Telewizja2024-03-09
9

TVP1 i TVP2 na razie z dopiskami o emisji w HD. Co z kanałem TVP HD?

Logotypom większości stacji TVN Warner Bros. Discovery i Polsatu nie towarzyszy już dopisek o emisji w wysokiej rozdzielczości. Nowe władze Telewizji Polskiej na razie nie zdecydowały o jego likwidacji. - Decyzja o obecności dopisku HD w logotypach będzie podjęta w późniejszym terminie – informuje Wirtualnemedia.pl Centrum Informacji TVP.

Pierwsze kanały w wysokiej rozdzielczości pojawiły się w Polsce kilkanaście lat temu. Obecnie zdecydowana mniejszość kanałów nadaje w standardowej rozdzielczości (SD). Mimo tego, litery HD można zauważyć wciąż obok logo TVP1 i TVP2. Nie ma ich w przypadku: TVP3 (od połowy grudnia wszystkie 16 wersji tej stacji nadaje w wysokiej rozdzielczości), TVP Info, TVP Historia, TVP Kultura, TVP Dokument, TVP Nauka, TVP Polonia, TVP Seriale, TVP ABC i Alfa TVP.



Kolejne kanały bez niepotrzebnych oznaczeń

Z początkiem marca z dopisku zrezygnowały: TVN7, TTV, TVN Turbo, TVN Style, TVN Fabuła. Później dołączyła do tych stacji główna antena TVN, która odświeżyła logotyp. Do podobnych zmian doszło w przypadku Telewizji Puls i Puls 2. Z liter HD już wcześniej zrezygnowało większość stacji z Grupy Polsat Plus. Nadal występują one obok logotypów kanałów Canal+.

Jak informowaliśmy wcześniej, część widzów życzyłoby sobie kanałów bez jakichkolwiek elementów graficznych na ekranie, jak jest m.in. w Stanach Zjednoczonych w przypadku kanałów filmowych. Nie tylko odwracają uwagę od treści, ale mogą prowadzić do wypalenia matrycy na niektórych telewizorach OLED. Na likwidację logotypów nie pozwalają koncesje Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, które zobowiązują nadawców do ich umieszczenia. Takiego problemu nie ma z dodatkowymi oznaczeniami, jak HD.

Bez rebrandingu TVP HD

Kanał TVP HD rozpoczął nadawanie w sierpniu 2008 roku, a więc w czasie, kiedy stacje HD były pewnością. Wielu nadawców uruchamiało dodatkowe kanały z treściami, które wyprodukowano w wysokiej rozdzielczości. Tak też postąpiła wówczas Telewizja Polska. Obecnie ramówka TVP HD to głównie powtórki popularnych produkcji typu „Ranczo”, „Ojciec Mateusz”, „Komisarz Alex”, „Rodzinka.pl”, „Na dobre i na złe”. Stacja jest oferowana odpłatnie sieciom kablowym, platformom cyfrowym i za pośrednictwem serwisu streamingowego TVP VOD.

Od wielu lat toczy się dyskusja o rebrandingu TVP HD. Już w 2014 roku ówczesny prezes nadawcy publicznego Juliusz Braun chciał, żeby zmieniła nazwę na TVP Premium HD. - Jakość HD nie jest już wyróżnikiem - mówił wówczas portalowi Wirtualnemedia.pl. Nie wykluczył, że trafią tam premierowe treści. Pomysł nie został zrealizowany. Za prezesury Jacka Kurskiego rozważano przekształcenie TVP HD w TVP Relaks z programami podróżniczymi, kulinarnymi, rozrywkowymi i koncertami. Również w tym przypadku nie doszło do rebrandingu.

Obecne władze Telewizji Polskiej muszą borykać się z wieloma trudnościami. Na przykład finansowymi. Zmiana profilu TVP HD nie byłaby kosztowną operacją. Można sobie wyobrazić rebranding na TVP4 (zwłaszcza, że TVP 4K na razie nie wznowi nadawania), TVP Film czy TVP Muzyka. Na to się jednak nie zanosi. - Obecnie nie są planowane zmiany zarówno w profilu, jak i w emisji kanału TVP HD - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Centrum Informacji TVP.

Telewizja Polska nie musi występować o koncesje do KRRiT. Przed kluczowymi zmianami jest jednak zobowiązana do zmiany karty powinności. Takową musi zatwierdzić KRRiT, która nowych władz TVP nie uznaje. Poza tym powtórki znanych seriali cieszą się dużą popularnością, co pokazują od lat dobre wyniki TVP Seriale, również płatnego kanału, ze zbliżoną ofertą do TVP HD. 

Autor:Adrian Gąbka

KOMENTARZE(9)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas