Sposób działania wyszukiwarki na pierwszy rzut oka może wydawać się bardzo skomplikowany. Łatwiej jest zrozumieć funkcjonowanie Google poprzez zastosowanie analogii „bibliotekarza”, którą najlepiej obrazuje film stworzony wspólnie przez Common Craft i Search Engine Land. Zrozumienie tego mechanizmu to absolutne podstawy umożliwiające stawianie kolejnych kroków w świecie pozycjonowania.
Jak działa wyszukiwarka
Wyszukiwarkę (nie tylko Google) możemy porównać do bibliotekarza. Bibliotekarza, który w swojej bibliotece ma wszystkie książki, gazety, mapy, dzieła sztuki, wywiady, a nawet cytaty świata.
Ludzie codziennie proszą tego bibliotekarza o książki licząc, że książka, którą otrzymają odpowie na ich pytanie.
Żeby to zrobić potrzebny jest bibliotekarzowi sposób (system), który znajdzie i przeczyta każdą książkę, będzie wiedział co jest w jej wnętrzu i jak książki są ze sobą powiązane. Taki system, nazywamy ROBOTEM (def. Robot (z ang. Bot) - program, który odwiedza strony internetowe i zbiera o nich informacje). A zbiór informacji o książkach to INDEKS (def. Indeks - baza informacji, w której zapisywane są informacje o stronach odwiedzonych przez roboty wyszukiwarek).
System musi pomóc bibliotekarzowi przetworzyć tysiące zebranych wcześniej informacji o książkach i zwrócić tą, która najlepiej odpowie na pytanie użytkownika.
Każda wyszukiwarka ma swój ALGORYTM, który analizuje informacje o wszystkich znalezionych stronach i na tej podstawie ocenia jak dobrze odpowiadają one zapytaniu użytkownika.
Co decyduje o pozycji?
O wysokich pozycjach w SERP (z ang. Search Engine Results Page - strona z wynikami wyszukiwania - o tym poniżej) decyduje stopień optymalizacji serwisu pod kątem parametrów, które analizuje algorytm wyszukiwarki.
Najważniejsze elementy mające wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce, to:
• Treść serwisu WWW
W celu określenia tematyki serwisu wyszukiwarka analizuje gęstość (ilość powtórzeń) słów kluczowych, ich położenie, rozmiar czcionki, sposób w jaki są wyróżnione oraz to czy są linkami.
• Sposób wykonania serwisu WWW
Sposób wykonania serwisu ma spory wpływ na to, czy wyszukiwarka sprawnie poradzi sobie z określeniem właściwego tematu strony. W tym wypadku kluczowe znaczeni ma odpowiednie wykorzystanie znaczników HTML takich jak tytuł strony czy nagłówków H1, H2 itd…
• Powiązania między serwisami WWW
Wyszukiwarki poza analizą kodu i treści samej strony biorą pod uwagę również sposób, w jaki jest ona powiązana z innymi stronami w Internecie. W celu określenia wartości strony (w opinii internautów) badana jest ilość oraz treść linków prowadzących do strony. Na tej podstawie ustalany jest PageRank, czyli algorytm opracowany przez założycieli Google, określający wartość i jakość strony (dla użytkownika), na podstawie ilości odnośników (rekomendacji) do niej prowadzących.
Przykład:
jeśli do strony prowadzi wiele linków z frazą „sklep komputerowy” to wyszukiwarka „uzna” że dana strona jest stroną sklepu internetowego.
• Opinia o stronie WWW
Dobra opinia o stronie jest warunkiem koniecznym do tego, żeby strona mogła zająć wysokie pozycje. O opinii na temat strony decydują:
• Aktualność/jakość treści (np. jak często w serwisie pojawiają się nowe newsy)
• Jakość linków prowadzących do strony - linki ze stron pornograficznych czy spamu nie wpływają dobrze na opinie o stronie
• Funkcjonowanie serwisu - częste awarie (niedostępność serwisu), długi czas ładowania serwisu wpływają negatywnie na jego opinię
Podsumowując:
Wszystkie te aspekty, praktycznie w równej mierze, decydują o pozycji serwisu w wyszukiwarce. Nie da się zdobyć wysokich pozycji dbając tylko o linki czy optymalizację witryny jeśli nie ma treści lub serwis nie działa.
Składniki SERP’a
Współcześnie strony z wynikami wyszukiwania działają zupełnie inaczej niż było to w przeszłości. Różnica polega przede wszystkim na:
• Prezentowaniu wielu typów wyników na raz, kiedyś zawierały one tylko linki do stron WWW. Teraz poza wspomnianymi stronami WWW prezentowane są także najlepsze wyniki z wyszukiwarek:
1. Grafiki
2. Mapy
3. Filmów – nie tylko z YouTube
4. Wiadomości
5. I wiele innych (książki, blogi, dyskusje…)
• Dostępności narzędzi ułatwiających wyszukiwanie:
1. Google Suggest – przyśpiesza wpisywanie zapytań i podpowiada kolejne, bardziej precyzyjne, frazy
2. Korekta błędów – poprawi za nas literówkę dzięki czemu szybciej znajdziemy to, czego szukamy
3. Tłumacz stron – pozwala przeszukiwać strony w innych językach
• Personalizacja wyników wyszukiwania
Dzięki której w wynikach wyszukiwania wyżej będą pojawiały się strony, z których lubimy korzystać lub
z których chętnie korzystają nasi znajomi z Google plus. Dzieje się tak dzięki:
1. Historii zapytań
2. Rekomendacjom naszych znajomych (+1)
Autor: Marcin Kolonko, Specjalista ds. SEM, SEMAHEAD Agencja SEM Grupy Interia.pl