Radio2020-03-16
13

Koronawirus ogranicza kampanię wyborczą. Braun chce, by media publiczne dały kandydatom dodatkowy czas antenowy

Juliusz Braun, były członek RMN, fot. Ł.Brzezicki / WMJuliusz Braun, były członek RMN, fot. Ł.Brzezicki / WM

Członek Rady Mediów Narodowych Juliusz Braun chce, aby organ zaapelował do mediów publicznych o stworzenie sztabom wyborczym kandydatów na prezydenta, możliwość swobodnego prezentowania ich programów w audycjach telewizyjnych i radiowych. Apel ma związek z ograniczeniami spowodowanymi zagrożeniem koronawirusem.

Z informacji do jakiej dotarł portal Wirtualnemedia.pl wynika, że członek RMN Juliusz Braun zaapelował do przewodniczącego Rady Krzysztofa Czabańskiego o zwrócenie się do mediów publicznych o czas dla kandydatów na antenach mediów publicznych, w związku z faktem, że nie mogą oni swobodnie prowadzić kampanii.

- Zwracam się z wnioskiem o przyjęcie przez Radę Mediów Narodowych uchwały zawierającej apel do zarządów mediów publicznych w związku z trwająca kampanią wyborczą przed wyborami prezydenckimi - czytamy w projekcie.

Uchwała zawiera zapisy, z których wynika, że Juliusz Braun chciałby, aby kandydaci na prezydenta RP mieli zapewnioną możliwość prezentowania się na antenach publicznych mediów - szczególnie Telewizji Polskiej oraz Polskiego Radia i informowania o swoich programach.

- Kierując się potrzebą zapewnienia rzetelnego wypełniania przez spółki mediów publicznych ich ustawowych zadań Rada Mediów Narodowych zwraca się do zarządów spółek mediów publicznych, w szczególności Telewizji Polskiej oraz Polskiego Radia, by w związku z ograniczeniem możliwości organizowania zgromadzeń publicznych w okresie obowiązującego w całym kraju stanu zagrożenia epidemicznego, stworzyły sztabom wyborczym kandydatów na urząd prezydenta RP możliwość swobodnego prezentowania kandydatów i ich programów w programach telewizyjnych i radiowych - pisze Braun.

Dodatkowo w propozycji znalazł się zapis: „Rada Mediów Narodowych  stoi na stanowisku, że w obecnej, nadzwyczajnej sytuacji  niezbędne jest zagwarantowanie – niezależnie od audycji wyborczych – dodatkowych możliwości nieodpłatnego prowadzenia kampanii wyborczej w mediach publicznych”.

Uchwała miałaby wejść w życie z dniem podjęcia.

Braun: koronawirus ogranicza kampanię wyborczą

Według Juliusza Brauna media publiczne mają szczególne zadania w okresie kampanii wyborczej,  gdy jednocześnie - ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne społeczeństwa - ograniczone zostały formy uczestniczenia w życiu publicznym jak zgromadzenia i spotkania wyborcze.

- Kierowane do obywateli przez władze państwowe apele o pozostanie w domach uniemożliwiają  nie tylko organizowanie spotkań z wyborcami, ale nawet tradycyjne formy zbierania na ulicach podpisów pod kandydaturami. Ta wyjątkowa sytuacja nakłada szczególne obowiązki na media publiczne - podkreślił w piśmie do szefa Rady Mediów Narodowych Krzysztofa Czabańskiego.

Jak zaznaczył Braun, „trwająca w ostatnich tygodniach ożywiona aktywność prezydenta RP, obecnie związana m.in. z nadzwyczajną sytuacją jaką przeżywamy, jest  - co zrozumiałe - szeroko prezentowana w mediach publicznych”. - Prezydent Andrzej Duda jest jednak jednocześnie jednym z kandydatów w nadchodzących wyborach. Mamy w związku z tym do czynienia z rażącym brakiem równości między kandydatami w zakresie możliwości kontaktu z opinią publiczną, w tym w dostępie do mediów publicznych – zaznaczył.

Jak przypomniał Juliusz Braun, media publiczne - zwłaszcza TVP - uzyskały w ostatnim czasie dodatkowe finansowanie w formie rekompensaty za utracone przychody abonamentowe.  - Stwarza to możliwość szerszej realizacji ustawowych powinności, w tym określonych w Protokole Amsterdamskim zadań bezpośrednio związanych z potrzebami demokratycznymi i społecznymi – podsumował członek Rady Mediów Narodowych.

Ustawa o radiofonii  (art. 21, ust. 2 pt. 2-4)  nakłada na nadawców publicznych obowiązek m.in. rzetelnego ukazywania różnorodności wydarzeń i zjawisk w kraju i za granicą, sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli oraz formowaniu się opinii publicznej czy umożliwiania obywatelom i ich organizacjom uczestniczenia w życiu publicznym poprzez prezentowanie zróżnicowanych poglądów i stanowisk.

Juliusz Braun zwrócił się z prośbą do Krzysztofa Czabańskiego o niezwłoczne zarządzenie głosowania korespondencyjnego w tej sprawie. Ten do tej pory nie odpowiedział.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w ubiegłym tygodniu podjęła uchwałę w sprawie podziału skarbowych papierów wartościowych pomiędzy Telewizję Polską, Polskie Radio oraz ośrodki regionalne Polskiego Radia z przeznaczeniem na realizację misji publicznej. Ma to związek z podpisaną przez prezydenta ustawą o tzw. rekompensacie dla mediów publicznych. TVP otrzyma skarbowe papiery wartościowe o wartości 1,71 mld zł, Polskie Radio - 119,2 mln zł, a regionalne ośrodki radiowe - 119,3 mln zł.

Przez koronawirusa zamknięte sklepy oprócz spożywczych i drogerii

W piątek premier oraz ministrowie zdrowia oraz spraw wewnętrznych i administracji zapowiedzieli, że od soboty w całym kraju obowiązuje stan zagrożenia epidemicznego. Szef rządu wydał rozporządzenie, zgodnie z którym zamknięte na dwa tygodnie zostały wszystkie sklepy niespożywcze (z wyjątkiem drogerii i aptek), galerie handlowe, restauracje, puby i kina. Obowiązuje też zakaz zgromadzeń, w których bierze udział powyżej 50 osób.

W Polsce wykryto już 125 przypadków zarażenia koronawirusem SARS-CoV-2, trzy osoby zmarły.

Autor:Nikola Bochyńska

KOMENTARZE(13)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas