Telewizja2014-12-11
26

Koniec serialu „Moda na sukces” w TVP. Ostatnio 490 tys. widzów, 17 lat temu ... 5 mln

Bohaterowie Bohaterowie "Mody na sukces"

„Modę na sukces”, której emisję TVP1 zakończyła we wtorek, śledziło w tym roku tylko 490 tys. osób, czyli około co dziesiąty widz serialu z 1997 roku. Oglądalność telenoweli mocno spadła, gdy Jedynka przeniosła na kilka miesięcy jej emisję na poranek.

Telenowela „Moda na sukces” pojawiła się w Jedynce w 1994 roku, stacja zaczęła emisję serialu od odcinka 216., początkowo nadawała go trzy razy w tygodniu. W 1997 roku, gdy zaczęto pomiar telemetryczny, produkcję oglądało średnio aż 4,76 mln widzów przy udziale wynoszącym 59,97 proc. w grupie 4+ i 54,79 proc. w grupie 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnemedia.pl. Serial wówczas emitowano najpierw o 17.25, a potem o 16.15.

W kolejnych latach widownia „Mody na sukces” malała, ale cały czas była spora. W 2000 roku produkcja gromadziła 2,9 mln widzów, a w 2006 roku, gdy zaczęto emitować po dwa odcinki dziennie „Modę na sukces” śledziło 2 mln osób. W 2009 roku oglądalność serialu wzrosła do 2,26 mln widzów. Mimo że w kolejnych dwóch latach „Moda” przez pewien okres nadawana była o 14.30 i 15.20, serial miał stabilne wyniki na poziomie ok. 1,9 mln widzów.

Ogromny, ponad milionowy spadek widowni „Mody na sukces” nastąpił, gdy w marcu 2012 roku serial na kilka miesięcy przeniesiono na godz. 10.55 rano. Mimo, że jesienią znów emitowany był o godz. 16.30, to średnia za cały 2012 rok wyniosła już tylko 850 tys. osób (przy udziale w rynku na poziomie 13,53 proc. w grupie 4+ i 6,39 proc. w 16-49).

Widownia „Mody na sukces” od 1997 roku

Zobacz tabelę


W 2013 widownia telenoweli wyniosła 780 tys. widzów, zaś w tym roku (w okresie od 2 stycznia do 9 grudnia br.) oglądalność „Mody na sukces” spadła do 490 tys. widzów, a udział Jedynki w czasie jej emisji wynosił odpowiednio 8,36 proc. i 3,88 proc. TVP1 w czasie nadawania „Mody” przegrywała z TVN (miał 10,44 proc. udziału) i z Polsatem (9,73 proc.), gorzej od niej wypadała tylko TVP2 (4,60 proc.). Natomiast w grupie komercyjnej Jedynka miała też słabsze wyniki od Dwójki.

„Moda na sukces” na tle konkurencji

Zobacz tabelę


Najwięcej widzów w tym roku zgromadził odcinek z 28 stycznia br., który śledziło 890 tys. osób. Wpływy reklamowe z wszystkich epizodów pokazanych w tym roku wyniosły 5,68 mln zł.

Top odcinki serialu w 2014

Zobacz tabelę


Poza ciągłymi zmianami godzin emisji TVP1 w ostatnich latach zmniejszała stopniowo liczbę odcinków „Mody na sukces” pokazywanych w tygodniu - z 10 do pięciu, a potem do czterech. Zaczęła też ponownie jak latach 90. przerywać emisję serialu na wakacje. Wszystko to wpłynęło na spadek oglądalności serialu. TVP, aby dalej go emitować, chciała płacić mniej za licencję, ale na obniżenie ceny nie zgodził się dystrybutor.

- TVP musi kierować się rachunkiem ekonomicznym i z wyjątkiem pozycji i programów mieszczących się w definicji misji nie może dopłacać do emitowania serialu, który jest przedsięwzięciem czysto komercyjnym - tak decyzję o zdjęciu „MNS” tłumaczył w listopadzie br. Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy Telewizji Polskiej. Ostatni odcinek „Mody na sukces”  TVP1 pokazała we wtorek 9 grudnia br. W sumie stacja wyemitowała ponad 5700 odcinków telenoweli.

Koniec emisji „Mody” w TVP nie oznacza jednak, że serial zniknie z naszego kraju. - Mamy kilka ofert dotyczących emisji „Mody na sukces” w Polsce i jesteśmy obecnie w trakcie oceny tego, która z nich będzie najlepsza w dłuższej perspektywie. Oferty te obejmują wszystkie środki rozpowszechniania serialu na terytorium kraju. Planujemy, że fani w Polsce serial będą mogli ponownie oglądać na początku 2015 roku - mówi Wirtualnemedia.pl osoba z produkcji serialu. Telenowela może trafić do innej stacji lub trafić do serwisu wideo na żądanie.

„Moda na sukces” opowiada o losach rodziny Forresterów, właścicieli domu mody z Los Angeles oraz ich krewnych i znajomych. Opera mydlana produkowana i nadawana na antenie CBS jest od 1987 roku. Sprzedano ją do telewizji z ponad 100 krajów świata.

W USA „Moda na sukces” cieszy się stabilną oglądalnością pozostając drugą najpopularniejszą codzienną operą mydlaną po „Żarze młodości” (emitowana jest o godz. 13.30 lub 12.30 zależnie od strefy czasowej). W ostatnim tygodniu listopada br. jej średnia widownia wyniosła ok. 3,6 mln osób. Natomiast w styczniu br. serial gromadził nawet 4,14 mln widzów, co było jego najlepszym tygodniowym wynikiem od 2008 roku.

Autor:Patryk Pallus

KOMENTARZE(26)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas