Kultura2022-01-31
6

Player i Polsat Box Go z oznaczeniami podobnymi do Netfliksa? Chce tego KRRiT

Członkowie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji spotkali się z przedstawicielami nadawców i platform streamingowych. Dyskutowano o edukacji medialnej i jednolitym systemie  oznaczeń programów, który uchroniłby niepełnoletnich przed niebezpiecznymi dla nich treściami.

Nadawcy kanałów telewizyjnych są zobowiązani do informowania widzów dla jakiej grupy wiekowej są przeznaczone poszczególne treści. Programy mogą być adresowane do odbiorców bez ograniczeń wiekowych, od 7 roku życia, od 12 roku życia, od 16 roku życia (wówczas emisja nie może odbywać się wcześniej niż o 20) i od 18 roku życia (emisja od godz. 23).

Zagraniczne serwisy precyzyjniej ostrzegają widzów

Od 2013 roku takie oznaczenia obowiązują także serwisy z wideo na żądanie. Na przykład w Playerze, Polsat Box Go i Canal+ online obok filmu lub programu w bibliotece treści widnieje ikonka z symbolem, który określa minimalny wiek widza. Koncesjonowane w Polce platformy streamingowe używają tych samych symboli co linearne stacje telewizyjne. Netflix czy Amazon Prime Video precyzyjniej określają zagrożenia, które mogą czekać na niepełnoletnich. Choć nie prezentują znanych z Polski ikonek, to informują jakie dokładnie treści można znaleźć w produkcji. To na przykład przemoc, dyskryminacja, rasizm, migające światła, nieprzyzwoity język, spożywanie alkoholu lub narkotyków, seks, samobójstwo czy zabójstwo. Rodzice, osoby z depresją czy chore na padaczkę mogą same zdecydować czy odtworzyć w domu daną produkcję.

Zobacz także: KRRiT i rząd chcą edukacji medialnej. Podpisano porozumienie

KRRiT powołuje się na unijną Kartę Praw Podstawowych, która zobowiązuje kraje członkowskie do wprowadzenia systemu ostrzegania przed treściami nawołującymi do przemocy, dyskryminacji, terroryzmu albo zawierającymi fałszywe informacje. - KRRiT zaproponowała wypracowanie jednego, wspólnego sposobu komunikowania z odbiorcami i użytkownikami w oparciu o ujednoliconą siatkę pojęć i symboli. Wiodącą rolę miałyby tu, ze względu na swoje doświadczenie i zasięg oddziaływania, duże transgraniczne platformy. Wprawdzie nie podlegają one jurysdykcji polskiej, to jednak, jako podmioty europejskie są, podobnie jak polscy dostawcy VSP, objęci tym obowiązkiem - czytamy w komunikacie rady.

Zobacz także: Skarga do KRRiT na „Squid Game” Netfliksa. „Negatywny wpływ na dzieci”

Walka z dezinformacją

Podczas spotkania rozmawiano również o konieczności realizacji wspólnego projektu przeprowadzenia szerokiej kampanii informacyjnej w sprawie nabycia przez odbiorców kompetencji w zakresie weryfikacji informacji, fake newsów czy dezinformacji. - Edukacja medialna buduje odporność użytkowników mediów na manipulację i fałszywe informacje. Stąd też, stała się jednym z ważniejszych zadań dla dostawców audiowizualnych usług medialnych i platform streamingowych. Dlatego tak ważna jest ich współpraca na rzecz zmiany postaw odbiorców i uwrażliwienia na niekorzystne zjawiska - tłumaczy KRRiT.

Według rady niemal wszyscy uczestnicy spotkania zadeklarowali wolę współpracy w zakresie przedstawionych propozycji uznając, że edukacja medialna jest ważnym elementem funkcjonowania mediów wobec nasilającego się zjawiska dezinformacji. Kolejne spotkanie poświęcone edukacji medialnej odbędzie się z udziałem organizacji pozarządowych. W niektórych krajach europejskich, na przykład w Czechach, nadawcy mają obowiązek corocznego raportowania o działaniach podjętych w zakresie edukacji medialnej.

Autor:Adrian Gąbka

KOMENTARZE(6)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas