Reklama2010-02-09
4

Komisja Etyki Reklamy potępiła świąteczny spot Allegro (audio)

Komisja Etyki Reklamy uznała, że spot radiowy Allegro oparty na przeróbce tekstu kolędy obraża uczucia religijne odbiorców. Wcześniej emisję reklamy, trwającą przez krótki okres przed Bożym Narodzeniem, wstrzymała KRRiT.

Komisja Etyki Reklamy zajęła się kolędowym spotem radiowym Allegro po otrzymaniu skarg, których autorzy zarzucali przekazowi obrażanie ich uczuć religijnych. Protestujący podkreślali również, że reklama, w której kobieta na melodię kolędy „Wśród nocnej ciszy” śpiewa piosenkę zachęcającą do korzystania z tego serwisu, jest niesmaczna. Kampania oparta na tym spocie była prowadzona przez krótki okres przed Bożym Narodzeniem, dopóki Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji nie nakazała jej wstrzymania, argumentując, że otrzymała protesty, w których odbiorcy skarżą się, że spot obraża ich uczucia religijne (więcej).

Na podstawie skarg skierowanych do Komisji Etyki Reklamy przekazowi również postawiono zarzuty naruszania uczuć religijnych odbiorców i sprzeczności z dobrymi obyczajami. Odpowiedzialna za tę kampanię i kontrolująca serwis Allegro firma QXL Poland zauważyła, że autorzy protestów nie skonkretyzowali w nich, na czym polega zawarta w spocie obraza uczuć religijnych. Przedstawiciele QXL wysunęli więc hipotezy, że odbiorców może urażać marketing jako forma wyrazu połączona z pieśnią bożonarodzeniową albo wykorzystanie jej melodii do celów innych niż wyznawanie religii katolickiej. Firma wyjaśniła, że kolęda w reklamie miała nawiązać do sezonowości usług oferowanych w tym czasie przez Allegro i ogółem do radosnego okresu Bożego Narodzenia. Jednocześnie QXL Poland poinformowało, że chociaż nie ocenia, że spot naruszał branżowy kodeks reklamowy, po otrzymaniu takich głosów podjęło decyzję o wstrzymaniu jego emisji, zastępując go inną reklamą.

Natomiast Komisja Etyki Reklamy uznała, że kolędowy spot Allegro obraża uczucia religijne odbiorców, co jest sprzeczne z dobrymi obyczajami. Instytucja podkreśliła, że nakaz szanowania takich przekonań oznacza, że reklamodawcy – ze względu na zapewniany przez media nieograniczony krąg odbiorców swoich przekazów – winni powstrzymać się od wyrażania treści, które w sposób bezpośredni godzą w uczucia religijne członków wszelkich wyznań.
 

Autor:Wojtas Tomasz

KOMENTARZE(4)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas