Telewizja2013-06-19
59

Koniec “Wieczorynki”. TVP przeniesie bajki do TVP ABC

“Wieczorynka” w ciągu roku zniknąć ma z TVP1, bo jej widownia cały czas spada. - Nie ma dokładnego terminu, kiedy to nastąpi. Ale będziemy starali się, aby zgrało się to ze startem dziecięcej stacji TVP ABC - mówi nam Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP.

O planach zdjęcia z anteny “Wieczorynki” mówiło się już od dawna, przymierzały się do niego poprzednie kierownictwa TVP1, ale klamka zapadła dopiero teraz. Decyzję o końcu pasma TVP1, na którym wychowało się kilka pokoleń widzów, oznajmił właśnie prezes Telewizji Polskiej Juliusz Braun. - Nieuchronnie skończyła się epoka, w której "Wieczorynka" wyznaczała rytm dnia w polskich domach: o godz. 19 dzieci siadały przed telewizorem, a potem szły spać  - powiedział Braun w wywiadzie dla “Tele Tygodnia”.

- Z naszych analiz wynika, że wśród widzów „Wieczorynki” jest tylko 10 proc. dzieci. Jej widownię stanowią głównie ludzie starsi, oglądający ją zapewne z sentymentu - mówi nam Jacek Rakowiecki, rzecznik prasowy TVP. Za spadek popularności „Wieczorynki” odpowiadają głównie całodobowe kanały tematyczne dla najmłodszych, które intensywnie rozwijały się w ostatnich latach.

Z przygotowanych na zlecenie Wirtualnemedia.pl danych Nielsen Audience Measurement wynika, że w okresie od 1 stycznia do 17 czerwca br. nadawana o 19.00, o 19.10 lub o 19.15 “Wieczorynka” gromadziła średnio codziennie 1,05 mln widzów, co zapewniało Jedynce 7,81 proc. udziału w grupie 4+. Wśród oglądających było 117 tys. dzieci w wieku od 4 do 12 lat, a udział stacji w tej grupie wynosił 12,80 proc. To mniej niż w poprzednich latach. W pierwszych miesiącach 2012 roku całkowita oglądalność “Wieczorynki” wynosiła 1,29 mln widzów, a w takim samym okresie 2011 roku - 1,74 mln. Wówczas “Wieczorynkę” śledziło co czwarte dziecko oglądające telewizję po godz. 19.00.

Widownia „Wieczorynki” rok po roku

Zobacz tabelę

 

Telewizyjna Jedynka w czasie emisji “Wieczorynki” zdecydowanie przegrywa z konkurencyjnymi stacjami, zdecydowanym liderem jest wtedy nadająca “Fakty” telewizja TVN, której udział wynosi 29,13 proc. Przed TVP1 plasują się jeszcze: Polsat (nadaje on „Wydarzenia”, „Sport” i ma 17,01 proc. udziału) i TVP2 („Jeden z dziesięciu”; 11,98 proc.).

Natomiast wśród dzieci w wieku 4-12 lat Jedynka co prawda notuje lepsze wyniki niż Polsat czy TVP2, ale przegrywa z TVN, a także z TV Puls. Stacja ta jest dostępna w naziemnej telewizji cyfrowej i w czasie “Wieczorynki”  nadaje popularny serial animowany “Pingwiny z Madagaskaru”, który gromadzi 127 tys. widzów w grupie 4-12, czyli o 10 tys. więcej od pasma bajek w TVP1. Dzięki zdjęciu Wieczorynki Jedynka będzie mogła poprawić wyniki wieczornego i skuteczniej rywalizować z konkurencją, a także wzmocnić widownię “Wiadomości”, które zaczynają się po “Wieczorynce”.

Oglądalność pasma z bajkami TVP1 na tle konkurencji

Zobacz tabelę

 

Telewizja Polska chce misję dostarczania programów dla dzieci realizować poprzez kanały tematyczne. Od marca br. naziemna TVP Kultura o godz. 19.30 nadaje półgodzinne pasmo z bajkami polskiej produkcji. Największą rewolucją będzie jednak uruchomienie kanału dziecięcego TVP ABC, który także ma docierać do niemal wszystkich Polaków. Stacja ruszy wiosną 2014 roku, o ile TVP otrzyma miejsce na pierwszym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Razem z nią o możliwość nadawania na MUX-1 rywalizuje też Polsat. - Bardzo wątpimy w to, by TVP nie otrzymała tej koncesji - mówi wprost Rakowiecki.  Podkreśla on, że raczej nie będzie okresu w którym już nie będzie Wieczorynki w TVP1, a jeszcze kanał TVP ABC nie będzie nadawać. Jeśli tak by się jednak zdarzyło, to okres ten będzie „bardzo krótki”.

Kanał TVP ABC będzie nadawać przez cały dzień, a w jej ofercie znajdą się zarówno nowe pozycje jak i archiwalne programy TVP, produkcje polskie jak i zagraniczne. Na antenie będą emitowane m.in. programy edukacyjne dla dzieci, seriale animowane czy spektakle teatralne (więcej na ten temat). - Telewizja Polska ma w swoim archiwum bardzo wiele animacji, które mają walor edukacyjny i są odmienne od produkcji amerykańskich czy japońskich - podkreśla Rakowiecki.

TVP zapowiada, że nowy kanał będzie produkować własne programy dla dzieci. Na razie jednak trudno powiedzieć, w jakiej ilości. - Budżet na przyszły rok będzie dopiero powstawał. Będą to produkcje stricte misyjne, a takie są uzależnione od środków publicznych - wyjaśnia rzecznik TVP.

Przed Telewizją Polską stało będzie też wyzwanie poinformowania widzów, że treści dla dzieci, które przez lata znajdowali na antenie TVP1 będzie można odnaleźć na antenie TVP ABC. - “Wieczorynka” jest elementem świata wielu ludzi. Będziemy informować o tej zmianie szeroko i z wyprzedzeniem - zapewnia nas Jacek Rakowiecki.

Autor:Patryk Pallus

Więcej informacji:Wieczorynka, TVP ABC

KOMENTARZE(59)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas