Telewizja2023-12-25
2

Co roku 2,3 mld nowych urządzeń z kodekiem znanym z naziemnej telewizji cyfrowej

Do 2030 roku globalna liczba urządzeń obsługujących kodek HEVC ma przekroczyć 10 mld.  Z raportu Futuresource na zlecenie InterDigital wynika, że jeszcze w tym roku na świecie będzie więcej subskrypcji 4K niż HD. Wszystko dzięki kodekowi HEVC, znanemu też z naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce. 

Choć pierwsza wersja kodeka HEVC została opublikowana dekadę temu, to dopiero w ostatnich latach zaczął on być wykorzystywany na szeroką skalę. Potrzebuje mniej pamięci, co sprzyja wydajności i przepustowości, dlatego jest wykorzystywany m.in. do dostarczania treści HD i Ultra HD w streamingu. Z HEVC korzystają m.in. Netflix, Amazon Prime Video, Apple TV+, Disney+, Hulu, NBC, Paramount Global czy Warner Bros. Discovery.

- Większa wydajność HEVC w porównaniu z jego poprzednikiem AVC oznacza, że oferuje on wiele korzyści w całym ekosystemie wideo. HEVC oferuje konsumentom lepszą jakość, nie zwiększając jednocześnie wymagań dotyczących danych i przepustowości, pomagając przyspieszyć transfer wideo i optymalizując koszty przechowywania danych w chmurze dla dostawców usług streamingowych - powiedział Rajesh Pankaj, CTO, InterDigital.

DVB-T2 z kodekiem HEVC w naziemnej telewizji cyfrowej

W najbliższych latach analitycy spodziewają się dynamicznego wzrostu liczby urządzeń obsługujących kodek HEVC. Każdego roku przybywa 2,3 mld takich telewizorów, dekoderów czy przystawek do streamingu. To ponad 96 proc. wszystkich takich sprzętów sprzedawanych na rynku.

W pierwszej połowie 2022 roku MUX-1, MUX-2 i MUX-4 naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce z głównymi kanałami komercyjnymi (m.in. TVN, Polsat, TV Puls) przeszły na nadawanie w standardzie DVB-T2 z kodekiem HEVC. Dzięki temu stacje te mogły poprawić jakość ze standardowej rozdzielczości (SD) do wysokiej (HD). MUX-3 z głównymi kanałami Telewizji Polskiej podobną migrację przejdzie w połowie 15 grudnia (Polska Zachodnia) i 19 grudnia (Polska Wschodnia). Emisję naziemną w HD rozpoczną TVP3 i TVP Historia.

Z danych GfK wynika, że w 2022 roku aż 71 proc. kupujących w Polsce telewizory, wybierało sprzęty 4K. Treści w tej jakości na naszym rynku oferują: Netflix, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Player, Canal+ online i Polsat Box Go. Sieci kablowe i platformy cyfrowe oferują w 4K: Canal+ 4K Ultra HD, Eleven Sports 1 4K, Love Nature 4K, InUltra, Filmax 4K, wPolsce.pl, Museum 4K, FunBox 4K, Ultra TV 4K, MyZen 4K i Travelxp 4K. 
 

Autor:ag

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas