Internet2012-09-26
2

Knorr, „Jesteś Bogiem”, Madzia i Niekryty Krytyk rządzą na „polskim” YouTubie (raport)

W sierpniu internauci obejrzeli na YouTubie ogółem 12,84 mln polskich filmików, z których najwięcej odtworzeni zanotował... spot prezentujący nowy produkt Knorr. Najpopularniejszym wideo związanym z mediami okazał się zwiastun filmu „Jesteś Bogiem”.

Z analizy Interactive Research Center wynika, że w czołówce najpopularniejszych w sierpniu polskich filmików na YouTubie znalazły się trzy spoty reklamowe: Knorra, IKEA i Axe. Dużą część swoich wyświetleń zawdzięczają zapewne temu, że były mocno promowane na portalu.

Pozostałe najpopularniejsze wideo to klipy muzyczne (po trzy z wytwórni Step Records i kanału NawrotkaTv), zwiastun filmu „Jesteś Bogiem”, skecz kabaretu Paranienormalni oraz dwa materiały wideoblogerów: Niekrytego Krytyka i MagdalenaMariaMonika, która opisuje gry komputerowe.

Zobacz tabelę


Wśród kanałów najwięcej odtworzeń - 7,5 i 6,5 mln - zanotowały kanały muzyczne ProstoTV (wytwórni hip-hopowej) i NawrotkaTv (z disco polo). Najpopularniejszą wideoblogerką jest MagdalenaMariaMonika, przy której filmikach, podobnie jak RockAlone2k, zostało dodanych najwięcej komentarzy.

Zobacz tabelę


Z kanałów marek zdecydowanie najpopularniejsze jest konto „Co dziś na obiad?” marki Knorr. Przy czym filmiki na kanałach marek notują o wiele mniej odtworzeń niż wideo na kontach wytwórni muzycznych, mediów i wideoblogerów.

- Przesyceni reklamami użytkownicy szukają czegoś, co zostało przygotowane przez zwykłych ludzi i może stanowić dla nich inspirację do stworzenia czegoś samodzielnie. Co ważne, jest też jednym z podstawowych mechanizmów rekomendacji. Stąd dużo większa popularność kanałów amatorskich z filmami przygotowanymi przez użytkowników, typu user-generated content - komentuje dr Albert Hupa z Interactive Research Center.

Zobacz tabelę


Wśród kanałów z treściami od użytkowników najpopularniejsi są czołowi wideoblogerzy. Czworo pierwszych zanotowało w sierpniu po ok. 20-30 tys. komentarzy. Co ciekawe, przy filmikach Lekko Stronniczych komentarzy było jedynie 3,3 tys.

-  Użytkownicy internetu szukają rekomendacji u ludzi takich jak oni, amatorów kręcących video i wrzucających je do sieci - uważa Małgorzata Celarek, digital practice leader agencji Edelman Digital, partnera tego badania. - Takie filmiki stają się dla odbiorców nie tylko komentarzem do rzeczywistości, jak w przypadku kanałów Niekryty Krytyk i Lekko stronniczy, ale także instrukcją, jak rozwiązać problem, taki jak, np. napotkana trudność w grze - tu z pomocą przychodzi MagdalenaMariaMonika. Kosmetyczne tutoriale to kolejny fenomen w serwisie Youtube, który już został dostrzeżony przez branżę kosmetyczną. Kolejnym krokiem rozwoju tych relacji powinno być przygotowanie kampanii, programów współpracy z autorami takich video, które będą wychodzić poza standardową wysyłkę kosmetyków - opisuje Celarek.

Zobacz tabelę


Z kolei wśród wideo od profesjonalnych producentów najpopularniejsze były zwiastun filmu „Jesteś Bogiem” i skecz kabaretu Paranienormalni. Przy czym zwiastun „Jesteś Bogiem” obecnie przekroczył już poziom miliona odtworzeń.

Kanały związane z mediami są w większości popularniejsze od ich odpowiedników pośród kanałów markowych, ale znacznie mniej popularne niż kanały amatorskie, z treściami typu user generated content. Najpopularniejszy wśród nich to kanał TVN.pl (2,3 mln wyświetleń w sierpniu), a zaraz za nim są konta iTVP (1,9 mln wyświetleń) i Kartony 4fun.tv (1,7 mln wyświetleń). - Popularność telewizji spada, bo zmieniają się nasze nawyki związane z konsumowaniem mediów. Dawni fani telewizora coraz częściej szukają interesujących treści w serwisach internetowych, a media nie chcą tracić swoich widzów i walczą o nich tworząc kanały, właśnie takie jak TVN.pl. Pozwala to im być zawsze tam, gdzie ich odbiorca. Popularność tego typu kanałów w serwisach video będzie rosła wprost proporcjonalnie do osłabienia pozycji tradycyjnej telewizji - komentuje Albert Hupa. 

Zobacz tabelę


Raport Interactive Research Center został zrealizowany w okresie 1 -31 sierpnia 2012 roku przy wykorzystaniu wewnętrznego systemu do monitoringu mediów społecznościowych.

Autor:tw

KOMENTARZE(2)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas