Telewizja2023-04-22
25

Polsat Box traci abonentów. „Spadek satelity kompensuje IPTV i OTT”

Anteny satelitarne z logo Cyfrowego Polsatu Anteny satelitarne z logo Cyfrowego Polsatu

W 2022 roku Polsat Box stracił 110 tys. klientów indywidualnych, głównie korzystających z płatnej telewizji. Podczas konferencji poświęconej wynikom finansowym wiceprezes Cyfrowego Polsatu Maciej Stec zapewniał, że ten sektor działalności jest stabilny, bo coraz więcej klientów korzysta z usług IPTV i OTT spółki.

Na koniec zeszłego roku liczba usług płatnej telewizji Cyfrowego Polsatu (RGU) zmalała z 5,26 do 5,05 mln. Liczba abonentów indywidualnych firmy zmniejszyła się z kolei z 6,047 do 5,934 mln. To spadek o 113 tys., spowodowany głównie segmentem płatnej telewizji. Mamy tam do czynienia za słabnącą pozycją telewizji satelitarnej.

Platforma Orange w 2022 roku straciła 151 tys. klientów satelitarnych i zyskała 111 tys. abonentów IPTV.

Łączna baza klientów telewizyjnych firmy skurczyła się o 40 tys. i wynosiła 955 tys. Platforma Canal+ w czerwcu 2020 roku miała 2,7 mln abonentów. Od tego czasu nie podaje aktualnej liczby klientów. Nie wiadomo też ile osób regularnie płaci za korzystanie z serwisu streamingowego Canal+ online.

„Disney+ draguje naszą sprzedaż”

Stec podczas konferencji nie chciał podać ilu dokładnie abonentów satelitarnych stracił w 2022 roku Polsat Box. - My nie podajemy tego typu danych. Traktujemy telewizję jako jedną usługę. Dla każdego, wszędzie -  stwierdził. Wiceprezes Cyfrowego Polsatu zapewnił jednak, że odbiór satelitarny usług firmy to tylko jedna z kilku możliwości. - Nasze usługi telewizyjne są stabilne. Patrzymy na tę telewizję globalnie. Spadek satelity kompensujemy  telewizją przez internet, czyli IPTV i OTT – tłumaczył menadżer.

Na spadek ma mieć wciąż wpływ likwidacja iPli, która nastąpiła we wrześniu 2021 roku. Jak patrzymy na spadki w naszym segmencie telewizyjnym, to głównym powodem jest to, o czym już wspominałem. Kiedyś była sprzedawana iPla w telefonii mobilnej, czyli Plusie. Zamieniliśmy ją na Polsat Box Go i zmieniliśmy całkowicie podejście do oferty cenowej. Z telewizji o malutkim ARPU przeszliśmy na dwa kluczowe pakiety: Polsat Box Go Premium i Polsat Box Go Sport za odpowiednio 30 i 40 zł – przypominał Stec.

W czerwcu 2022 roku Grupa Polsat Plus zaczęła oferować pakiety z serwisem streamingowym Disney+. Stała się wyłącznym partnerem amerykańskiej platformy, co ma wpływać pozytywnie na sprzedaż.

Streaming też jest naszą odpowiedzią. Mamy bardzo dobry rozwój Polsat Box Go. Nie ukrywam też, że draguje naszą sprzedaż kontent Disneya i Disney+ - mówił wiceszef Cyfrowego Polsatu.

Dużo większe spadki za oceanem

Z raportu Leichtman Research Group wynika, że najwięksi operatorzy płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych stracili w 2022 roku 5,88 mln abonentów. Dla porównania w 2021 roku baza klientów platform cyfrowych i sieci kablowych w USA skurczyła się o 4,70 mln osób. Wpływ na taki stan rzeczy ma konkurencja w postaci serwisów streamingowych, które można nabyć samodzielnie, bez długoterminowej umowy (np. Netflix, Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video) i duża popularność piractwa IPTV za oceanem.

Platforma cyfrowa DirectTV ma obecnie 13,1 mln abonentów po utracie 1,5 mln w 2022 roku. W 2015 roku baza klientów tego operatora wynosiła 25,47 mln. Konkurencyjna platforma Dish Network ma obecnie 7,416 mln klientów, co oznacza spadek o 805 tys. W 2009 roku firma posiadała ponad 22 mln abonentów.

W naszej części świata, prawdopodobnie nie dojdzie do tak spektakularnych spadków. W ciągu pięciu najbliższych lat dostawcy płatnej telewizji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej stracą 2,093 mln abonentów. Z prognozy Digital TV Research wynika, że ich liczba spadnie z 75,458 mln w 2023 roku do 73,365 mln w 2028 roku. W badaniu uwzględniono największych polskich operatorów. Wzięto pod uwagę klientów takich firm jak, UPC, Vectra, Orange, Polsat Box, Canal+ i Netia.

W ub.r. grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów sprzedażowych o 3,8 proc. do 12,91 mld zł osiągnęła 3,35 mld zł skorygowanego zysku EBITDA. Jej zysk netto pierwszy raz od 2018 roku był poniżej 1 mld zł, bo holding ponad trzy razy więcej wydał na obsługę zadłużenia. Ma 2 proc. abonentów mniej niż przed rokiem, ale każdy płaci prawie 4 proc. więcej.

Autor:Adrian Gąbka

KOMENTARZE(25)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas