Prasa2019-05-09
5

Jacek Utko pracuje nad nową makietą „Gazety Wyborczej”. Premiera 4 czerwca

Wnętrze redakcji „Gazety Wyborczej” w WarszawieWnętrze redakcji „Gazety Wyborczej” w Warszawie

„Gazeta Wyborcza” (Agora) świętuje w tym roku 30-lecie swojego istnienia. Pierwszy numer ukazał się 8 maja 1989 roku. W związku z tym redakcja planuje zmienić makietę tytułu, nad którą pracuje Jacek Utko. Pierwszy numer - po zmianach - ukaże się 4 czerwca - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

Pod koniec grudnia 2018 roku „Gazeta Wyborcza” zdradziła, że w związku z 30-leciem wydania jej pierwszego numeru zdecyduje się na zmianę swojej makiety. Za projekt odpowiada Jacek Utko, który pracuje nad nim od kilku miesięcy.

Jak dowiedziały się Wirtualnemedia.pl, pierwszy numer po zmianach ma być dostępny na rynku 4 czerwca. Wydawca nie chce na razie zdradzać szczegółów.

O prace nad szatą graficzną dziennika Utko był pytany już w grudniu 2018 roku w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”. Według niego obecna warstwa graficzna tytułu wymaga „bardziej rewolucyjnych zmian".

Dodał, że „design (GW) mówi, że czytelnik ma do czynienia z gazetą przeciętną, popularną i nieco archaiczną. Nie dostaje informacji o tym, że trzyma w rękach najlepsze treści w Polsce. A tak jest.

Zaznaczył także, że dla niego jako dla grafika „pomaganie wolnym mediom w 30. rocznicę pierwszych wyborów ma symboliczne znaczenie”.

Ostatnie zmiany makiety tytułu zostały wprowadzone w 2006 roku. Odpowiadał za nie zespół Cases i Associats z Hiszpanii.

Jacek Utko projektował szaty graficzne dla kilkudziesięciu dzienników na świecie m.in. dla „De Morgen”, „Het Parool”. W 2018 roku dziennik „Financieele Dagblad" otrzymał nagrodę konkursu graficznego European Newspaper Award, którego autorem ankiety był grafik.

„GW” ma 170 tys. cyfrowych subskrybentów

„Gazeta Wyborcza” jako pierwsza w naszym kraju wprowadziła system limitowanego dostępu do swoich treści (paywall) i ofertę prenumeraty cyfrowej. Na koniec grudnia 2018 r. korzystało z niej ponad 170 tys. osób. Liczba użytkowników płatnej subskrypcji cyfrowej „Gazety Wyborczej” rośnie systematyczne. Na koniec 2014 roku wynosiła 54,9 tys., rok później - 77 tys., na koniec 2016 roku 100 tys., a na koniec 2017 roku - 133 tys.

Agora w zaprezentowanej w połowie ub.r. strategii na najbliższe lata planuje, że do końca 2022 roku liczba subskrybentów „GW” wzrośnie do 327 tys.

Według danych ZKDP w ub.r. średnia sprzedaż ogółem „Gazety Wyborczej” wynosiła 94 527 egz., o 14,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Dla porównania w 2007 r. było to prawie 450 tys. egz.

Autor:NB

KOMENTARZE(5)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas