Biznes2022-02-14
3

Jaka stawka ryczałtu przy organizacji konferencji marketingowej, a jaka przy szkoleniu? Ekspert wyjaśnia

Przedsiębiorcy wciąż próbują odnaleźć się w zmianach wprowadzonych przez Polski Ład w systemie podatkowym. Spory problem z wyborem odpowiedniej stawki podatku w ramach ryczałtu ma branża IT. Zapytaliśmy eksperta z firmy InFakt w jaki sposób ryczałtowo mogą rozliczać się firmy internetowe, zarówno jeśli chodzi o rozliczanie emisji reklam na swoich stronach, jak i prowadzenie konferencji marketingowych czy szkoleń.

Ostatnio informowaliśmy, że ryczałt miał być najprostszym podatkiem w Polskim Ładzie, jednak praktyka pokazuje coś innego. Z powodu braku precyzyjnych wskazań co do stosowania stawki podatku kłopot z jej wyborem mają przede wszystkim przedsiębiorcy z branży IT.

Piotr Juszczyk, Główny Doradca Podatkowy w firmie inFakt, zwracał uwagę, że wielu przedsiębiorców ma problem z prawidłowym określeniem stawek. - W ustawie wymienionych jest ich kilka, do każdej przyporządkowane są odpowiednie kody PKWiU. Jeżeli któregoś z kodów brakuje przy konkretnej stawce, można przyjąć, że domyślnie wynosi ona 8,5% - tłumaczył ekspert firmy inFakt.

Przedsiębiorcy nie wiedzą, jakich stawek używać

Od bieżącego roku dla branży IT istnieje nowa stawka ryczałtu: 12 % obniżone z 15 %. Ze względu na to wielu specjalistów IT decyduje się więc przejść na ten podatek. Jednak dla części z nich odpowiednia może być inna wysokość podatku: 8,5 % lub 15 %.

Zapytaliśmy doradcę podatkowego inFakt jak w ten sposób powinna rozliczać się firma internetowa, zarówno jeśli chodzi o emisję reklam, czy prowadzenie szkoleń i konferencji. Jaka jest w ich przypadku stawka podatku w ramach ryczałtu?

- Niestety, jednoznacznie nie można tego ocenić. Co do zasady usługi reklamowe lub marketingowe opodatkowane są stawką 15 % ryczałtu. W przypadku szkoleń stawka ta wynosi 8,5 %. Jednak ze względu na to, że w ustawie ryczałtowej są wskazane kody PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), to w pierwszej kolejności należałoby dokonać klasyfikacji określonych usług świadczonych przez przedsiębiorcę na tej właśnie podstawie - wyjaśnia dla Wirtualnemedia.pl Piotr Juszczyk.

Zwraca uwagę, że np. organizacja szkolenia to z kolei bardzo obszerna kategoria. - Jeśli miałoby się to odbywać poprzez reklamę, to stawka wyniesie 15 %, a jeśli przez czynności zwykłe – 8,5 % - dodaje Juszczyk.

W przypadku np. konferencji wszystko zaś zależy od charakteru takiego wydarzenia. Jeśli konferencja ma charkter edukacyjny to stawka wyniesie 8,5 %, jeśli jest to raczej wydarzenie o charakterze marketingowym - to odpowiednio 15 %.

- Wbrew pozorom nie jest łatwo określić stawkę ryczałtu. W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy działalność nie jest ustawowo klasyfikowana jako wolny zawód. Jeśli tak, to stawka wyniesie 17 % lub 15 %. Jeśli nie, to dalej należy weryfikować, czy działalność nie jest przyporządkowana do pozostałych stawek. Szkolenia są wskazane przy stawce 8,5 %, jednak obejmuje ona również inne usługi gdzie indziej niesklasyfikowane. Oznacza to, że jeśli nie można przyporządkować swojej działalności do innej stawki, to właściwa będzie stawka 8,5 % - podsumowuje Główny Doradca Podatkowy inFakt.

Jak się upewnić co do stawek ryczałtu?

Na przykład zwracając się do Głównego Urzędu Statystycznego z pytaniem o wskazanie odpowiedniego PKWiU. Trzeba jednak pamiętać, że opinia GUS może zostać w przyszłości podważona przez organy skarbowe. Przedsiębiorca może też uzyskać indywidualną interpretację podatkową – wówczas naczelnik właściwego urzędu skarbowego lub dyrektor Krajowej Izby Skarbowej będzie prosił go o wskazanie PKWiU, według którego działalność jest sklasyfikowana.

Chaos i niepewność regulacyjna, organicznie inwestycji w biznesie, samorządy tracące na reformie 112,5 mld zł - ekspertka Towarzystwo Ekonomistów Polskich dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek wyliczała dla portalu Wirtualnemedia.pl największe problemy Polskiego Ładu.

Także według ekspertów zajmujących się marketingiem politycznym, wizerunkowo Polski Ład to porażka, który zapowiada się jako "niespełniona obietnica".

Ponad trzy czwarte Polaków ma negatywny stosunek do rządowego programu Polski Ład i sposobu jego realizacji. Prawie połowa respondentów uważa, że rząd powinien wycofać się z wdrażania tego programu - wynika z badania Research Partner.

Autor:Sebastian Kucharski

Więcej informacji:Ryczałt, Podatki, Polski Ład, inFakt

KOMENTARZE(3)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas