Telewizja2024-03-03
14

Rynek telewizorów w Polsce skurczył się o 26,5 proc. Wzrost popularności 8K

Telewizor 8K Samsunga (fot. Samsung)Telewizor 8K Samsunga (fot. Samsung)

Choć MUX-3 naziemnej telewizji cyfrowej z głównymi kanałami TVP przeszedł na standard DVB-T2/HEVC, to rynek telewizorów w Polsce w 2023 roku  skurczył się o 26,5 proc. Z danych udostępnionych przez firmę GfK portalowi Wirtualnemedia.pl wynika, że o 28 proc. wzrosła sprzedaż urządzeń 8K.

W połowie grudnia ub.r. MUX-3 (TVP1, TVP2, TVP3, TVP Info, TVP Sport, TVP Historia, TVP Kultura, TVP ABC) przeszedł na standard DVB-T2/HEVC. Osoby ze starszymi telewizorami lub dekoderami stracili zatem dostęp do głównych stacji Telewizji Polskiej. Chyba, że zdecydowali się na ich wymianę. Zmianie towarzyszyła kampania informacyjna prowadzona m.in. przez nadawcę publicznego.

W pierwszej połowie 2022 roku doszło do migracji na DVB-T2/HEVC większości pozostałych multipleksów. Operacja dotyczyła MUX-1 (Stopklatka, Antena HD, Eska TV, Polo TV, Fokus TV, TV Trwam, TTV, od niedawna Wydarzenia 24), MUX-2 (Polsat, Super Polsat, TV4, TV6, TVN, TVN7, TV Puls, Puls 2), MUX-4 (Wydarzenia 24, a teraz Polsat News Polityka). MUX-6 (TVP Nauka, TVP Dokument, TVP Kobieta, TVP Polonia, TVP Rozrywka, Alfa TVP, Belsat) od początku nadaje w DVB-T2/HEVC.

Standardu na razie nie zmienił MUX-8 (Nowa TV, Metro, WP, Zoom TV i niebawem CTV9). Operator multipleksów naziemnej telewizji cyfrowej zabiega jednak w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, żeby to nastąpiło. Wówczas wszystkie stacje będą dostępne w jakości HD.

Lepsza sprzedaż droższych telewizorów

Z badania przeprowadzonego przez Krajowy Instytut Mediów wynikało, że przed migracją MUX-3 do DVB-T2/HEVC 266 tys. gospodarstw domowych było nieprzygotowanych do zmiany standardu. Według KIM, jesienią 2022 roku było to aż 0,99 mln domostw. Producenci liczyli, że przyniesie to istotny wzrost sprzedaży, ale rynek telewizorów w 2022 roku skurczył się o 1,4 proc. W 2023 roku spadek był już większy, bo na poziomie 26,5 proc. Najwyraźniej wielu starszych odbiorców naziemnych zamiast wymienić telewizor, zdecydowało się kupić tylko nowy dekoder.

Z danych GfK wynika, że w zeszłym roku lepiej sprzedawały się przede wszystkim sprzęty dla bardziej wymagających. Telewizory 55-calowe wybrało 24 proc. kupujących (wzrost o 0,1 pp.), 40-43 calowe 22 proc. (- 1,8 pp.) 32-calowe 18 proc. (- 1,8 pp.), natomiast 65-calowe 16 proc. (wzrost o 1,8 pp.). Choć udział urządzeń pozwalających na odbiór treści w jakości 8K wyniósł w ub.r. zaledwie 0,31 proc., to ich sprzedaż wzrosła o 28 proc. Udział urządzeń 4K pozostał na niezmienionym poziomie 71 proc. Sprzedano jednak 26 proc. mniej takich sprzętów. W przypadku rozdzielczości Full HD udział wyniósł 11 proc. (- 12 proc.), natomiast HD Ready 18 proc. (- 35 proc.).

Według GfK średnia cena 55-calowego telewizora wyniosła 3289 zł (+ 9,8 proc.), 40-43 calowego 1775 zł (+ 2,3 proc.), 32-calowego 864 zł (- 6,3 proc.), a 65-calowego 5006 zł (+10,5 proc.). Najmniejsze telewizory 8K mają 55 cali. Ich średnia cena spadła z 13 340 zł w 2022 roku do 12 545 zł w 2023 roku. Najtańszy sprzęt 8K w zeszłym roku kosztował 2953 zł, a najdroższy 119 999 zł. W porównaniu do 2022 roku w 2023 roku sprzedano o 6 proc. mniej urządzeń powyżej 75 cali. Ich udział w ub.r. wyniósł 9,6 proc. Aż 88,9 proc. sprzętów kupowanych w zeszłym roku stanowiły urządzenia Smart TV. To więcej o 1,4 pp. niż w 2022 roku.

Zobacz także: Czy opłaca się kupić telewizor 8K? "W emocje zawsze warto inwestować"

W jakości 4K są nadawane kanały: Canal+ 4K Ultra HD, Eleven Sports 1 4K, Love Nature 4K, InUltra, Filmax 4K, wPolsce.pl,  Museum 4K, FunBox 4K, Ultra TV 4K, MyZen 4K i Travelxp 4K. Treści w tej jakości obrazu oferują Netflix, YouTube, Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max, Player, Canal+ online i Polsat Box Go.  

W jakości 8K można oglądać filmy krajobrazowe na YouTube. W tej rozdzielczości działają też niektóre gry na konsoli PlayStation 5.

Autor:Adrian Gąbka

KOMENTARZE(14)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas