Do 27 lutego firmy zainteresowane półrocznym świadczeniem usługi CDN na potrzeby must carry, must offer mogą składać oferty Telewizji Polskiej. Nadawca publiczny chce, żeby zleceniobiorcy odpowiadali za system dystrybucji jej kanałów w ofercie co najmniej pięciu platform OTT.
Rozporządzenie must carry, must offer nakłada na sieci kablowe, platformy cyfrowe i serwisy OTT obowiązek oferowania kanałów TVP1, TVP2, TVP3, Polsat, TV4, TVN i TV Puls. Mimo wielu apeli Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji tylko część platform streamingowych z kanałami linearnymi udostępnia stacje konkurentów. Część z nich nie porozumiało się z TVP, ponieważ oczekuje ona, aby stacje były emitowane z wykorzystaniem CDN (Content Delivery Network) nadawcy publicznego, a nie serwerów tych usług.
Czym jest CDN? - CDN to rozproszony system dystrybucji treści. To serwery, które są zainstalowane u operatorów albo w istotnych punktach internetu. One przejmują obsługę użytkowników, którzy są najbliżej nich. Jeżeli na przykład użytkownik Orange chce skorzystać z usługi Viaplay, powinien zostać automatycznie przekierowany na serwery brzegowe, które znajdują się w sieci Orange i są połączone łączem o odpowiedniej przepływności do sieci Orange. Tak działają firmy, które są dostawcami CDN-u. Ich głównym przedmiotem działalności jest zawieranie porozumień z operatorami i uruchamianie w ich sieciach serwerów brzegowych. Nie mówimy tu o pojedynczych serwerach, a o setkach, a nawet tysiącach - tłumaczył w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przy okazji problemów ze sportem w streamingu Przemysław Frasunek, członek zarządu Redge Technologies, firmy zajmującej się obsługą serwisów streamingowych.
TVP chce zarabiać na reklamach DAI
W listopadzie przy okazji mundialu w Katarze, kanały TVP1 i TVP2 dołączyły do serwisu Canal+ online. Telewizja Polska chwaliła się wówczas, że wykorzystano jej CDN. Wcześniej podobny komunikat wydano odnośnie platform streamingowych sieci kablowej Toya i CDA. TVP1 i TVP2 dzięki zasadzie must carry, must offer oferują także Pilot Wp, goNET.tv czy Televio.
- Przez uruchomienie Usługi, o której mowa w ust. 1, Strony rozumieją w pełni funkcjonalny CDN oraz wykonanie integracji z co najmniej pięcioma zewnętrznymi Operatorami platform i usług OTT wskazanymi przez Zamawiającego zgodnie ze wszystkimi wymaganiami Zamawiającego zawartymi w Umowie, w tym w Opisie Przedmiotu Zamówienia - można przeczytać w dokumentacji przetargu. TVP nie zdradza wartości zamówienia. W postępowaniu mogą wziąć udział firmy, które w ciągu trzech lat wykonały lub wykonują dwie podobne usługi, a wartość każdej z nich nie była mniejsza niż 100 tys. zł.
Niedawno informowaliśmy, że Biuro Reklamy TVP pracuje nad produktami związanymi z DAI, dynamiczną technologią podmiany na reklam (dla konkretnych lokalizacji czy grup docelowych). Oferuje już ją w naziemnej telewizji cyfrowej (HbbTV) i serwisie Player TVN Warner Bros. Discovery. Zwycięzca przetargu TVP musi dokonać integracji z systemem do pomiaru oglądalności i Ad Serverem firmy Gemius, który posłuży m.in. do reklam adresowalnych. W specyfikacji zamówienia TVP wymaga, aby zintegrowany CDN pozwał na „przechwytywanie do DAI zmiennych przekazywanych przez operatorów”.
- Biuro Reklamy TVP współpracuje z Fincast. W ramach tej współpracy partnerzy Fincast mają dostęp do unikalnej przestrzeni reklamowej wideo w aplikacjach TVP Sport i TVP VOD wyświetlanej na telewizorach podłączonych do internetu. W zakresie reklamy adresowalnej Telewizja Polska nieustannie rozwija swoje produkty reklamowe, także w kierunku DAI. O terminach wdrożeń testowanych aktualnie rozwiązań reklamowych TVP poinformuje na etapie wprowadzania ich do sprzedaży - informowało nas kilka dni temu Centrum Informacji TVP. Kanały TVN w IV kwartale 2022 roku wyemitowały ponad 17 tysięcy spotów w ramach technologii DAI.