Telewizja2016-04-22
19

Kanały informacyjne ustawowymi obowiązkami TVP i PR, polityka historyczna i promocja Polski wpisane do misji

W projekcie ustawy o mediach narodowych zaznaczono, że częścią misji publicznej Telewizji Polskiej i Polskiego Radia jest emisja całodobowych kanałów informacyjnych. Nowymi elementami misji są też m.in. wzbogacanie świadomości historycznej oraz ochrona dzieci i młodzieży przed demoralizacją. Media narodowe nie mogą też odmówić emisji wystąpień prezydenta, premiera i marszałków parlamentu.

Projekt ustawy o mediach narodowych, złożony w czwartek w Sejmie przez grupę posłów PiS, znacznie dokładniej określa misję tych mediów niż dotychczasowa ustawa o radiofonii i telewizji (obowiązująca z nowelizacjami od 1992 roku) w rozdziale o mediach publicznych.

- Misją publiczną narodowych instytucji radiofonii i telewizji jest pozyskiwanie i rozpowszechnianie rzetelnych informacji z kraju i z zagranicy, kultywowanie tradycji narodowej oraz wartości patriotycznych i humanistycznych, przyczynianie się do zaspokajania duchowych potrzeb słuchaczy i widzów, rozbudzanie i zaspokajanie ich wszechstronnych zainteresowań, upowszechnianie dorobku polskiej i światowej nauki i twórczości artystycznej, popularyzowanie różnych form obywatelskiej aktywności, ułatwianie dostępu do obiektywnej informacji oraz tworzenie warunków pluralistycznej debaty o sprawach publicznych - przez oferowanie społeczeństwu i jego poszczególnym częściom zróżnicowanych programów radiowych i telewizyjnych oraz innych usług w zakresie informacji, publicystyki, kultury, edukacji, sportu i rozrywki z zachowaniem zasad bezstronności, pluralizmu, niezależności i wysokiej jakości. Misją publiczną Polskiej Agencji Prasowej jest pozyskiwanie i przekazywanie odbiorcom rzetelnych, obiektywnych i wszechstronnych informacji z kraju i z zagranicy - czytamy w projekcie nowej uchwały.

- Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu - stanowi obowiązująca obecnie ustawa.

Wśród szczególnych elementów tej misji mediów publicznych w obu dokumentach wymienione są m.in. upowszechnianie wiedzy o języku polskim, tworzenie produkcji przeznaczonych dla Polaków mieszkających za granicą, respektowanie chrześcijańskiego systemu wartości (przy przyjęciu za podstawę uniwersalnych zasad etycznych), działanie na rzecz umacniania rodziny, promowanie sportu i zdrowego trybu życia, wspieranie twórczości artystycznej, literackiej i naukowej, zwłaszcza polskiej, uwzględnianie szczególnych potrzeb osób niepełnosprawnych, propagowanie postaw i przedsięwzięć sprzyjających przeciwdziałaniu patologiom społecznym oraz edukacja medialna.

W projekcie nowej ustawy znalazły się dodatkowe elementy misji publicznej. Jednym z nich jest wzbogacanie świadomości historycznej i przeciwdziałanie wypaczaniu obrazu historii Polski, utrwalanie wspólnoty narodowej i umacnianie odpowiedzialności za dobro wspólne oraz dokumentowanie twórczości radiowej i telewizyjnej oraz wydarzeń o doniosłym znaczeniu w dziejach Polski. O potrzebie prowadzenia lepszej polityki historycznej w mediach publicznych kilka razy mówili w ostatnim okresie posłowie pracujący nad projektem, m.in. koordynujący go wiceminister kultury Krzysztof Czabański.

Inny konkretny element misji to utrwalanie wspólnoty narodowej i umacnianie odpowiedzialności za dobro wspólne oraz upowszechnianie wiedzy o Polsce za granicą. Uruchomienie anglojęzycznego kanału informacyjnego Poland24, skierowanego na rynki zagraniczne, prezes TVP Jacek Kurski zapowiedział już w połowie stycznia br.

Nowymi ustawowymi częściami misji publicznej są także propagowanie postaw i przedsięwzięć sprzyjających przeciwdziałaniu patologiom społecznym, upowszechnianie świadomości ekologicznej oraz działanie na rzecz podnoszenia profesjonalnych i etycznych standardów w mediach oraz kwalifikacji osób w nich zatrudnionych.

W projekcie ustawy zapisano, że zarówno Telewizja Polska, jak i Polskie Radio w celu realizacji misji nadaje kanały ogólnopolskie, w tym całodobowy kanał informacyjny. W obecnie obowiązującej ustawie taka stacja nie jest osobno wymieniona.

Projekt zakłada, że media narodowe (TVP, Polskie Radio i Polska Agencja Prasowa) mają obowiązek upowszechniać stanowiska marszałka Sejmu, marszałka Senatu, prezydenta i premiera. Co to oznacza? Nadawcy nie mogą, w zakresie i formach wynikających z ich założeń redakcyjnych, odmówić wyemitowania wystąpienia żadnej z tych osób w ustalonym przez nią czasie, natomiast PAP nie może odmówić umieszczenia w swoim serwisie informacyjnym pełnego tekstu stanowiska żadnej z nich. Jednocześnie media narodowe są obowiązane „przedstawiać w sposób rzetelny i pluralistyczny stanowiska zarejestrowanych w Rzeczypospolitej Polskiej partii politycznych, związków zawodowych i związków pracodawców w węzłowych sprawach publicznych”.

Polskie Radio i TVP mogą też zawierać porozumienia z ministrami na tworzenie programów związanych z realizacją szkolnych programów nauczania oraz innych produkcji edukacyjnych, zwłaszcza dotyczących nauki, kultury, sportu, ekologii i wiedzy obywatelskiej oraz wiedzy o Polsce za granicą. Przy czym taka współpraca nie może naruszać niezależności redakcyjnej.

Autor:tw

KOMENTARZE(19)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas