cityboard Media, a AMS S.A. pozostaje jedynym oferentembacklightów w formacie 18 m2.

Niewielki jest także wzrost liczby powierzchni city lightów (120x 180 cm), sytuowanych tak w wiatach przystankowych, jak i pozanimi, spowodowany małą aktywnością polskich miast w zakresiewspierania ich rozwoju. Być może rok 2008 będzie przełomowym w tymzakresie, chociażby ze względu na planowany w Warszawie przetarg nawyposażenie przystanków komunikacji miejskiej w około tysiącanowych wiat przystankowych z witrynami typu city light.

W roku 2007 zadebiutowały na rynku - jak dotychczas tylkowarszawskim - podświetlane słupy reklamowe, umożliwiającejednorazowe umieszczenie trzech plakatów w formacie 120 x 350 cm (wpionie) na każdej konstrukcji. Takie słupy obracają się wokółwłasnej osi, tworząc możliwość kierowania reklamy w różnychkierunkach - zarówno do pieszych, jak i zmotoryzowanych. Pierwsząfirmą, która zainwestowała w te nowoczesne nośniki, jest Ströer outof home media.

Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej nie zbiera danych na tematnośników elektronicznych, których rozwój postępować będzie wnajbliższych latach szybciej niż dotychczas. Jednak - jak uważaLech Kaczoń, prezes IGRZ - "nie zastąpią one dotychczasowychnośników usytuowanych w przestrzeni publicznej, a zajmować będąmiejsce w rejonach punktów sprzedaży oraz na terenachzamkniętych".

Autor:tw

KOMENTARZE(0)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas