Główny Inspektor Farmaceutyczny zakazał dalszej emisji spotu reklamującego lek wzmacniający odporność Neosine Forte (produkowany przez Aflofarm Farmacja Polska). W reklamie pojawiła się grafika z wirusami przypominającymi wizualizacje koronawirusa COVID-19. Aflofarm nie zgadza się z tą decyzją, podkreśla, że wizualizację z wirusem wykorzystuje w reklamach Neosine Forte od sześciu lat.
Decyzja Głównego Inspektora Farmaceutycznego dotyczy reklamy Neosine Forte, której akcja rozgrywa się w studiu telewizyjnym. Bohaterowie oceniają, że promowany produkt jest najlepszym rozwiązaniem przeciwbólowym.
- Neosine Forte działa przeciwwirusowo. Wspomaga, podnosząc odporność, żeby infekcje nie wracały. To jedyne tabletki o podwójnej dawce. Działa na wirusy - wylicza mężczyzna. Potem pokazywane jest opakowanie promowanego produktu i grafika symbolizująca jego działanie.
- W dalszej części spotu (czas 00:17-00:25) zestawiono zwizualizowane opakowanie przedmiotowego produktu leczniczego oraz wizualizację wirusów nawiązującą do koronawirusa COVID-19. Wirusy te zmniejszają się i znikają stopniowo w taki sposób, że w czasie 00:25 w miejscu, gdzie były czarne wirusy o charakterystycznym kształcie COVID-19, na pomarańczowo-czerwonej płaszczyźnie pokazano dwie niewielkie żółte plamki. Tym samym odbiorca reklamy otrzymuje przekaz, zgodnie z którym produkt leczniczy Neosine Forte tabletki wykazuje skuteczność wobec zakażeń koronawirusem lub może chronić przed takim zakażeniem - stwierdzono w decyzji Głównego Inspektora Farmaceutycznego.
„Wyjątkowo nieetyczne wykorzystywanie lęku przed epidemią”
Zdaniem GIF reklama wprowadza odbiorców w błąd. - Zawarty w niej przekaz, sugerujący jakoby produkt leczniczy Neosine Forte tabletki wykazywał aktywność wobec koronawirusa COVID-19 i tym samym może być stosowany w zapobieganiu i leczeniu zakażeń koronawirusem COVID-19, nie znajduje potwierdzenia ani w treści zatwierdzonej Charakterystyki Produktu Leczniczego ani w treści ulotki dla pacjenta - uzasadniono.
GIF uznał, że spot „w sposób wyjątkowo nieetyczny wykorzystuje obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii w związku z zakażeniem koronawirusem COVID-19 i związane z zaistniałą sytuacją uczucie lęku i zagrożenia w społeczeństwie”.
##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/rynek-farmaceutyczny-wart-ponad-36-mld-zl-w-2019-roku-raport-dane-sprzedaz-w-aptekach-w-marcu ##
Zwrócił też uwagę, że w każdym spocie jest przynajmniej jeden komunikat, który powinien najmocniej utkwić w świadomości odbiorców. - W przedmiotowej reklamie takim elementem jest grafika, w której zestawiono opakowanie produktu leczniczego Neosine Forto tabletki i wizualizację wirusów nawiązującą do koronawirusa COVID-19 - stwierdził.
Decyzja GIF ma rygor natychmiastowej wykonalności. - W analizowanym stanie faktycznym załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na bezpieczeństwo zdrowia i życia ludzkiego - uzasadniono.
Spot Neosine Forte był emitowany w telewizji, obecnie nie jest już dostępny. Przy czym w serwisie internetowym produktu prezentowana jest podobna grafika.
Aflofarm krytykuje decyzję, odwoła się do sądu
W oświadczeniu przekazanym portalowi Wirtualnemedia.pl Aflofarm Farmacja Polska podkreślił, że nie zgadza się zarówno z samą decyzją GIF, jak i trybem postępowania w tej sprawie. Firma zwróciła uwagę, że nie pozwolono jej odnieść się do zarzutów wobec spotu Neosine Forte
- Decyzję GIF będziemy kwestionować w trybie postępowania sądowo-administracyjnego - zapowiada Aflofarm.
- Treści wykorzystane w reklamie telewizyjnej, która stała się przedmiotem decyzji GIF, oparte są w całości na wskazaniach do stosowania leku, które zostały zatwierdzone przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych oraz które są zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego. Zgodnie z zatwierdzoną przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych dokumentacją rejestracyjną lek Neosine Forte jest produktem przeciwwirusowym - argumentuje producent
##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/koronawirus-negatywnie-wplynie-na-biznes-badanie-devire ##
Firma dodaje, że wizualizacja wirusa była wykorzystywana w komunikacji marketingowej Neosine Forte od sześciu lat. - Decyzja wydana przez GIF oparta jest na założeniu, że wizualizacja wirusa została stworzona tak, aby kojarzył się widzom z epidemią koronawirusa. Tymczasem zaprojektowana przez nas grafika wizualizująca wirusa wykorzystywana była aktywnie w przekazie reklamowym dotyczącym leków Neosine od 2014 roku. Grafika ta nigdy nie była kwestionowana przez GIF - zaznacza Aflofarm.
Zapewnia, że „w żadnym miejscu (zarówno w warstwie wizualnej, jak i narracyjnej) przekaz reklamowy nie nawiązuje do koronawirusa COVID-19”.
Aflofarm to największy reklamodawca w Polsce
Aflofarm Farmacja Polska jest producentem wielu preparatów medycznych i suplementów diety. Promuje je w różnych mediach, przede wszystkim w telewizji i radiu.
Firma od lat jest zdecydowanie największym reklamodawcą w naszym kraju. Według danych Kantar Media w styczniu i lutym br. jej cennikowe wydatki w mediach pozainternetowych wyniosły 548,66 mln zł, o 50,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Drugie w zestawieniu USP Zdrowie przeznaczyło na reklamy 125,91 mln zł.
##NEWS https://wirtualnemedia.pl/m/artykul/z-powodu-koronawirusa-spada-predkosc-internetu-w-polsce-inea-i-t-mobile-liderami-w-marcu-dlaczego-internet-oferty-ceny-promocje ##
Na początku br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił nałożoną przez UOKiK na Aflofarm Farmaca Polska grzywnę w wysokości 25,81 mln zł za sugerowanie w reklamach suplementów diety RenoPuren Zatoki, że produkty mają właściwości lecznicze. Utrzymano natomiast nakaz emisji przez firmę oświadczenia z zastrzeżeniami do tych reklam.
W lutym 2018 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że emitowane przez rok reklamy suplementu diety dla dzieci Magmisie (produkowanego przez Aflofarm Farmacja Polska) mogły wprowadzać odbiorców w błąd. UOKiK nakazał producentowi sprostowanie w telewizji, radiu i internecie nieprawdziwych informacji zawartych w reklamach.
Natomiast wiosną 2017 roku, w ramach realizacji prawomocnej decyzji UOKiK-u, producent suplementu diety Chela Mag B6 emitował spoty informujące, że wcześniejsza reklama tego produktu mogła wprowadzać w błąd i nie występowała w niej farmaceutka.