Biznes 2021-12-21
5

InPost po skargach do UOKiK wycofuje się z jednej opłaty, nie będzie domyślnie przekierowywał paczek

Operator logistyczny InPost w efekcie postępowania wyjaśniającego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmienia szereg swoich praktyk. Firma rezygnuje z opłaty za weryfikację gabarytów przesyłki, wydłuży czas odbioru przesyłek z punktów o ograniczonej dostępności oraz nie będzie już domyślnie przekierowywać przesyłek z wypełnionych Paczkomatów.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie wyjaśniające w sprawie InPostu podjął na postawie skarg od klientów firmy.

- Sprawdziliśmy, czy problemy poruszane przez konsumentów mają miejsce. W trakcie postępowania spółka dostosowała się do naszych zastrzeżeń. Część zmian została już wdrożona, co mogli już odczuć konsumenci korzystający z tych usług - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

InPost wycofuje opłatę za weryfikację gabarytów przesyłki

Dotychczas InPost naliczał opłatę za weryfikację gabarytów przesyłki, jeśli nadający przekazał do wysyłki paczkę o wymiarach innych niż deklarował. Firma po realizacji usługi naliczała wtedy od niego dodatkowo 3,68 zł.

W efekcie postępowania UOKiK operator od początku 2022 roku nie będzie już pobierał tej opłaty.

Nie będzie domyślnego przekierowywania przesyłek do innego Paczkomatu

InPost wycofuje się też z procedury, w ramach której jeśli Paczkomat, do którego wysyłano przesyłkę był już przepełniony, automatycznie przekierowywano ją do innego automatu paczkowego firmy.

Obecnie w takiej sytuacji przesyłka będzie trafiała na jeden dzień do Paczkomatu oddalonego maksymalnie 2 kilometry w linii prostej od tego docelowego. Jeśli nie zostanie stamtąd odebrana, wróci do pierwotnego Paczkomatu, a adresat będzie miał standardowy czas na odebranie jej.

Ponadto InPost wydłuży czas odbioru przesyłki z punktów o ograniczonej dostępności, czyli np. sklepów nieczynnych w niedziele niehandlowe. Jeśli termin odbioru przypada wtedy, gdy punkt jest nieczynny, czas odbioru wydłuży się o 24 godziny za każdy dzień, w którym punkt był niedostępny.

Obie zmiany zostaną wprowadzone z początkiem przyszłego roku.

InPost obsługuje Allegro, Amazona i Aliexpress

W trzecim kwartale br. przychody InPostu zwiększyły się rok do roku o 18 proc. do 1,274 mld zł, a skorygowany zysk EBITDA - o 73 proc. do 409 mln zł. Wzrosty były niższe w związku z przejęciem na początku lipca br. za 513 mln euro francuskiego operatora Mondial Relay.

Przychody InPostu i wolumen dostarczonych paczek w trzecim kwartale br. zwiększyły się słabiej niż w pierwszym półroczu. Firma prognozuje, że przy niższym wzroście rynku e-commerce będzie poprawiać swoją rentowność, na koniec br. planuje mieć w Polsce 16-16,3 tys. Paczkomatów.

Firma od lat współpracuje z Allegro (jesienią ub.r. umowę przedłużono o 7 lat), realizuje też dostawy zakupów z wielu innych platform e-commerce, m.in. Amazona, Aliexpress.

Pod koniec listopada we współpracy z GreenWay Polska zaczął ustawiać przy Paczkomata stacje ładowania pojazdów elektrycznych, oraz uruchomił usługę dostawy przesyłek w dniu nadani w kolejnych 18 miastach.

Autor: tw

KOMENTARZE (5) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas