Reklama2020-04-03
19

GIF zakazuje emisji spotu Neosine Forte za „wyjątkowo nieetyczne wykorzystywanie lęku przed epidemią koronawirusa”

Grafika ze strony internetowej Noesine ForteGrafika ze strony internetowej Noesine Forte

Główny Inspektor Farmaceutyczny zakazał dalszej emisji spotu reklamującego lek wzmacniający odporność Neosine Forte (produkowany przez Aflofarm Farmacja Polska). W reklamie pojawiła się grafika z wirusami przypominającymi wizualizacje koronawirusa COVID-19. Aflofarm nie zgadza się z tą decyzją, podkreśla, że wizualizację z wirusem wykorzystuje w reklamach Neosine Forte od sześciu lat.

Decyzja Głównego Inspektora Farmaceutycznego dotyczy reklamy Neosine Forte, której akcja rozgrywa się w studiu telewizyjnym. Bohaterowie oceniają, że promowany produkt jest najlepszym rozwiązaniem przeciwbólowym.

- Neosine Forte działa przeciwwirusowo. Wspomaga, podnosząc odporność, żeby infekcje nie wracały. To jedyne tabletki o podwójnej dawce. Działa na wirusy - wylicza mężczyzna. Potem pokazywane jest opakowanie promowanego produktu i grafika symbolizująca jego działanie.

- W dalszej części spotu (czas 00:17-00:25) zestawiono zwizualizowane opakowanie przedmiotowego produktu leczniczego oraz wizualizację wirusów nawiązującą do koronawirusa COVID-19. Wirusy te zmniejszają się i znikają stopniowo w taki sposób, że w czasie 00:25 w miejscu, gdzie były czarne wirusy o charakterystycznym kształcie COVID-19, na pomarańczowo-czerwonej płaszczyźnie pokazano dwie niewielkie żółte plamki. Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczy Neosine Forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem - stwierdzono w decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego.

„Wyjątkowo nieetyczne wykorzystywanie lęku przed epidemią”

Zdaniem GIF reklama wprowadza odbiorców w błąd. - Zawarty w niej przekaz, sugerujący jakoby produkt leczniczy Neosine Forte tabletki wykazywał aktywność wobec koronawirusa COVID-19 i tym samym może być stosowany w zapobieganiu i leczeniu zakażeń koronawirusem COVID-19, nie znajduje potwierdzenia ani w treści zatwierdzonej Charakterystyki Produktu Leczniczego ani w treści ulotki dla pacjenta - uzasadniono.

GIF uznał, że spot „w sposób wyjątkowo nieetyczny wykorzystuje obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii w związku z zakażeniem koronawirusem COVID-19 i związane z zaistniałą sytuacją uczucie lęku i zagrożenia w społeczeństwie”.

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/rynek-farmaceutyczny-wart-ponad-36-mld-zl-w-2019-roku-raport-dane-sprzedaz-w-aptekach-w-marcu ##

Zwrócił też uwagę, że w każdym spocie jest przynajmniej jeden komunikat, który powinien najmocniej utkwić w świadomości odbiorców. - W przedmiotowej reklamie takim elementem jest grafika, w której zestawiono opakowanie produktu leczniczego Neosine Forto tabletki i wizualizację wirusów nawiązującą do koronawirusa COVID-19 - stwierdził.

Decyzja GIF ma rygor natychmiastowej wykonalności. - W analizowanym stanie faktycznym załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na bezpieczeństwo zdrowia i życia ludzkiego - uzasadniono.

Spot Neosine Forte był emitowany w telewizji, obecnie nie jest już dostępny. Przy czym w serwisie internetowym produktu prezentowana jest podobna grafika.

Aflofarm krytykuje decyzję, odwoła się do sądu

W oświadczeniu przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl Aflofarm Farmacja Polska podkreślił, że nie zgadza się zarówno z samą decyzją GIF, jak i trybem postępowania w tej sprawie. Firma zwróciła uwagę, że nie pozwolono jej odnieść się do zarzutów wobec spotu Neosine Forte

- Decyzję GIF będziemy kwestionować w trybie postępowania sądowo-administracyjnego - zapowiada Aflofarm.

- Treści wykorzystane w reklamie telewizyjnej, która stała się przedmiotem decyzji GIF, oparte są w całości na wskazaniach do stosowania leku, które  zostały zatwierdzone przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych oraz które są zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego. Zgodnie z zatwierdzoną przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych dokumentacją rejestracyjną lek Neosine Forte jest produktem przeciwwirusowym - argumentuje producent

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/koronawirus-negatywnie-wplynie-na-biznes-badanie-devire ##

Firma dodaje, że wizualizacja wirusa była wykorzystywana w komunikacji marketingowej Neosine Forte od sześciu lat. - Decyzja wydana przez GIF oparta jest na założeniu, że wizualizacja wirusa została stworzona tak, aby kojarzył się widzom z epidemią koronawirusa. Tymczasem zaprojektowana przez nas grafika wizualizująca wirusa wykorzystywana była aktywnie w przekazie reklamowym dotyczącym leków Neosine od 2014 roku. Grafika ta nigdy nie była kwestionowana przez GIF - zaznacza Aflofarm.

Zapewnia, że „w żadnym miejscu (zarówno w warstwie wizualnej, jak i narracyjnej) przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19”.

Aflofarm to największy reklamodawca w Polsce

Aflofarm Farmacja Polska jest producentem wielu preparatów medycznych i suplementów diety. Promuje je w różnych mediach, przede wszystkim w telewizji i radiu.

Firma od lat jest zdecydowanie największym reklamodawcą w naszym kraju. Według danych Kantar Media w styczniu i lutym br. jej cennikowe wydatki w mediach pozainternetowych wyniosły 548,66 mln zł, o 50,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugie w zestawieniu USP Zdrowie przeznaczyło na reklamy 125,91 mln zł.

##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/z-powodu-koronawirusa-spada-predkosc-internetu-w-polsce-inea-i-t-mobile-liderami-w-marcu-dlaczego-internet-oferty-ceny-promocje ##

Na początku br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił nałożoną przez UOKiK na Aflofarm Farmaca Polska grzywnę w wysokości 25,81 mln zł za sugerowanie w reklamach suplementów diety RenoPuren Zatoki, że produkty mają właściwości lecznicze. Utrzymano natomiast nakaz emisji przez firmę oświadczenia z zastrzeżeniami do tych reklam.

W lutym 2018 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że emitowane przez rok reklamy suplementu diety dla dzieci Magmisie (produkowanego przez Aflofarm Farmacja Polska) mogły wprowadzać odbiorców w błąd. UOKiK nakazał producentowi sprostowanie w telewizji, radiu i internecie nieprawdziwych informacji zawartych w reklamach.

Natomiast wiosną 2017 roku, w ramach realizacji prawomocnej decyzji UOKiK-u, producent suplementu diety Chela Mag B6 emitował spoty informujące, że wcześniejsza reklama tego produktu mogła wprowadzać w błąd i nie występowała w niej farmaceutka.

Autor:tw

KOMENTARZE(19)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas