Prasa2021-02-12
11

Prezes SDP Krzysztof Skowroński przeciwny podatkowi od reklam

Krzysztof Skowroński, prezes Radia Wnet i jednocześnie prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich jest przeciwny projektowi ustawy o tzw. podatku od reklam. Natomiast protestu nie poparło Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, jego szefowa Jolanta Hajdasz stwierdziła, że protest jest „działaniem skierowanym na obronę interesów właścicieli prywatnych mediów”.

W środę media lokalne i ogólnopolskie dołączyły do akcji „Media bez wyboru” i w większości zrezygnowały z emitowania programów w proteście przed nałożeniem tzw. podatku od reklam.

Na początku lutego do wykazu prac legislacyjnych rządu wpisano projekt ustawy, której konsekwencją będzie wprowadzenie składki od przychodów reklamowych. Chodzi o projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia, Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzeniu Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów.

Podatek miałby wejść w życie z początkiem lipca, a w przyszłym roku przynieść ok. 800 mln zł. Resort finansów do 16 lutego czeka na opinie dotyczące projektu.

Skowroński przeciwny podatkowi od reklam

Prezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich oraz prezes Radia Wnet na stronie stacji opublikował swoje stanowisko w sprawie nowych przepisów, które miałyby dotknąć media. - Jesteśmy przeciwni projektowi ustawy o dodatkowych przychodach NFZ i NFOZ oraz utworzeniu nowego funduszu. Projekt ustawy o dodatkowych przychodach Narodowego Funduszu Zdrowia i Narodowego  Funduszu Ochrony Zabytków oraz utworzenia Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów może w istotny sposób pogorszyć wyniki ekonomiczne i spowolnić rozwój mediów oraz doprowadzić do dalszej degradacji zawodu dziennikarza i obniżenia poziomu debaty publicznej w Polsce. Dlatego jesteśmy przeciwni rozwiązaniom proponowanym w wyżej wymienionej ustawie – podkreślił w swoim oświadczeniu.

CMWP SDP: obrona interesów właścicieli prywatnych mediów

Jego zdania nie podziela Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP. Dyrektor Jolanta Hajdasz w stanowisku organizacji zaznaczyła, że w ocenie CMWP SDP akcja jest „działaniem skierowanym na obronę interesów właścicieli prywatnych mediów przed nałożeniem na nich nowego podatku od wpływów reklamowych”.

- Na obecnym etapie prac legislacyjnych nie można jednoznacznie przewidzieć, w jaki sposób proponowane regulacje wpłyną  na realizację zasady wolności słowa w naszym państwie. Projekt tej ustawy został przedstawiony w pierwszych dniach lutego. Obecnie jest na wstępnym etapie konsultacji, nie został jeszcze przyjęty przez Radę Ministrów. CMWP SDP podda go analizie prawnej oraz przedstawi swoje oficjalne stanowisko na jego temat, gdy rozpocznie się  proces legislacyjny w Parlamencie – napisała Jolanta Hajdasz.

Opłata od przychodów reklamowych nie obejmie najmniejszych mediów, m.in. wydawców prasowych zarabiających z reklam poniżej 15 mln zł rocznie. Ma wejść w życie w lipcu i w przyszłym roku przynieść 800 mln zł.

Środki uzyskane z nowej daniny mają trafiać w trzy miejsce. Połowa będzie przekazywana do Narodowego Funduszu Zdrowia, 35 proc. - do Funduszu Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów, a 15 proc. - do Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków.

Autor:NB

KOMENTARZE(11)DODAJOPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NAPRACA
PracaStartTylko u nas