Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) opublikował film edukacyjny przybliżający zasady obowiązujące przy przenoszeniu numeru telefonicznego do nowego operatora.
UKE przypomina, że prawo telekomunikacyjne umożliwia abonentom zmianę operatora telefonii stacjonarnej lub komórkowej z jednoczesnym zachowaniem dotychczasowego numeru telefonu.
Aby to zrobić, należy zacząć od złożenia wniosku. Możliwe jest to poprzez skorzystanie z formularzy dostępnych w punktach obsługi nowego operatora lub na jego stronie internetowej. Nowy operator wspiera abonenta w procesie przeniesienia numeru na podstawie udzielonego pełnomocnictwa.
Drugi krok to rozpatrzenie wniosku przez nowego operatora. Prawo telekomunikacyjne określa w tym zakresie precyzyjne terminy. W przypadku telefonów komórkowych jest to 6 godzin roboczych jeżeli wniosek jest składany osobiście w punkcie obsługi klienta lub 3 dni robocze jeżeli wniosek jest przesyłany np. pocztą. w przypadku telefonów stacjonarnych jest to odpowiednio jednego i 14 dni roboczych.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku abonenta, nowy operator jest zobowiązany niezwłocznie zawrzeć umowę i przenieść bezpłatnie numer. Następuje to nie później niż w terminie 1 dnia roboczego od dnia wskazanego w umowie o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem przydzielonego numeru jako dnia rozpoczęcia świadczenia usług przez nowego dostawcę usług.
Jednocześnie UKE przestrzega, aby przed podjęciem decyzji o przeniesieniu numeru sprawdzić jakiego rodzaju konsekwencje finansowe niesie ze sobą ta decyzja, zwłaszcza gdy z dotychczasowym operatorem abonenta wiąże jeszcze umowa lojalnościowa. Odstąpienie od tej umowy przed terminem, na który została zawarta, wiąże się z konsekwencjami finansowymi.
UKE podaje, że z roku na rok z możliwości przeniesienia numeru do sieci innego operatora korzysta coraz więcej osób. W 2012 roku numer telefonu do nowego operatora przeniosło niemal 1,25 mln użytkowników.