Biznes 2018-03-16
4

Polscy naukowcy szykują system inteligentnych znaków drogowych

Fot.: Paweł Spaleniak/Politechnika Gdańska Fot.: Paweł Spaleniak/Politechnika Gdańska

Naukowcy z AGH oraz Politechniki Gdańskiej opracowują INZNAK, system inteligentnych znaków drogowych które dostosowują się do warunków panujących na drodze. W założeniach drogowskazy reagujące na natężenie ruchu czy pogodę mają zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, prace nad projektem potrwają do 2020 roku.

Naukowcy z AGH w Krakowie we współpracy z badaczami z Politechniki Gdańskiej pracują nad stworzeniem samoadaptacyjnego systemu komunikujących się inteligentnych znaków, wyposażonych w detektory analizujące otoczenie.

Dzięki systemowi INZNAK kierowcy będą mogli lepiej dostosować prędkość do warunków panujących na drodze. Głównym celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz zapobieganie najbardziej powszechnym kolizjom.

Autorzy projektu wyjaśniają, że w typowych warunkach użytkowania inteligentny znak będzie komunikował niebezpieczeństwo lub zalecaną prędkość obliczaną w powiązaniu z informacjami otrzymywanymi z podobnych znaków rozmieszczonych wzdłuż odcinka drogi szybkiego ruchu.

Komunikujące się ze sobą znaki, za pośrednictwem sieci bezprzewodowej lub zarządzane zdalnie, mogą ułatwić poruszanie się pojazdów np. w sytuacji spiętrzania się samochodów występującego podczas gwałtownego hamowania na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu.

- Chcemy, aby znaki zmieniały treść w zależności od natężenia ruchu samochodów osobowych czy ciężarowych, pogody, widoczności, stanu nawierzchni, liczby skrzyżowań, a nawet charakteru obiektów (np. szkoły), znajdujących się przy danej ulicy - tłumaczy prof. Andrzej Dziech z Katedry Telekomunikacji, kierownik zespołu z AGH. - Wszystkie te cechy mają swoją charakterystykę, którą można wprowadzić do bazy danych i na podstawie ich analizy ocenić, jaka powinna być zalecana bieżąca prędkość na drodze.

INZNAK jest pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce i jednym z niewielu na świecie. Projekt został sfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Naukowcy rozpoczęli swoje prace w październiku 2017 r. i będą je kontynuować przez kolejne trzy lata.

Autor: ps

Więcej informacji: Inznak, AGH, Politechnika Gdańska

KOMENTARZE (4) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas