Telewizja2017-01-03
11

Krótszy czas oglądania telewizji w 2016 roku. Polsat wyprzedził TVP1 (raport)

W 2016 roku nowym liderem oglądalności została Telewizja Polsat, która wyprzedziła TVP1. Największą widownię zgromadził mecz Polska-Portugalia, wśród programów rozrywkowych hitem był „Rolnik szuka żony”, a na czele filmów znalazł się „Kevin sam w domu". Statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny 21 minut i 45 sekund.

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 21 minut i 45 sekund. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej czas ten skrócił się o minutę i 47 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Zobacz tabelę

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2016 roku miał Polsat, który wyprzedził TVP1. Średni dobowy udział tego kanału względem 2015 roku jednak zmalał o 1,29 proc. i wyniósł 11,45 proc.

Na drugą pozycję spadła wspomniana Jedynka, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 9,61 proc. do 11,10 proc. (jednocześnie był to największy spadek w czołowej dziesiątce zestawienia). Podium uzupełnia TVN - jego wynik w porównaniu do 2015 roku zmalał o 2,63 proc. do 10,37 proc. Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,32 proc. udziału; w dół o 4,59 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 43,25 proc. w 2015 roku do 41,24 proc. w 2016 roku.

Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z ósmego) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 3,81 proc., po wzroście o 18,32 proc. - największym w top 10.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,36 proc.; wzrost o 2,75 proc.), TVN7 (3,33 proc.; do góry o 0,91 proc.), TVP Info (3,26 proc.; - 7,12 proc.), TV Puls (3,20 proc.; + 3,56 proc.) i Puls 2 (1,78 proc.; + 9,88 proc.).

Zobacz tabelę

W grupie komercyjnej 16-49 na pozycji lidera znalazł się Polsat, którego udział wyniósł tutaj 13,23 proc., po wzroście o 0,15 proc. Na drugim miejscu uplasował się TVN. Jego wynik w ub.r. zwiększył się o 2,66 proc. do 12,75 proc.

Na podium znalazła się jeszcze TVP1 (7,39 proc udziału; w dół o 12,01 proc. - największy spadek w top 10). Natomiast czwarta lokata należała do siostrzanej TVP2 (7,18 proc., - 6,87 proc.).

- W 2016 na uwagę zasługuje powodzenie wielkiej dwójki na rynku TV. W obliczu wciąż rosnącej liczby kanałów i pogłębiającej się fragmentacji największe anteny od lat tracą widzów, a w 2016 po raz pierwszy od 5 lat (kiedy Polsatowi lekko udało się zwiększyć udział) zarówno TVN, jak i Polsat są na plusie - mowa o udziale tych kanałów w grupie widzów 16-49 lat - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC. - Prosperity komercyjnych nadawców sprzyjała sytuacja na antenach publicznego nadawcy - TVP1 odnotowała w ub.r. największy swój spadek (aż 12 proc.) od czasu zakończenia cyfryzacji - dodaje.

Tuż za „wielką czwórką” znalazł się tutaj TV Puls - jego średni wynik zwiększył się o 0,54 proc. do 3,73 proc. udziału.

- W 2016 tylko nieznacznie - do 26,7, a więc o 1 proc. - wzrósł udział mniejszych kanałów naziemnej telewizji cyfrowej. Dynamika tego segmentu istotnie wyhamowała, a udział tzw. drugiej ligi, czyli Pulsu, TVN7 i TV4 wzrósł w grupie komercyjnej mniej niż łączny udział Polsatu i TVN (o 0,6 proc.). Sytuacji w NTC nie zdynamizowały na razie debiuty czterech kanałów, powoli budujących dystrybucję i zasięg wśród widzów. W pierwszym miesiącu nadawania żaden nie przekroczył 0,2 proc. udziału w czasie oglądania. To wszystko przełożyło się na lekki wzrost udziału kanałów płatnych. Po impasie 2015/2014, kiedy ten segment zaliczył kilkuprocentowy spadek - 2016 rok kanały kablowo-satelitarne zamknęły łącznym udziałem na poziomie 32,7 proc., co oznacza blisko 3 proc. wzrost w stosunku do poprzedniego roku - mówi nam Nowakowska.

Zobacz tabelę

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

Zobacz tabelę

Największą widownię w 2016 roku zgromadziła transmisja meczu Polska-Portugalia w ramach Euro 2016, którą 30 czerwca na antenie TVP1 oglądało 8,07 mln widzów.

To samo spotkanie pokazywał również Polsat, gdzie śledziło je 6,88 mln osób. W rankingu top 20 programów pozycja ta była szósta.

Na drugim miejscu znalazł się mecz Polaków z Niemcami z 16 czerwca - na antenie TVP1 transmisję oglądało 7,93 mln osób (ten sam pojedynek pokazany w Polsacie zgromadził 5,48 mln widzów).

Podium uzupełnia eliminacyjny mecz do MŚ w piłce nożnej - spotkanie Rumunia-Polska 11 listopada w Polsacie śledziło 7,63 mln osób.

Czwarty był mecz Polaków z Irlandią Północną z Euro 2016, który 12 czerwca do Jedynki przyciągnął średnio 7,02 mln widzów.

Na 5. miejscu  znalazła się najwyżej sklasyfikowana pozycja programowa, która nie jest związana z Euro 2016. To serial „M jak miłość”, którego odcinek z 1 lutego oglądało 6,99 mln widzów.

Ranking 10 najchętniej oglądanych programów zdominowany został przez transmisje sportowe, którym przypadło aż 9 pozycji. Jedno miejsce zajął serial telewizyjny.

W top 10 audycji najwięcej, bo 5 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Cztery lokaty należały do programów Polsatu, a jedna - do TVP2.

Zobacz tabelę

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 23 października śledziło 5,13 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w domu” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,33 mln widzów).

Zobacz tabelę

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2016 roku wyniosły 24,46 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2015 roku o 6,09 proc.

Zobacz tabelę

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 3,82 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 11,30 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 0,02 proc. do 2,82 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,40 mld zł; wzrost o 2,19 proc.). Tuż za podium znalazła się TVP2 (1,13 mld zł; do góry o 4,16 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 691,57 mln zł i wzrostem o 20,15 proc.

Większość mniejszych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskała TTV - było to 35,51 proc. do 323,21 mln zł. Na czele spadków znalazł się z kolei kanał AXN (w dół o 5,27 proc. do 451,10 mln zł).

Zobacz tabelę

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2016 roku - 1,12 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,83 proc. Kolejne miejsca zajęły: US Pharmacia (562,45 mln zł; do góry o 64,47 proc.) i Nestle (548,38 mln zł; + 0,28 proc.).

Zobacz tabelę

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka

Autor:Michał Kurdupski

KOMENTARZE(11)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas